22 emelet boldogság

Asger Leth: Borotvaélen

  • - kg -
  • 2012. február 12.

Film

Sam Worthington, ugyanaz a Sam, aki nemrég még Texas gyilkos földjén izzadt, most egy manhattani ablakpárkányon teszi ugyanezt. Úgy tesz, mint aki ugrana. Már csak azért sem ugorhat, mert még jó sok, az előzetesből jól kivehető jelenete hátravan. Még jönnie kell Ed Harrisnek, aki nem lehet jó, ahhoz túl öntelten szivarozik, ez pedig megbocsáthatatlan karakterhiba a párkányos thrillerekben. És jönnie kell a csinos rendőrnőnek, aki a maximumot, akár frizurája épségét is kockára tenné, csak hogy lehozza Samet a párkányról. És fontos szerep vár a testmagassága okán öcsszerepekre kárhoztatott Jamie Bellre, aki a történet fontos mellékszálán indul széfet fúrni. Vele tart egy topmodell is, s bár fúrnak derekasan, párkapcsolati civakodásra így is futja.


A civakodós széftörés épp olyan műfaji bónusz, mint a New York-i mikroklíma: a bronxi lakos úgy szól be a jersey-belinek, ahogy csak filmbeli bronxiak szoktak filmbeli jersey-belieknek. Tehetősebb produkciókban más-más író szokta a különféle szövegrétegeket felvinni, külön ember van a jersey-s cikizésre és a férfi-női civakodásra is − a Borotvaélen szakít e hagyománnyal, itt minden közhely egy kútfőből származik. Na, de hol van Sam? Nos, Sam azóta is a párkányon dekkol, a csőbe húzott exzsaruk golyóálló önérzetével. Hadd dekkoljon, különben is jönnie kell még az anyaszomorítók királyának, William Sadlernek, aki talán még Michael Ironside-nál is fenyegetőbb és ismeretlenebb karakterszínész. A híresen rosszarcú Sadler jófiút játszik − ennyi lelemény már-már sok is egy párkányos B-filmtől.

A ProVideo bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.