Kék asszony elvitte a szívemet

Andrei Zvyagintsev: Elena

  • - ts -
  • 2011. december 23.

Film

Ha egy – pláne orosz – filmrendező egy egyszerű, ahogy manapság mondani szokás, minimáltörténetet akar elmesélni, s ehhez viszonylag átgondolt képeket és jeleneteket igyekszik rendelni, hajlamos a világ menten művészetet kiáltani, s a világ filmfesztiváljai is szerfelett hálásnak mutatják magukat. Hogy mindeme okosságokon kívül még mi lebeghetett szerzőnk szeme előtt, amikor nekifogott jelen művének… (apropó, jelen: a film címe magyarul nyilván Jelena lenne, mint ahogy az alkotó nevét sem így kéne írni, ahogy az alcímünkben is szerepel, de ha jól írtuk volna, nem ismernek rá, mert mindenütt így van). Nos, kétségkívül sok minden lebeghetett a maestro szeme előtt, de a fesztiválok biztosan, és a műalkotás létrehozásának szándéka is jó okkal valószínűsíthető. Csakhogy nem ez lett a dolog vége, holott nyugodtan lehetett volna. A magyarázat elég egyszerű, s roppant szomorú: a játékfilm – még az annyira antidemokratikusan működő helyeken is, mint Oroszország – utoljára valamikor a múlt század hetvenes éveiben volt publicisztikai műfaj (akkor is kényszerből és álságos körülmények közt), ma már semmiképpen sem.

 


 

A minimálsztori pedig a következő: idős, betegeskedő, ám tehetősnek mondható férfival él házasságban az alacsony sorból érkező Jelena, elvannak szépen, bár közös témájuk a pénzen kívül nem nagyon van, de mentségükre szolgáljon, hogy a többi  szereplőnek sincs. Ebben a filmben igen keveset beszélnek, de akkor mindég a lovettáról van szó: klasszikus orosz dráma, az Anyagin múlik benne minden. Jelena és Vlagyimir (bocs: Vladimír) még szerencsések, mert egyszer szóba jön köztük a pirítós kenyér is, ami persze perfekt – ja, mer’ gép csinálja. Van egy ilyen kelet-európai filmes irány, ami a gazdagságot imádja a háztartási gépek korszerűségével és sokaságával ábrázolni, a fene tudja, miért: tán Jacques Tatin (Nagybácsim), Heinz Rühmannon (A kacsa fél 8-kor csenget) vagy Nickelsdorf Gorenje-korszakán szocializálódtak – ne higgyék, hogy ez mellékszál lenne.

Azért folyik a csapból is a lé, mert Jelena alacsony sorú előéletéből származik egy Szergej nevű ded is, aki valahol az iparövezetben zúzza népes, pontosabban egyre népesedő családjával, egy már-már karikaturisztikus prolilakban, s mint feneketlen kútba, úgy kell hajigálni bele a pénzt. Most épp azért, hogy nagyobbik gyermeke, Szása a jobb élet és a kaukázusi hadszíntér elkerülésének reményében beiskolázást nyerjen – Szergejéknél sötét mindenki, mint az állat. S az estet már csak a Vlagyimir előéletéből szalasztott Kátya bolondítja, de ő sem túlságosan. A megrendült egészségű Vlagyimir erősen szíjja a fogát monetáris fronton, míg tovább nem rendül neki az állapotja, mert akkor már be is keményít. Csakhogy Jelenát sem ejtették a fejére, még kevésbé a rendezőt. Hamarosan rá kell döbbennünk, hogy az Elena nem azért volt eddig minden kockáján kékbe öltöztetve, mert az Avatar annyi pénzt hozott, sem pedig azért, mert a kameraecsettel dolgozó direktor így reflektált volna Picasso méltán híres kék korszakára, frászt, van neki egy poénja (fordulópontja), s ahhoz csomagolta a filmjét, ami persze aztán is kék marad. Csak művészet nem lesz belőle, mert ez inkább ügyeskedés, virtuózkodó eszközhasználat – annak persze elmegy.

 


 

Ne feledjük el ugyanis, hogy mi a mi hozott anyagunk ebben a moziban, a nézőké: tudjuk, hogy Oroszországban óriási társadalmi különbségek vannak, adott esetben sokkal mélyebb szakadékokkal elválasztva, mint itt. S tudjuk azt is, hogy kutyából nem lesz szalonna, azaz a társadalmi osztályok sem varázsütésre, sem vezényszóra nem válnak soha átjárhatóvá, a pénznél valamivel több kell a kapuk megnyílásához, akár lefelé vezet felőlük a grádics, akár fölfelé. S tudjuk azt is, hogy innen kellene kezdődnie egy filmnek, ami a fesztiválkarrieren túl is akar valamit. A szerző pedig csak annyit tud hozzátenni mindehhez, hogy a történetét nagyon ügyesen meséli el, lassan, kimérten, képekben adagolva, mégsem unalmasan, inkább lebilincselően. Majd minden adottsága megvan tehát a nagy filmhez, most kéne elkezdeni gondolkozni, vagy kihívni egy jobb forgatókönyvírót, s visszacsípni kicsit a virtuózkodásból.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.