DVD

Kidmanre rájár a gyász

John Cameron Mitchell: Engedd el!

  • - kg -
  • 2011. december 23.

Film

Nagyban folyik a gyászmunka a Corbett família háza táján. Autóbalesetben elhunyt gyermekét gyászolja Corbett anya és Corbett apa; hideg a ház, üresek a terek, senki sincs, ki mosolyt csalhatna a fiatalasszony arcára. A férj ugyan próbálkozik ezzel-azzal, ám hasztalan minden igyekezet. A csoportterápia sem lendít az ügyön, a felek, e remekbe szabott amerikai emberpár, úgy tűnik, menthetetlenül az elhidegülés és az elidegenedés útjára léptek.

Ami megkülönbözteti Corbették minden filmes jóval (ízléssel, arányérzékkel, satöbbivel) elővezetett kertvárosi szenvedését bármely tévésorozat hasonszőrű epizódjától, az a játszók személye. A főszerepben két hollywoodi előkelőség: Corbett anyát Nicole Kidman őnagysága, Corbett apát pedig Aaron Eckhart alakítja. Akkora sztárok adják – egyébként példás mértéktartással – a tisztes és tisztesen szenvedő polgárokat, hogy a puszta jelenlétük is elég, hogy ellehetetlenítse ezt az egyébként jó magaviseletű drámát. Nicole Kidmant utoljára ott hagytuk el, hogy Adam Sandler mellett tette-vette magát a Kellékfeleségben, szakszerű megfogalmazással élve: bátran bolondozott. Bátorság dolgában semmivel sem marad el a gyászmunka a bolondozástól: a színésznő üzembiztos bátorsággal közlekedik a könnyed ripacséria és a fajsúlyos drámázás közt, a hollywoodi két tusában nincs is nála megbízhatóbb versenyző a pályán. Hívd Nicole-t, Nicole megoldja!

Az Engedd el! egy maradéktalanul megoldott dráma, s mint ilyet, ki-ki vérmérséklete szerint mondhatja bátornak vagy érdektelennek. S mivel karácsony közeleg, üsse kő, legyen mindenkinek igaza: az Engedd el! egy bátor-érdektelen film. Kölcsönzése nem ördögtől való cselekedet, sőt egyenesen javasolt (ha nincs bent, amiért valóban leugrottunk a tékába).

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.