Ana bekattanva

  • Bánky Bea
  • 2008. november 20.

Film

A baszk rendező, Julio Medem 2001-ben elvesztette testvérét, Ana Medemet, a fiatal festőnőt. Hét évvel az autóbaleset után csinált neki egy filmet.

A baszk rendezõ, Julio Medem 2001-ben elvesztette testvérét, Ana Medemet, a fiatal festõnõt. Hét évvel az autóbaleset után csinált neki egy filmet. Az így öröklétet nyerõ "kaotikus" Ana lelkivilágán kívül - afféle posztumusz mecénásként - naiv krétarajzait is a vászonra pakolta.

Ana térben, idõben és a kontimuumtól teljesen függetlenül is hosszú utazásra indul. A háttér: ibizai barlanglakásából egy madridi bentlakásos festõiskolába sodorja sorsa, onnan Nueva Yorkba, majd egy arizonai indiánrezervátumba. Az idõ: mivel a történet szerint Ana számtalan fiatalon, erõszakos halállal halt nõ újjászületett kiadása, kétezer éven átívelõ horrormesét látunk. A transzcendentális sík pedig: korábbi testeit mindig férfiak brutális kegyetlensége miatt vesztette el, ezért az elsõ szerelmet keresõ tizenéves new age-estõl a szeretõn és anyán, indián istennõn és máglyára vetett boszorkányon keresztül a politikusokra vadászó szexuális terroristáig láthatjuk Anát mindenféle kosztümben.

Ana nem fest olajjal, nem keresi a mélységet, és nem érdekli a történelem, a sajátja sem. Mások tanulmányozzák életeit, ki is akarná újra átélni (ráadásul gyûjteményes kiadásban) változatos szenvedésekkel teli halálait? Hiába azonban a gyermeki dac, rákényszerül, hogy szembenézzen múltjával, ha meg akarja érteni jelenét, konkrétan, hogy miért lépett le a pasija.

Elemezgethetnénk az álmokat és a valóságot kaleidoszkóp módjára egybemosó alkotást, de nem érdemes. Csak sodródni lehet Anával. S közben nem figyelni Medem naiv válaszaira, amelyekkel az iraki háborúra, a harmadik világ problémáira, a rasszizmusra és nemi megkülönböztetésre reflektál.

Forgalmazza az Odeon

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.