Bújócska

Az éhezők viadala

  • Szabó Ádám
  • 2012. április 11.

Film

Groteszk jövőt tár elénk a sikerkönyvből készült mozi: az Észak-Amerika romjain formálódó országban a tehetősebb réteg mintha egységesen Tim Burton valamelyik késői rémálmából ruccant volna ide, míg a szegényebbek spártai körülmények között, A farm, ahol élünket idézve éldegélnek - és néhány közülük kiválasztott tizenéves minden évben megvív egymással életre-halálra. Merthogy Panem et circenses a jelszó még mindig, és ezt jól tudja a filmbeli felsőbb vezetés, Gary Ross rendező és a regényt jegyző Suzanne Collins is.

Az alapanyag legalább annyi helyről merít, mint a Harry Potter, és a jelek szerint majdnem olyan sikeres lesz, mint az Alkonyat sagája - de legalább az ambíció több benne. Megkapja a szokásos adagját a romantikára, akcióra, popcornra és plázakatarzisra váró közönség valamennyi tagja, viszont a rendező mert egy csöppet távolabb nézni az ilyen nézőseregtől, melyet egyébként épp pellengérre igyekszik állítani a mozi.


A várható sablonokat például meglepően kreatívan hasznosítja, és hosszú jelenetekig képes azt a látszatot kelteni, hogy ebből valami szokatlan és új dolog is kisülhet - pedig hányszor láttuk már az esélytelen, underdog versenyző Odüsszeiáját, a média ocsmányságát, na meg a tömeg felszínességét! A szépen felrajzolt kontrasztok, a kézikamerás képeket tarkító zaklatott vágás azonban jól megalapozza a nyomasztó hangulatot; a sztorit rejtő kártyalapokat sem csapják ki azonnal az asztalra, hanem darabosan, hadd ne mondjam, balladisztikusan haladunk előre - hogy aztán az egész óvatosan felfújt lufi akkorát pukkanjon, mint egy Bay-filmben feltűnő kipufogócső. Mert amikor elérkezik az akció ideje, a feszültség egy pillanat alatt odavész, a kitekert világ pedig egyszerűen eltűnik; lévén a címbeli viadal egy nem túl szórakoztató erdei bújócska, amit az alkotók profizmusa és az a néhány deus ex machina-elem sem ment meg a banalitástól.

Forgalmazza a Fórum Hungary


Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.