"A zsaruk is emberek" (interjú Olivier Marchal filmrendezővel)

  • Hungler Tímea
  • 2005. április 21.

Film

A rendőrből lett direktor a hatvanas-hetvenes évek francia film noirjának feltámasztásán fáradozik.

A rendőrből lett direktor a hatvanas-hetvenes évek francia film noirjának feltámasztásán fáradozik. 36 című krimijében a kortárs gall mozi két ikonja, Daniel Auteuil és Gérard Dépardieu kerül szembe egymással.

n Magyar Narancs: Tizenkét éven keresztül dolgozott rendőrként. Miért hagyta ott a testületet?

Olivier Marchal: Megváltoztak az idők, és a szakmában is nagyot csalódtam. Ahogy lépegettem előre a ranglétrán, egyre inkább átláttam a dolgokat, azt, hogy hogyan működik a testület, a hierarchia, milyen a rendőrök megítélése a társadalomban, és az esetek is egyre inkább megviseltek. Rendőrként elvárják az embertől, hogy mindent beleadjon, de ehhez képest alig-alig kap valami elismerést, méltatlan munkákat kell elvégeznie. Ennek az lesz a következménye, hogy a zsaruk fokozatosan elveszítik a hitüket a hivatásukban, és egy idő után otthagyják az egészet. A film és a színház világa mindig is vonzott, már diákként színjátszó körbe jártam, sőt kezdő rendőrként azért vállaltam éjszakai őrjáratot, hogy színészmesterséget tanulhassak mellette - ez a képzeletbeli világ segített feledtetni velem a másikat, a reálisat.

MN: Miért pont ezt az esetet filmesítette meg azok közül, amelyekkel rendőrévei során találkozott?

OM: Tisztelegni akartam az utcán szolgálatot teljesítő zsaruk és egy exrendőr, Dominique Loiseau előtt, akit a filmben Daniel Auteuil alakít, és akit ártatlanul ítéltek börtönbüntetésre. Mélyrepülése egy rablótámadással vette kezdetét - egy banda túszokat ejtett egy bankrablás során; a helyszínre két, egymással konkuráló rendőri különítményt vezényeltek ki, ezek közül az egyiknek a tagja volt Dominique. A másik csoport vezetője, akit Gérard Dépardieu formál meg a filmben, az akció során nem a protokoll szerint járt el; hogy felhívja magára a figyelmet, megtámadja a túszejtőket. Az eredmény: két halott, közülük az egyik rendőr. A fiaskó miatt bűnbakot kellett találni, és a választás Dominique-ra esett, akit korrupciós ügybe kevertek, hogy elítélhessék. Úgy csillapították le a kedélyeket, hogy hosszú évekre börtönbe zárták őt. Mindent elveszített, ami fontos volt a számára: a munkáját, a feleségét, a társadalom megbecsülését. Hiába kapott amnesztiát Mitterrand elnöktől, a priusza miatt nem tudott többé elhelyezkedni a szakmájában - a stábunk sofőrjeként dolgozott a forgatás alatt.

MN: Egyszer azt nyilatkozta, a legtöbb film idealizálja a rendőrlétet. Ön szerint mitől lesz hiteles egy zsarufilm?

OM: A realizmusban gyökeredző filmeket szeretem. A rendőri szakma érzelmes hivatás, tele emóciókkal, fájdalommal, ezért is toltam efelé a 36-ot; a film szenvedő, kínlódó, érző embereket ábrázol, akiket megviselt az élet. A legtöbb krimi mindezt mellőzi, valamiféle torz karikatúrát fest a rendőri létről. Pedig azt kell mondjam, filmes szempontból igen hálás téma ez, az életformából következően minden adott a tragédiához - innentől az eredmény már csak egy jó forgatókönyvön és a színész-vezetésen múlik. Szerettem volna felújítani azt a vonulatot, ami a hatvanas-hetvenes években meghatározó volt a francia moziban, és olyan alkotásokhoz kötődik, mint Jean-Pierre Melville filmjei, A vörös kör, A szamuráj vagy Henry Verneuil-től A szicíliaiak klánja.

MN: Mostanáig csak ebben a zsánerben születtek filmjei. Ezeken az alkotásokon keresztül dolgozná fel a testületnél töltött éveket?

OM: Ezt a környezetet ismerem a legjobban, erről tudok a leginkább hitelesen szólni, de az is igaz, hogy a filmekben kiírom magamból a múltat. Meg szeretném mutatni az embereknek, hogy rendőrnek lenni nem egészen olyan, mint amilyennek azt gyerekkorunkban hisszük. A következő filmem is rendőrsztori lesz, de a távlati tervem között más zsánerű művek is szerepelnek.

MN: Azzal, hogy feltárta Dominique Loiseau történetét, igazságot akart szolgáltatni neki?

OM: Arra akartam rávilágítani, hogy mennyire vakok azok, akik az igazságszolgáltatásban dolgoznak, és mennyire nem alkalmasak arra, hogy megítéljék a rendőröket. A zsaruk is emberek, időnként tévedhetnek; egy nagy rendszer részei, akiket ez a szervezet sokszor csak lenyel, bedarál.

MN: Tehát nem hisz az igazságszolgáltatásban?

OM: Egyáltalán nem hiszek benne.

MN: Ezért változtatott a tényeken? Úgy tudom, a valóságban a Dépardieu által megformált negatív karakter boldog nyugdíjasként éli a napjait.

OM: Nem akartam a szereplő bírája lenni, ezért az isteni igazságszolgáltatásra bíztam őt. A dolgok, amiket tett, végül is ellene fordulnak a filmben.

MN: Nem tartott attól, hogy régi sebeket tép fel?

OM: Ennek a filmnek semmilyen következménye sem lett. Egy újság megnevezte a valódi szereplőket, a felelősöket, de nem történt semmi. A hallgatás pedig, mint tudjuk, beleegyezés.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.

Bizonytalan hátországok

Több szempontból is különleges elnökválasztás zajlott le az Egyesült Államokban: hosszú idő után először kapott országosan is több szavazatot a győztes republikánus jelölt; nemcsak az elnök, hanem a szenátusi és a kongresszusi többség is republikánus lesz; és Donald Trump személyében először költözik a Fehér Házba elítélt bűnöző.