Interjú

"Ébernek kell maradni"

Guillaume Canet színész, rendező

Film

Bár Franciaország egyik legkeresettebb moziarca, a Szeress, ha mersz vagy A part kalandora rendezőként is szép sikereket tudhat a magáénak (A bálványom, Ne szólj senkinek, Apró kis hazugságok). Most éppen a Tegnap éjjelben láthatjuk a pesti mozikban, illetve Keira Knightley karjában.


Magyar Narancs: A part című Danny Boyle-filmben Leonardo Di Caprio oldalán tört be a szakmába.

Guillaume Canet: Olyan volt az egész, mint egy irreality show, de nemcsak nekem, Virginie Ledoyennek is. Egyikünk sem utasíthatta el a felkínálkozó lehetőséget. Igaz, már előtte csináltam két rövidfilmet, mégis A part adta meg a végső lökést ahhoz, hogy azzal foglalkozzam, amit a legjobban szeretek: filmterveket kivitelezni, forgatókönyvet írni és rendezni.

MN: A rendezői bemutatkozását még megelőzte egy romkom Marion Cotillard-ral, a Szeress, ha mersz.

GC: Romantikus komédiának indult, végül műfajújító mozi lett. A kamerán kívül is rengeteget civakodtunk egymással, szinte újraéltük a gyerekkorunkat. Jó volt elmerülni a felnőttek diktálta játékszabályok elutasításában, visszaálmodni magunkat a "nekünk mindent szabad, mert gyerekek vagyunk" ártatlanságába. A Szeress, ha mersz egy gyönyörű fikció arról, hogy milyen piszok nehéz kimondani a másiknak azt az egyszerű szót, hogy szeretlek. Annyi félreértés, téves következtetés fakad belőle, hiszen képtelenség egyvalakit szeretni egy életen át.

MN: Mennyire tapasztalja a saját életében az őszinteség és a társadalmi elvárások ellentétét?

GC: Nem aszerint mérlegelem a dolgokat, hogy milyen elvárásokat diktál a külvilág. Semmit nem lehet megspórolni, kockáztatni kell, lemondani a kényelmünkről. Másfelől a saját belső törvényeidre kell hallgatni, különben a kételkedés, a megfelelni vágyás rossz irányba visz. A külső elvárások másról sem szólnak, mint hogy légy megalkuvó, ragaszkodj a bevett játékszabályokhoz. Én nem kényszerpályán mozgok, hanem olyasmivel foglalkozom, amiben örömömet lelem. Néhány éve alávetettem magam egy pszichoanalízisnek, ami csak visszaigazolta azt, amit eleve gondoltam.

MN: Éspedig?

GC: Attól függetlenül, hogy soha nem tanultam a filmkészítést, velem született képesség, hogy másokat irányítsak abban az értelemben, hogy megnyíljak és közeledjek feléjük.

MN: Egyszóval sínen van, amikor filmeket rendez.

GC: Az elsődleges ma is a színészet, mindamellett, hogy számos filmterv van a fejemben, ami előbb vagy utóbb megvalósításra vár. A film nagy adománya, hogy a legbensőbb késztetéseinket is átformálhatjuk képekké, történetekké, megfogalmazott és kimondatlan szavakká. Mindig nagy dilemmám, hogy meddig terjed a valóság, illetve mi az a pont, ahol áttörnek a tudattalanból emlékképek, víziók.

MN: Soha nem gyúrt hollywoodi, tengerentúli karrierre. Mi köti a francia mozihoz?

GC: Amerikai barátaimtól gyakran hallom a "french touch" kifejezést. Ha nem is tudják szavakban megfogalmazni, értem, hogy mire gondolnak. Egyfajta merészségre, cinkosságra, meghökkentési vágyra, ami nem idealizálja a valóságot, hanem mögé tekint. Mint a példaképeim, Chabrol, Sautet vagy Audiard mozijában.

MN: Közel a negyvenhez is tinédzserként bálványozzák a rajongói.

GC: Ébernek kell maradni, mert a bálványokat egyszer ledöntik. Még soha nem éreztem semminemű késztetést attól, ha valaki rajongott értem. Nem az számít, hogy megfelelsz-e annak a képnek, amivel azonosítanak. Ha önazonos vagy, akkor tiszta a lelkiismereted, és még bármi megtörténhet veled. Én csak ebben hiszek.

Szentgyörgyi Rita

Tegnap éjjel

A hajdan hentesektől hemzsegő Meatpacking District ma Manhattan egyik legfelkapottabb környéke, a trendiség csimborasszója, és még a High Line is itt található, ez az évtizedekre sorsára hagyott magasvasútvonal, melyből, a végső elrohadás szélén, emeletes parkot, rekreációs sétányt faragott a helyi civil és befektetői akarat. Valahol itt, a jólét és az urbánus trendiség határán cigarettázik idegesen Keira Knightley. Dohányozni amerikai filmben a végromlással fenyegető dráma kezdete, a sokszereplős horrorokban is mindig először a nikotinos ujjúakon megy át a láncfűrész - ha akcentusuk is van, akkor még előbb. A Tegnap éjjelben nincs láncfűrész: házastársi dráma van, a legnagyobb akcentus pedig nem a brit Knightleyé, hanem a francia Canet-é. Ő a krízis egyik kiváltója; a bohém francia, aki régmúlt croissant-ok párizsi illatának emlékével állít be Knightley manhattani életébe. Abba a drágán lakberendezett életbe, mely épp átvészelt egy házastársi-féltékenységi perpatvart. Mit ad isten, a francia exlover felbukkanása épp egybeesik a férj (Sam Worthington) tétova félrelépési kísérletével. Összegezzünk: Keira Canet-val dilemmázik (tegye - ne tegye) New Yorkban, míg Worthington Eva Mendesszel kerül veszélyes közelségbe ugyanezen éjszakán egy philadelphiai medencében. Vajh, miért, hogy amikor a High Line-t is mutathatnák, állandóan Samet és Keirát keresi a kamera?! Egy bio-fitneszsalátában van annyi izgalom, mint az ő történetükben. Hiába a híres arcok és a Louis Vuitton-líra, a parkosított magasvasút ezerszer izgalmasabb.

- kg -

A Parlux Entertainment bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.