"A zsaruk is emberek" (interjú Olivier Marchal filmrendezővel)

  • Hungler Tímea
  • 2005. április 21.

Film

A rendőrből lett direktor a hatvanas-hetvenes évek francia film noirjának feltámasztásán fáradozik.

A rendőrből lett direktor a hatvanas-hetvenes évek francia film noirjának feltámasztásán fáradozik. 36 című krimijében a kortárs gall mozi két ikonja, Daniel Auteuil és Gérard Dépardieu kerül szembe egymással.

n Magyar Narancs: Tizenkét éven keresztül dolgozott rendőrként. Miért hagyta ott a testületet?

Olivier Marchal: Megváltoztak az idők, és a szakmában is nagyot csalódtam. Ahogy lépegettem előre a ranglétrán, egyre inkább átláttam a dolgokat, azt, hogy hogyan működik a testület, a hierarchia, milyen a rendőrök megítélése a társadalomban, és az esetek is egyre inkább megviseltek. Rendőrként elvárják az embertől, hogy mindent beleadjon, de ehhez képest alig-alig kap valami elismerést, méltatlan munkákat kell elvégeznie. Ennek az lesz a következménye, hogy a zsaruk fokozatosan elveszítik a hitüket a hivatásukban, és egy idő után otthagyják az egészet. A film és a színház világa mindig is vonzott, már diákként színjátszó körbe jártam, sőt kezdő rendőrként azért vállaltam éjszakai őrjáratot, hogy színészmesterséget tanulhassak mellette - ez a képzeletbeli világ segített feledtetni velem a másikat, a reálisat.

MN: Miért pont ezt az esetet filmesítette meg azok közül, amelyekkel rendőrévei során találkozott?

OM: Tisztelegni akartam az utcán szolgálatot teljesítő zsaruk és egy exrendőr, Dominique Loiseau előtt, akit a filmben Daniel Auteuil alakít, és akit ártatlanul ítéltek börtönbüntetésre. Mélyrepülése egy rablótámadással vette kezdetét - egy banda túszokat ejtett egy bankrablás során; a helyszínre két, egymással konkuráló rendőri különítményt vezényeltek ki, ezek közül az egyiknek a tagja volt Dominique. A másik csoport vezetője, akit Gérard Dépardieu formál meg a filmben, az akció során nem a protokoll szerint járt el; hogy felhívja magára a figyelmet, megtámadja a túszejtőket. Az eredmény: két halott, közülük az egyik rendőr. A fiaskó miatt bűnbakot kellett találni, és a választás Dominique-ra esett, akit korrupciós ügybe kevertek, hogy elítélhessék. Úgy csillapították le a kedélyeket, hogy hosszú évekre börtönbe zárták őt. Mindent elveszített, ami fontos volt a számára: a munkáját, a feleségét, a társadalom megbecsülését. Hiába kapott amnesztiát Mitterrand elnöktől, a priusza miatt nem tudott többé elhelyezkedni a szakmájában - a stábunk sofőrjeként dolgozott a forgatás alatt.

MN: Egyszer azt nyilatkozta, a legtöbb film idealizálja a rendőrlétet. Ön szerint mitől lesz hiteles egy zsarufilm?

OM: A realizmusban gyökeredző filmeket szeretem. A rendőri szakma érzelmes hivatás, tele emóciókkal, fájdalommal, ezért is toltam efelé a 36-ot; a film szenvedő, kínlódó, érző embereket ábrázol, akiket megviselt az élet. A legtöbb krimi mindezt mellőzi, valamiféle torz karikatúrát fest a rendőri létről. Pedig azt kell mondjam, filmes szempontból igen hálás téma ez, az életformából következően minden adott a tragédiához - innentől az eredmény már csak egy jó forgatókönyvön és a színész-vezetésen múlik. Szerettem volna felújítani azt a vonulatot, ami a hatvanas-hetvenes években meghatározó volt a francia moziban, és olyan alkotásokhoz kötődik, mint Jean-Pierre Melville filmjei, A vörös kör, A szamuráj vagy Henry Verneuil-től A szicíliaiak klánja.

MN: Mostanáig csak ebben a zsánerben születtek filmjei. Ezeken az alkotásokon keresztül dolgozná fel a testületnél töltött éveket?

OM: Ezt a környezetet ismerem a legjobban, erről tudok a leginkább hitelesen szólni, de az is igaz, hogy a filmekben kiírom magamból a múltat. Meg szeretném mutatni az embereknek, hogy rendőrnek lenni nem egészen olyan, mint amilyennek azt gyerekkorunkban hisszük. A következő filmem is rendőrsztori lesz, de a távlati tervem között más zsánerű művek is szerepelnek.

MN: Azzal, hogy feltárta Dominique Loiseau történetét, igazságot akart szolgáltatni neki?

OM: Arra akartam rávilágítani, hogy mennyire vakok azok, akik az igazságszolgáltatásban dolgoznak, és mennyire nem alkalmasak arra, hogy megítéljék a rendőröket. A zsaruk is emberek, időnként tévedhetnek; egy nagy rendszer részei, akiket ez a szervezet sokszor csak lenyel, bedarál.

MN: Tehát nem hisz az igazságszolgáltatásban?

OM: Egyáltalán nem hiszek benne.

MN: Ezért változtatott a tényeken? Úgy tudom, a valóságban a Dépardieu által megformált negatív karakter boldog nyugdíjasként éli a napjait.

OM: Nem akartam a szereplő bírája lenni, ezért az isteni igazságszolgáltatásra bíztam őt. A dolgok, amiket tett, végül is ellene fordulnak a filmben.

MN: Nem tartott attól, hogy régi sebeket tép fel?

OM: Ennek a filmnek semmilyen következménye sem lett. Egy újság megnevezte a valódi szereplőket, a felelősöket, de nem történt semmi. A hallgatás pedig, mint tudjuk, beleegyezés.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.