Film

Tangerine

Film

Mandarint karácsonykor eszünk, családunk körében, mikor kint esik a hó. Los Angelesben karácsonykor nincs hó, de naplementekor mandarinszínű az ég és vannak az utcákon fekete transgender prostik, akiknek nincs hagyományos értelemben vett családjuk. Sean Baker csinált egy tisztán iPhone-ra forgatott karácsonyi filmet azokról az emberekről, akikről még soha senki nem csinált karácsonyi filmet (másmilyet is csak ritkán).

Sin-Dee és Alexandra (akiket valóban transgender színésznők alakítanak: Kitana Kiki Rodriguez és Mya Taylor) nekivágnak LA-nek, hogy megtalálják Sin-Dee stricijét, aki megcsalta egy fehér cisgender lánnyal. Bakernek egyáltalán nincsenek grandiózus tervei: csak jól megválogatott zenékkel, helyszínekkel és színészekkel akar elmesélni egy ­road movie-t, mely ugyanúgy végződik, mint minden karácsonyi mozi. Nem akar szociális látleletet csinálni LA alfeléről, de mint a jobb neorealista filmekben, ahogy hősnőnk átszeli a várost, feltárulnak a társadalmi rétegek is (örmény taxisofőrök, akiknek fontos a hagyományos család, de titokban transznemű szexmunkásokba szerelmesek; tajvani boltosok, akik karácsonykor is a fánkpult mögött ülnek). A film szerkezete is laza, gyakran elkalandozik, lelassul. Baker szeretettel és csodálattal viszonyul hőseihez, és persze humorral (a hatást a két színésznő finoman önironikus játéka is segíti). De sok (valóban vicces) cicaharc közepette a csendes pillanatok a legerősebbek. Sean Baker egyszerre csinálta meg az év legjobb karácsonyi és egyik legjobb rendes filmjét.

Forgalmazza a CinefilCo

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."