Film

Tangerine

Film

Mandarint karácsonykor eszünk, családunk körében, mikor kint esik a hó. Los Angelesben karácsonykor nincs hó, de naplementekor mandarinszínű az ég és vannak az utcákon fekete transgender prostik, akiknek nincs hagyományos értelemben vett családjuk. Sean Baker csinált egy tisztán iPhone-ra forgatott karácsonyi filmet azokról az emberekről, akikről még soha senki nem csinált karácsonyi filmet (másmilyet is csak ritkán).

Sin-Dee és Alexandra (akiket valóban transgender színésznők alakítanak: Kitana Kiki Rodriguez és Mya Taylor) nekivágnak LA-nek, hogy megtalálják Sin-Dee stricijét, aki megcsalta egy fehér cisgender lánnyal. Bakernek egyáltalán nincsenek grandiózus tervei: csak jól megválogatott zenékkel, helyszínekkel és színészekkel akar elmesélni egy ­road movie-t, mely ugyanúgy végződik, mint minden karácsonyi mozi. Nem akar szociális látleletet csinálni LA alfeléről, de mint a jobb neorealista filmekben, ahogy hősnőnk átszeli a várost, feltárulnak a társadalmi rétegek is (örmény taxisofőrök, akiknek fontos a hagyományos család, de titokban transznemű szexmunkásokba szerelmesek; tajvani boltosok, akik karácsonykor is a fánkpult mögött ülnek). A film szerkezete is laza, gyakran elkalandozik, lelassul. Baker szeretettel és csodálattal viszonyul hőseihez, és persze humorral (a hatást a két színésznő finoman önironikus játéka is segíti). De sok (valóban vicces) cicaharc közepette a csendes pillanatok a legerősebbek. Sean Baker egyszerre csinálta meg az év legjobb karácsonyi és egyik legjobb rendes filmjét.

Forgalmazza a CinefilCo

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.