rés a présen

„A legtöbb így van vele”

  • rés a présen
  • 2022. augusztus 10.

Film

Meister Nóra Natália operatőr

rés a présen: Az Első Magyar Karanténszínház maradandót alkotott a pandémia alatt, már csak azért is, mert utólag filmet csináltatok a Shakespeare/37 sorozatból. Hogyan kapcsolódtál a projekthez?

Meister Nóra Natália: Az első karanténidőszak alatt Magács László operatőröket keresett a TRIP hajóra streameléshez. Ez a műfaj új volt mindkettőnk számára, de hamar kiderült, hogy nagyon jól működünk együtt. Kon­certeket, színházi és táncelőadásokat közvetítettünk úgy, hogy mozgó kézi kamerával dolgoztam a színpadon. Így szerettünk bele a kézi kamerás hosszú beállításokba, amelyek a Shakespeare/37 felvételi technikáját is megalapozták. A sorozat darabjai ugyanis egyetlen, vágás nélküli felvételből állnak. A forgatáson, ha tehetjük, egyáltalán nem világítunk, hanem az adott helyszín természetes fényeihez igazítjuk a szereplők mozgását. Eddig két évadot forgattunk le a háromból, és igyekeztünk minden egyes epizódnak találni egy külön stílust. Ez vonatkozhat a kamera és a szereplő viszonyára, egy különleges színvilágra, hangi atmoszférára vagy éppen a színészvezetés technikájára.

rap: Hol tanultál?

MNN: Mindig is képekben gondolkodtam, és amikor 12 évesen megkaptam az első fényképezős telefonomat, elkezdtem keretbe foglalni a világot. Eleinte rengeteget fotóztam, majd a Szent László Gimnázium média szakán, Papp László vezető tanár útmutatása nyomán megismerkedtem a mozgóképkészítéssel is – szerelem volt első látásra. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen elvégeztem a kameraman alapszakot Kende János és Márk Iván osztályában. Jelenleg a Freeszfe egyesület és az Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, a bécsi előadó-művészeti egyetem kooperációjában végzem a mesterszakot, ahol B. Marton Frigyes az osztályfőnököm. Tényleg akkor érzem magam a legjobban, ha lencse van a szemem előtt. Igyekszem minél többet forgatni és minél többféle projektben részt venni, mert a filmezésnek rengeteg érdekes válfaja van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.