22 emelet boldogság

Asger Leth: Borotvaélen

  • - kg -
  • 2012. február 12.

Film

Sam Worthington, ugyanaz a Sam, aki nemrég még Texas gyilkos földjén izzadt, most egy manhattani ablakpárkányon teszi ugyanezt. Úgy tesz, mint aki ugrana. Már csak azért sem ugorhat, mert még jó sok, az előzetesből jól kivehető jelenete hátravan. Még jönnie kell Ed Harrisnek, aki nem lehet jó, ahhoz túl öntelten szivarozik, ez pedig megbocsáthatatlan karakterhiba a párkányos thrillerekben. És jönnie kell a csinos rendőrnőnek, aki a maximumot, akár frizurája épségét is kockára tenné, csak hogy lehozza Samet a párkányról. És fontos szerep vár a testmagassága okán öcsszerepekre kárhoztatott Jamie Bellre, aki a történet fontos mellékszálán indul széfet fúrni. Vele tart egy topmodell is, s bár fúrnak derekasan, párkapcsolati civakodásra így is futja.


A civakodós széftörés épp olyan műfaji bónusz, mint a New York-i mikroklíma: a bronxi lakos úgy szól be a jersey-belinek, ahogy csak filmbeli bronxiak szoktak filmbeli jersey-belieknek. Tehetősebb produkciókban más-más író szokta a különféle szövegrétegeket felvinni, külön ember van a jersey-s cikizésre és a férfi-női civakodásra is − a Borotvaélen szakít e hagyománnyal, itt minden közhely egy kútfőből származik. Na, de hol van Sam? Nos, Sam azóta is a párkányon dekkol, a csőbe húzott exzsaruk golyóálló önérzetével. Hadd dekkoljon, különben is jönnie kell még az anyaszomorítók királyának, William Sadlernek, aki talán még Michael Ironside-nál is fenyegetőbb és ismeretlenebb karakterszínész. A híresen rosszarcú Sadler jófiút játszik − ennyi lelemény már-már sok is egy párkányos B-filmtől.

A ProVideo bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."