A kutya vacsorája - Havel polgártárs

  • B. I.
  • 2008. október 30.

Film

"Kedves barátaim, elnökükként búcsúzom. Polgártársukként önökkel maradok" - így zárta beszédét 2003. február 2-án Václav Havel, aki tíz évig volt a Cseh Köztársaság államfője.

"Kedves barátaim, elnökükként búcsúzom. Polgártársukként önökkel maradok" - így zárta beszédét 2003. február 2-án Václav Havel, aki tíz évig volt a Cseh Köztársaság államfője. (Előtte Csehszlovákia utolsó köztársasági elnöke, de ez nem tárgya a filmnek.) Pavel Koutecky 1993 januárjában, néhány nappal azelőtt kezdte dokumentálni Havel életét, hogy az önállósult Csehország parlamentje először választotta államfővé. A forgatás 2003 kora tavaszáig tartott, és a csaknem 50 órányi nyersanyagból az azóta elhunyt Koutecky rendezőtársa, Miroslav Janek rakta össze a kétórás dokumentumfilmet. (Készülőben van egy hosszabb, ötrészes tévéváltozat is.)

Már az alcím - Jelenetek az elnöki konyhából - világossá teszi, hogy a "nagy ember mamuszban" típusú dolgozatról van szó, s e megközelítés nemcsak a cseh filmes hagyományokkal harmonizál, de azzal az elvárással is, amit a többség az alkotó értelmiségiből lett politikussal szemben támasztani szeret (s amit az érintettek többsége is szívesen alakítgat magáról). Rögtön jegyezzük meg, hogy ilyesfajta műmájerkedésnek nyoma sincs, köszönhetően Havel közvetlenségének és a rendezők távolságtartásának. A film a tízéves elnökség néhány kulcsmomentuma köré szervezi a portrét: a két elnökválasztás, első felesége halála, újranősülése, néhány kiélezett belpolitikai esemény, külpolitikai szerepvállalása stb. A cseh közelmúltban kevésbé jártas nézőnek problémát okozhat, hogy egyes jelenetek miért oly' hangsúlyosak; például hogy Havel talán egyetlen szenvedélyes kitörésekor miért emlegeti a Lucernát (az egyik legelőkelőbb prágai palotát, ami a háború előtt a Havel családé volt, és aminek az ügye a reprivatizációkor Havel népszerűségét is kikezdte); vagy hogy pontosan mi a jelentősége annak a kritikus hangú elnöki beszédnek, ami után a kamera Václav Klaus miniszterelnök döbbent arcát pásztázza. A képekből áradó feszültség azonban előzetes ismeretek híján is helyére teszi a dolgokat. S végső soron a hétköznapi betétek maradnak meg úgyis: a nevetve mesélt anekdota, hogy Havel tévedésből Gyula nevű kutyája vacsoráját zabálta föl; az elnök visszatérő ideges gesztusa, ahogyan föllépései előtt a korpát veri le a válláról (egy ízben pedig Klaus válláról is); ahogyan a Clintonnak szánt szaxofonnal ökörködik; ahogyan a megilletődött Rolling Stones-tagokkal fecseg az elnöki palotában; és legfőképpen, ahogyan érvel, ahogyan tépelődik teendőiről, önmagáról és szerepéről. A doumentumfilm a legkevésbé sem sulykolja, hogy tárgya szerethető ember és nagy egyéniség. Éppen ezért hisszük el neki.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.