Bújócska

Az éhezők viadala

  • Szabó Ádám
  • 2012. április 11.

Film

Groteszk jövőt tár elénk a sikerkönyvből készült mozi: az Észak-Amerika romjain formálódó országban a tehetősebb réteg mintha egységesen Tim Burton valamelyik késői rémálmából ruccant volna ide, míg a szegényebbek spártai körülmények között, A farm, ahol élünket idézve éldegélnek - és néhány közülük kiválasztott tizenéves minden évben megvív egymással életre-halálra. Merthogy Panem et circenses a jelszó még mindig, és ezt jól tudja a filmbeli felsőbb vezetés, Gary Ross rendező és a regényt jegyző Suzanne Collins is.

Az alapanyag legalább annyi helyről merít, mint a Harry Potter, és a jelek szerint majdnem olyan sikeres lesz, mint az Alkonyat sagája - de legalább az ambíció több benne. Megkapja a szokásos adagját a romantikára, akcióra, popcornra és plázakatarzisra váró közönség valamennyi tagja, viszont a rendező mert egy csöppet távolabb nézni az ilyen nézőseregtől, melyet egyébként épp pellengérre igyekszik állítani a mozi.


A várható sablonokat például meglepően kreatívan hasznosítja, és hosszú jelenetekig képes azt a látszatot kelteni, hogy ebből valami szokatlan és új dolog is kisülhet - pedig hányszor láttuk már az esélytelen, underdog versenyző Odüsszeiáját, a média ocsmányságát, na meg a tömeg felszínességét! A szépen felrajzolt kontrasztok, a kézikamerás képeket tarkító zaklatott vágás azonban jól megalapozza a nyomasztó hangulatot; a sztorit rejtő kártyalapokat sem csapják ki azonnal az asztalra, hanem darabosan, hadd ne mondjam, balladisztikusan haladunk előre - hogy aztán az egész óvatosan felfújt lufi akkorát pukkanjon, mint egy Bay-filmben feltűnő kipufogócső. Mert amikor elérkezik az akció ideje, a feszültség egy pillanat alatt odavész, a kitekert világ pedig egyszerűen eltűnik; lévén a címbeli viadal egy nem túl szórakoztató erdei bújócska, amit az alkotók profizmusa és az a néhány deus ex machina-elem sem ment meg a banalitástól.

Forgalmazza a Fórum Hungary


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.