Interjú

"Ébernek kell maradni"

Guillaume Canet színész, rendező

Film

Bár Franciaország egyik legkeresettebb moziarca, a Szeress, ha mersz vagy A part kalandora rendezőként is szép sikereket tudhat a magáénak (A bálványom, Ne szólj senkinek, Apró kis hazugságok). Most éppen a Tegnap éjjelben láthatjuk a pesti mozikban, illetve Keira Knightley karjában.


Magyar Narancs: A part című Danny Boyle-filmben Leonardo Di Caprio oldalán tört be a szakmába.

Guillaume Canet: Olyan volt az egész, mint egy irreality show, de nemcsak nekem, Virginie Ledoyennek is. Egyikünk sem utasíthatta el a felkínálkozó lehetőséget. Igaz, már előtte csináltam két rövidfilmet, mégis A part adta meg a végső lökést ahhoz, hogy azzal foglalkozzam, amit a legjobban szeretek: filmterveket kivitelezni, forgatókönyvet írni és rendezni.

MN: A rendezői bemutatkozását még megelőzte egy romkom Marion Cotillard-ral, a Szeress, ha mersz.

GC: Romantikus komédiának indult, végül műfajújító mozi lett. A kamerán kívül is rengeteget civakodtunk egymással, szinte újraéltük a gyerekkorunkat. Jó volt elmerülni a felnőttek diktálta játékszabályok elutasításában, visszaálmodni magunkat a "nekünk mindent szabad, mert gyerekek vagyunk" ártatlanságába. A Szeress, ha mersz egy gyönyörű fikció arról, hogy milyen piszok nehéz kimondani a másiknak azt az egyszerű szót, hogy szeretlek. Annyi félreértés, téves következtetés fakad belőle, hiszen képtelenség egyvalakit szeretni egy életen át.

MN: Mennyire tapasztalja a saját életében az őszinteség és a társadalmi elvárások ellentétét?

GC: Nem aszerint mérlegelem a dolgokat, hogy milyen elvárásokat diktál a külvilág. Semmit nem lehet megspórolni, kockáztatni kell, lemondani a kényelmünkről. Másfelől a saját belső törvényeidre kell hallgatni, különben a kételkedés, a megfelelni vágyás rossz irányba visz. A külső elvárások másról sem szólnak, mint hogy légy megalkuvó, ragaszkodj a bevett játékszabályokhoz. Én nem kényszerpályán mozgok, hanem olyasmivel foglalkozom, amiben örömömet lelem. Néhány éve alávetettem magam egy pszichoanalízisnek, ami csak visszaigazolta azt, amit eleve gondoltam.

MN: Éspedig?

GC: Attól függetlenül, hogy soha nem tanultam a filmkészítést, velem született képesség, hogy másokat irányítsak abban az értelemben, hogy megnyíljak és közeledjek feléjük.

MN: Egyszóval sínen van, amikor filmeket rendez.

GC: Az elsődleges ma is a színészet, mindamellett, hogy számos filmterv van a fejemben, ami előbb vagy utóbb megvalósításra vár. A film nagy adománya, hogy a legbensőbb késztetéseinket is átformálhatjuk képekké, történetekké, megfogalmazott és kimondatlan szavakká. Mindig nagy dilemmám, hogy meddig terjed a valóság, illetve mi az a pont, ahol áttörnek a tudattalanból emlékképek, víziók.

MN: Soha nem gyúrt hollywoodi, tengerentúli karrierre. Mi köti a francia mozihoz?

GC: Amerikai barátaimtól gyakran hallom a "french touch" kifejezést. Ha nem is tudják szavakban megfogalmazni, értem, hogy mire gondolnak. Egyfajta merészségre, cinkosságra, meghökkentési vágyra, ami nem idealizálja a valóságot, hanem mögé tekint. Mint a példaképeim, Chabrol, Sautet vagy Audiard mozijában.

MN: Közel a negyvenhez is tinédzserként bálványozzák a rajongói.

GC: Ébernek kell maradni, mert a bálványokat egyszer ledöntik. Még soha nem éreztem semminemű késztetést attól, ha valaki rajongott értem. Nem az számít, hogy megfelelsz-e annak a képnek, amivel azonosítanak. Ha önazonos vagy, akkor tiszta a lelkiismereted, és még bármi megtörténhet veled. Én csak ebben hiszek.

Szentgyörgyi Rita

Tegnap éjjel

A hajdan hentesektől hemzsegő Meatpacking District ma Manhattan egyik legfelkapottabb környéke, a trendiség csimborasszója, és még a High Line is itt található, ez az évtizedekre sorsára hagyott magasvasútvonal, melyből, a végső elrohadás szélén, emeletes parkot, rekreációs sétányt faragott a helyi civil és befektetői akarat. Valahol itt, a jólét és az urbánus trendiség határán cigarettázik idegesen Keira Knightley. Dohányozni amerikai filmben a végromlással fenyegető dráma kezdete, a sokszereplős horrorokban is mindig először a nikotinos ujjúakon megy át a láncfűrész - ha akcentusuk is van, akkor még előbb. A Tegnap éjjelben nincs láncfűrész: házastársi dráma van, a legnagyobb akcentus pedig nem a brit Knightleyé, hanem a francia Canet-é. Ő a krízis egyik kiváltója; a bohém francia, aki régmúlt croissant-ok párizsi illatának emlékével állít be Knightley manhattani életébe. Abba a drágán lakberendezett életbe, mely épp átvészelt egy házastársi-féltékenységi perpatvart. Mit ad isten, a francia exlover felbukkanása épp egybeesik a férj (Sam Worthington) tétova félrelépési kísérletével. Összegezzünk: Keira Canet-val dilemmázik (tegye - ne tegye) New Yorkban, míg Worthington Eva Mendesszel kerül veszélyes közelségbe ugyanezen éjszakán egy philadelphiai medencében. Vajh, miért, hogy amikor a High Line-t is mutathatnák, állandóan Samet és Keirát keresi a kamera?! Egy bio-fitneszsalátában van annyi izgalom, mint az ő történetükben. Hiába a híres arcok és a Louis Vuitton-líra, a parkosított magasvasút ezerszer izgalmasabb.

- kg -

A Parlux Entertainment bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.