Bújócska

Az éhezők viadala

  • Szabó Ádám
  • 2012. április 11.

Film

Groteszk jövőt tár elénk a sikerkönyvből készült mozi: az Észak-Amerika romjain formálódó országban a tehetősebb réteg mintha egységesen Tim Burton valamelyik késői rémálmából ruccant volna ide, míg a szegényebbek spártai körülmények között, A farm, ahol élünket idézve éldegélnek - és néhány közülük kiválasztott tizenéves minden évben megvív egymással életre-halálra. Merthogy Panem et circenses a jelszó még mindig, és ezt jól tudja a filmbeli felsőbb vezetés, Gary Ross rendező és a regényt jegyző Suzanne Collins is.

Az alapanyag legalább annyi helyről merít, mint a Harry Potter, és a jelek szerint majdnem olyan sikeres lesz, mint az Alkonyat sagája - de legalább az ambíció több benne. Megkapja a szokásos adagját a romantikára, akcióra, popcornra és plázakatarzisra váró közönség valamennyi tagja, viszont a rendező mert egy csöppet távolabb nézni az ilyen nézőseregtől, melyet egyébként épp pellengérre igyekszik állítani a mozi.


A várható sablonokat például meglepően kreatívan hasznosítja, és hosszú jelenetekig képes azt a látszatot kelteni, hogy ebből valami szokatlan és új dolog is kisülhet - pedig hányszor láttuk már az esélytelen, underdog versenyző Odüsszeiáját, a média ocsmányságát, na meg a tömeg felszínességét! A szépen felrajzolt kontrasztok, a kézikamerás képeket tarkító zaklatott vágás azonban jól megalapozza a nyomasztó hangulatot; a sztorit rejtő kártyalapokat sem csapják ki azonnal az asztalra, hanem darabosan, hadd ne mondjam, balladisztikusan haladunk előre - hogy aztán az egész óvatosan felfújt lufi akkorát pukkanjon, mint egy Bay-filmben feltűnő kipufogócső. Mert amikor elérkezik az akció ideje, a feszültség egy pillanat alatt odavész, a kitekert világ pedig egyszerűen eltűnik; lévén a címbeli viadal egy nem túl szórakoztató erdei bújócska, amit az alkotók profizmusa és az a néhány deus ex machina-elem sem ment meg a banalitástól.

Forgalmazza a Fórum Hungary


Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.