Le Carré filmen

Házőrzők

  • Bori Erzsébet
  • - kl -
  • 2012. február 12.

Film

Az Árulás megjelenésünk napján mozikba kerülő új filmváltozata, a Tomas Alfredson rendezte Suszter, szabó, baka, kém in medias res vág bele a regény leglátványosabb akciójába, a balcsillagzat alatt született Tanúság műveletbe, amelyet Budapestre helyeztek át az alkotók. A fenséges dunai panoráma a Halászbástyáról, kis couleur locale a nyolcadik kerületből, majd a Párizsi-udvar, ahol a brit ügynök - Mucsi Zoltán és Kálloy Molnár Péter hathatós közreműködésével - otthagyja a fogát.

A kudarc nyomán átrendeződnek az erőviszonyok, Kontroll és emberei kényszernyugdíjba vonulnak, s a Köröndön a trojka - Bill Haydon (a Szabó), Roy Bland (a Baka) és Toby Esterhase (a Zsellér, és már megint egy magyar, aki alighanem a Dreyfus-ügy árulójáról kapta a nevét) veszi át az uralmat Percy Alleline (a Suszter) bábfőnöksége alatt. Ők vetették ki a Tanúság horgát, s Kontroll bekapta a csalit, miközben a halálos kórral versenyt futva próbálta azonosítani a szolgálatba beépült "vakondot". Kontroll nem élte túl a bukást, és a brit titkosszolgálat szélesre tárt ajtaján immár akadálytalanul járnak ki-be a komcsik. Az öreg róka Smileyra vár a herkulesi munka, hogy néhány jó emberével kitakarítsa az istállót.

George Smiley nem a John Le Carré főművének tartott Karla-trilógiában tűnik fel először, és Gary Oldman is egy elit klubnak lett a tagja, amikor megkapta a szerepét. A fényes sort Rupert Davies, a régi sorozat legendás Maigret felügyelője nyitotta meg Martin Ritt 1965-ös filmjében. A kém, aki bejött a hidegről a pályakezdők Edgar Allan Poe-díját hozta a szerzőnek, és megalapozta hírnevét. Smiley itt még csak a háttérből mozgatja a szálakat egy kétes erkölcsiségű akcióban, a főhős Alec Leamas terepügynök (Richard Burton), ártatlan barátnője és egy keletnémet kémfőnök vesztére. Kis híján másfél évtized múltán a BBC hét epizódban vitte színre a Karla-trilógia első részét, Smiley szerepében Alec Guinness-szel. Sir Alecnek ezúttal nem volt szüksége híres átváltozóképességére, hogy azonosuljon a köpcös, szemüveges, joviális és ártalmatlan kinézetű örök nyugdíjassal (Smiley öregnek született, de aztán már múlhat el akárhány év a regények között, nem öregszik tovább). Az árulót egy hatrészes "Karla-spinoff" követte, a Smiley népe, szintén Guinness címszereplésével. És volt még egy furcsa vendégjátéka a koros kémnek, amikor egy Agatha Christie-s bűnesetben nyomozott baráti szívességként (Első osztályú gyilkosság, 1991), Denholm Elliott megformálásában.

Ki ismeri Philbyt?

A magyar olvasóknak és nézőknek persze minden kimaradt, ami 1990 előtt volt, úgy a kémregények, mint a belőlük készült filmek, amelyekben minket csatlósállamként emlegetnek, Mao országát Vörös Kínaként, és a főgonosz a Szovjetunió. Le Carré ugyanúgy tiltott gyümölcs volt, mint Ian Fleming, akit érthetetlen módon a riválisának tartottak annak idején. Papíron ugyan pályatársak a kémtörténetírásban, és egy ideig mindketten a kémek kenyerét ették, de aztán nagyon más ambíciókkal ragadtak tollat. James Bond (kivált mint a Broccoli-birodalom lakosa) kapcsán az egzotikus helyszíneket, gyors kocsikat, jó nőket és italokat szokás felhozni megkülönböztető jegyként, csakhogy Le Carré szereplői is feltűnnek Afrika és a "mesés Kelet" ugyanazon pontjain, szép lányból és femme fatale-ból sincs hiány, meg isznak is, mint a gödény. Igaz, ezek a helyszínek Le Carrénál kábé annyira egzotikusak, mint Brno, Kelet-London vagy az NDK, a legdögösebb bombázó sem makulátlan, mert kilóg a szájából a kapanyél, vagy maradandó nyomot hagyott rajta egy pasi ökle, és bár az italok mennyisége rendben van, a minőséggel sűrű a gond. De nem az italok tehetnek arról, hogy John Le Carré regényei az idő előrehaladtával egyre keserűbb szájízt hagynak maguk után.

A BBC immár három évtizedes sorozata megérett az újrázásra, és az is vitán felül áll, hogy Gary Oldman van olyan jó színész, hogy feledtetni tudja (ha nem is Alec Guinnesst) azt a néhány kiló és néhány év mínuszt, ami Smileyhoz hiányzik. Colin Firth van hivatva - jóformán csak néhány gesztussal - súlyt adni Bill Haydon figurájának, amelyet a történetben játszott kulcsszerepe ellenére elmulasztottak kidolgozni. Szereposztási telitalálat Benedict Cumberbatch mint Peter Guillam, mert vele válik hangsúlyossá, hogy itt egy fiatalemberről van szó, aki a vészterhes időkben az erkölcsi próbatételt kiállva válik felnőtté. Abból viszont még gond lehet, hogy homoszexuálist csináltak belőle, hiszen Anton Corbijn rendezésében már készül a folytatás, amelyben a szép Mollyt kellene megérdemelten döngetnie. De a legnagyobb gond, hogy mit tudnak kezdeni ezzel a történettel a szűz nézők, akik nem olvasták a regényt, nem látták a sorozatot (fölösleges ragozni, hogy hat részben mennyivel jobban visszaadható egy szerteágazó regény), és nem ismerik a Kim Philby-ügyet.

Persze ki ismeri? Miközben a regény értelmezése is igényelné ezt a tudást, Le Carré, a kortárs a titkosszolgálati múltjával maga vallja meg, hogy nem tud róla eleget. Noha 1951-től élt a gyanú, hogy szovjet kémek férkőztek a brit szolgálatba, akiket a hatvanas évek óta a "cambridge-i ötöknek" neveznek, máig sem biztos, hogy hányan voltak; kik lehettek közülük aktív kémek, és kik azok, akiket tudtukon kívül használtak fel; milyen titkokat árultak el, milyen lépéseket hiúsítottak meg, milyen dezinformációkat terjesztettek; kik és milyen szerepet játszottak a dolog eltussolásában; hogyan úszhatta meg Kim Philby a felelősségrevonást, és szökhetett 1963-ban, két bűntársa után a Szovjetunióba.

A Philby-ügy teljesen szétzilálta a brit titkosszolgálatot, társadalmi-politikai válságot okozott, és betett a szövetségesi kapcsolatoknak, különösen az amerikaiakkal. John Le Carré személyes válságként élte meg (lásd Bruce Page és Philip Knightley Philby-könyvéhez írott 1968-as előszavát, amely az Árulás legújabb magyar kiadásában is olvasható), és művei tanúsága szerint még a szolgálatnál vagy a brit társadalomnál is nehezebben tette túl magát rajta. Mert annak a közepébe talált, ami kezdettől fogva Le Carré főtémája. Regényeinek java a hűség, a bizalom és az erkölcsi integritás körül forog, nem pusztán az egyén tőkesúlyaként értve ezeket, hanem egy hivatásrend, egy osztály, egy nemzet alapzataként. E hivatásrend éthosza szerint időnként csúnya dolgokat is meg kell tenni, hogy a jó emberek nyugodtan alhassanak, hogy egy megvédésre érdemes életformát, berendezkedést megvédjenek. A háború alatt ez sima ügynek tűnt, s még a hidegháború klasszikus korszakát is meg lehetett vívni ebben a vértezetben. De a Philby-ügy (nevezzük így az egyszerűség kedvéért) komoly rést ütött rajta, és aztán egyre-másra jöttek a kínzó kérdések.

Szinekúra a SZU-ban

Ezekkel birkózik John Le Carré tiszteletre méltó életműve, A panamai szabóval - amely gyilkos szatíra lehetett volna, ha nem hagyják ki belőle a vitriolt - és Az elszánt diplomatával bezárólag, és éppen ezek azok a kérdések, amelyekkel egy mégoly jól sikerült mozifilm sem nagyon tud mit kezdeni. Van azonban valami, amit a magyar olvasó jobban tud John Le Carrénál, aki abban a hitben élt, hogy Kim Philby a szökése után révbe ért választott hazájában, sütkérezik a dicsőségben, és éli világát. Mi viszont tudjuk, hogy Philby elnyerte méltó büntetését: szép kort megérve még 25 napsugaras év adatott neki a Szovjetunióban, egészen 1988-ig kísérhette figyelemmel a rothadását, és annak a negyed századnak a javát Leonyid Iljics Brezsnyev alatt élhette le.

Bori Erzsébet

A Suszter, szabó, baka, kém a Ristretto Distribution bemutatója

Gary Oldman

Az 53 éves színész a Suszter, szabó, baka, kém londoni vetítése után beszélt új szerepéről.

*

Magyar Narancs: Alig szólal meg a filmben.

Gary Oldman: Ezt nevezem én "székszínjátszás"-nak. Smiley passzív ugyan, de nem kevés mazochizmus és szadizmus rejlik benne. Nagy adag melankóliát és szomorúságot hordoz magában. Olyan, mint egy pók, aki minden rezdülést érez a hálóján.

MN: Miért éppen egy svéd filmest, Tomas Alfredsont szerződtették egy ilyen velejéig brit alapanyag megrendezésére?

GO: Szerintem ez a történet és ő elég jó párosítás: egy brit rendező sokkal szentimentálisabban közelítette volna meg az anyagot. Némi nosztalgiával. Ami Tomasnál fel sem merül, mivel nem angol. Az eredeti tévés változatnak is ez volt a fő hibája. Kényelmes, komfortos kis brit művecske volt. Ez a mostani verzió jóval európaibb.

MN: A tévésorozatban Sir Alec Guinness játszotta Smileyt.

GO: Nem lehet konkurálni vele. Ugyanakkor képtelenség volt, hogy visszautasítsak egy ilyen izgalmas felkérést. Az elmúlt harminc évben alig kaptam ennél jobb szerepet. Amikor a sorozat futott a tévében, híre-hamva sem volt a videokazettának. Az ember az epizódok adásideje köré szervezte a programjait. Amikor történelmi filmben szerepel az ember, az rendszerint a távoli régmúltban játszódik, ez azonban olyan volt, mint egy látogatás a saját múltamban. Sok minden emlékeztetett valamilyen eseményre. "Ó, de hiszen egy rakás pénzt költöttem arra, hogy ilyen hamutartót vegyek!"

MN: A szerepre készülve beszélt valódi kémekkel?

GO: Azért sem lett volna érdemes, mert hatalmasat változtak a módszerek és a technológia. Szerencsére nyugodtan fordulhattam John Le Carréhoz, aki nemcsak a karakter kitalálója és a mű írója, de éppenséggel maga is exkém. Mindent, amire szükségem volt, megkaptam tőle. Nyitott volt, örömmel állt a rendelkezésemre. Az ő viselkedésbeli manírjaiból indultam ki.

MN: Minek tudható be, hogy bő egy évtizeden át nem láthattuk nagy főszerepekben, s inkább nagy szuperprodukciók, fantasy franchise-ok epizodistájaként tűnt fel a vásznon?

GO: Az életkörülményeknek. Ha szuperprodukciókban szerepel az ember, az hónapokig tart. És nem engedik, hogy közben mást forgassak. Sőt a bajuszomat sem borotválhatom le, a hajamat sem nyírhatom le, a napra se mehetek, mert akkor lebarnulok. Az is beleszólt a dolgok alakulásába, hogy közben felneveltem két fiút. El kellett döntenem: olyan apjuk leszek, aki ott van velük, vagy aki mindig hiányzik és úton van. Nem tehettem meg velük, hogy magammal rángatom őket egy-egy forgatásra, két hónapra beíratom őket egy új suliba, aztán uzsgyi, költözünk haza. Kell, hogy folytonosság legyen az életükben, állandó haverjaik legyenek a suliban. Ahogy kamaszodnak, most már elérték azt a kort, hogy nyugodtan elutazhatok, akkor is jól lesznek. Ezentúl többet dolgozom majd.

MN: Le Carrénak hogy tetszik a film?

GO: Elmesélte, hogy az MI5 karácsonyi ünnepségén annyira nem bírtak magukkal, hogy kijött a rendőrség, és felszólította őket, fejezzék be a pezsgős- és borosüvegek dobálgatását a kémfőszékház ablakából az utcára.

- kl -

 


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.