Film

A legnagyobb odaadással

Luc és Jean-Pierre Dardenne: Az ismeretlen lány

  • 2016. december 24.

Film

A fiatal orvosnőt csak helyettesíteni küldték a külváros háziorvosi rendelőjébe. Lelkiismeretes és ügyes, betegei szeretik.

Kissé perfekcionista is (a nála gyakorlatozó medikust le is teremti tétovasága miatt), nem csoda hát, hogy fényes állás és biztos érvényesülés várja egy jól szituált egészségügyi központban. Aztán egy kimerítő nap után nem nyit ajtót egy a fogadói időn túl csöngető lánynak, akit másnap holtan találnak a folyóparton. Nem beteg volt, hanem baleset vagy gyilkosság áldozata lehetett. A lelkiismeret-furdalástól gyötört orvosnő feldúlt fanatizmussal próbálja megtudni, ki is volt az azonosítatlan holttest, amikor még élő emberként hozzá fordult volna segítségért. Nem bűnügyet kíván megoldani, nem elégtételt akar szolgáltatni, csupán visszaadni a nevét s ezáltal a méltóságát a méltatlanul meghalt ismeretlen lánynak.

A napjaink legfontosabb rendezői közé tartozó Dardenne testvérek ezúttal is egy nagyon hétköznapi szituációból kiindulva irányítják a figyelmet alapvető morális kérdésekre. A szikár, lineáris, egyszerű eszközökkel dolgozó, pontos és lebilincselő film hőse ezúttal is – mint legtöbb munkájukban – egy magára hagyott, értelmetlennek látszó küzdelmekbe bonyolódó, egzisztenciálisan vesztésre álló, ám a vert helyzeten végül mégis felülemelkedni képes nő. Ezúttal Adèle Haenel ad izzó jelenlétet a már-már angyali tisztaságú orvosnőnek, aki hátat fordít a karriernek, bevállalja a veszélyes konfliktusokat, és hitet ad: kinek ahhoz, hogy ne adja fel a hivatását, kinek ahhoz, hogy adja fel az életét már amúgy is tönkretevő hazugságot.

Kockás télikabátja maga a kisemberség, a védtelenség, a kiszolgáltatottság, ha úgy tetszik: a lúzerség. Egyúttal annak a végtelenül egyszerű, legtöbbünk által mégis feladott alapállásnak a kifejeződése, amikor az ember őszinte odaadással képes követni saját legbelső késztetését arra, hogy az igazságot cselekedje.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.