A kutya vacsorája - Havel polgártárs

  • B. I.
  • 2008. október 30.

Film

"Kedves barátaim, elnökükként búcsúzom. Polgártársukként önökkel maradok" - így zárta beszédét 2003. február 2-án Václav Havel, aki tíz évig volt a Cseh Köztársaság államfője.

"Kedves barátaim, elnökükként búcsúzom. Polgártársukként önökkel maradok" - így zárta beszédét 2003. február 2-án Václav Havel, aki tíz évig volt a Cseh Köztársaság államfője. (Előtte Csehszlovákia utolsó köztársasági elnöke, de ez nem tárgya a filmnek.) Pavel Koutecky 1993 januárjában, néhány nappal azelőtt kezdte dokumentálni Havel életét, hogy az önállósult Csehország parlamentje először választotta államfővé. A forgatás 2003 kora tavaszáig tartott, és a csaknem 50 órányi nyersanyagból az azóta elhunyt Koutecky rendezőtársa, Miroslav Janek rakta össze a kétórás dokumentumfilmet. (Készülőben van egy hosszabb, ötrészes tévéváltozat is.)

Már az alcím - Jelenetek az elnöki konyhából - világossá teszi, hogy a "nagy ember mamuszban" típusú dolgozatról van szó, s e megközelítés nemcsak a cseh filmes hagyományokkal harmonizál, de azzal az elvárással is, amit a többség az alkotó értelmiségiből lett politikussal szemben támasztani szeret (s amit az érintettek többsége is szívesen alakítgat magáról). Rögtön jegyezzük meg, hogy ilyesfajta műmájerkedésnek nyoma sincs, köszönhetően Havel közvetlenségének és a rendezők távolságtartásának. A film a tízéves elnökség néhány kulcsmomentuma köré szervezi a portrét: a két elnökválasztás, első felesége halála, újranősülése, néhány kiélezett belpolitikai esemény, külpolitikai szerepvállalása stb. A cseh közelmúltban kevésbé jártas nézőnek problémát okozhat, hogy egyes jelenetek miért oly' hangsúlyosak; például hogy Havel talán egyetlen szenvedélyes kitörésekor miért emlegeti a Lucernát (az egyik legelőkelőbb prágai palotát, ami a háború előtt a Havel családé volt, és aminek az ügye a reprivatizációkor Havel népszerűségét is kikezdte); vagy hogy pontosan mi a jelentősége annak a kritikus hangú elnöki beszédnek, ami után a kamera Václav Klaus miniszterelnök döbbent arcát pásztázza. A képekből áradó feszültség azonban előzetes ismeretek híján is helyére teszi a dolgokat. S végső soron a hétköznapi betétek maradnak meg úgyis: a nevetve mesélt anekdota, hogy Havel tévedésből Gyula nevű kutyája vacsoráját zabálta föl; az elnök visszatérő ideges gesztusa, ahogyan föllépései előtt a korpát veri le a válláról (egy ízben pedig Klaus válláról is); ahogyan a Clintonnak szánt szaxofonnal ökörködik; ahogyan a megilletődött Rolling Stones-tagokkal fecseg az elnöki palotában; és legfőképpen, ahogyan érvel, ahogyan tépelődik teendőiről, önmagáról és szerepéről. A doumentumfilm a legkevésbé sem sulykolja, hogy tárgya szerethető ember és nagy egyéniség. Éppen ezért hisszük el neki.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.