Cinema Total Berlinben – Videó, nők, filmtervek

Film

Február 8–12. között immár hetedik alkalommal rendezi meg berlini Collegium Hungaricum (CHB) filmes programját, a Cinema Totalt a német fővárosban.

A Berlinaléval párhuzamos, 2008-ban indult filmszakmai eseménysorozat idén olyan aktuális kérdéseket feszeget, mint a videóművészet és a mozi kölcsönhatásai, a nők szerepe az audiovizuális iparban, a régiós együttműködés, illetve a magyar filmgyártás fejleményei. Az eseményt budapesti sajtótájékoztató előzte meg az Uránia moziban.

Can Togay János, a CHB igazgatója kiemelte a Cinema Total eddigi sikereit: az eleinte kétkedéssel figyelt esemény mára a Berlinale elismert és népszerű kísérőrendezvényévé nőtte ki magát. A hazai mellett a közép- és kelet-európai filmes szakmának is képviselteti magát, illetve gyakran első kézből informálja magyar vonatkozású témákról a fesztivál szakmai közönségét.

A Cinema Total filmterv-bemutatóknak is helyet ad, ez koprodukciók létrejöttét segítheti elő. Idén három magyar projekt is részt vesz a bemutatón: Felméri Cecília Spirál, Zomborácz Virág Turista és Szimler Bálint Bad Habit című filmtervei.

A rendezvény kiemelt helyen kezeli az audiovizuális iparban résztvevő társadalmi csoportok lehetőségeinek bővítését is. Idén az Európai Női Audiovizuális Hálózat (EWA) kezdeményezésére a nők audiovizuális iparban betöltött szerepével/lehetőségeivel foglalkoznak. Lapunk kérdésére válaszolva a CT projektmenedzsere, Gerencsér Anita elmondta, hogy a rendezvény egy workshopnak is helyet ad, melynek során konkrét stratégiákat próbálnak kidolgozni a témában.

A Cinema Total eddig is prioritásként kezelte a magyar filmtámogatási rendszerrel kapcsolatos kérdések megvitatását. Can Togay János kiemelte, hogy a berlini filmszakma elsőként ezen az eseményen informálódhatott/vitatkozhatott a Magyar Nemzeti Filmalap ügyéről is. Idén a rendezvényre olyan magyar filmeseket (Török Ferenc, Pusztai Ferenc, Szász János, Fekete Ibolya) invitáltak, akiknek vannak tapasztalataik az új támogatási rendszer működéséről.

Az igazgató elmondta, hogy az eddigiekhez hasonlóan a CT-nek ismét lesz egy meghatározott „esztétikai kerete”: a Collegium Hungaricum terét ezúttal profi és amatőr kelet-közép-európai filmesek hét másodperces, okostelefonnal készített felvételei alakítják óriás mozgókép-installációvá, de itt látható majd először a Dreampire elnevezésű, „globális álomprojektként” definiált hazai multimédiás installáció is.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.