Ana bekattanva

  • Bánky Bea
  • 2008. november 20.

Film

A baszk rendező, Julio Medem 2001-ben elvesztette testvérét, Ana Medemet, a fiatal festőnőt. Hét évvel az autóbaleset után csinált neki egy filmet.

A baszk rendezõ, Julio Medem 2001-ben elvesztette testvérét, Ana Medemet, a fiatal festõnõt. Hét évvel az autóbaleset után csinált neki egy filmet. Az így öröklétet nyerõ "kaotikus" Ana lelkivilágán kívül - afféle posztumusz mecénásként - naiv krétarajzait is a vászonra pakolta.

Ana térben, idõben és a kontimuumtól teljesen függetlenül is hosszú utazásra indul. A háttér: ibizai barlanglakásából egy madridi bentlakásos festõiskolába sodorja sorsa, onnan Nueva Yorkba, majd egy arizonai indiánrezervátumba. Az idõ: mivel a történet szerint Ana számtalan fiatalon, erõszakos halállal halt nõ újjászületett kiadása, kétezer éven átívelõ horrormesét látunk. A transzcendentális sík pedig: korábbi testeit mindig férfiak brutális kegyetlensége miatt vesztette el, ezért az elsõ szerelmet keresõ tizenéves new age-estõl a szeretõn és anyán, indián istennõn és máglyára vetett boszorkányon keresztül a politikusokra vadászó szexuális terroristáig láthatjuk Anát mindenféle kosztümben.

Ana nem fest olajjal, nem keresi a mélységet, és nem érdekli a történelem, a sajátja sem. Mások tanulmányozzák életeit, ki is akarná újra átélni (ráadásul gyûjteményes kiadásban) változatos szenvedésekkel teli halálait? Hiába azonban a gyermeki dac, rákényszerül, hogy szembenézzen múltjával, ha meg akarja érteni jelenét, konkrétan, hogy miért lépett le a pasija.

Elemezgethetnénk az álmokat és a valóságot kaleidoszkóp módjára egybemosó alkotást, de nem érdemes. Csak sodródni lehet Anával. S közben nem figyelni Medem naiv válaszaira, amelyekkel az iraki háborúra, a harmadik világ problémáira, a rasszizmusra és nemi megkülönböztetésre reflektál.

Forgalmazza az Odeon

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.