Feltámadnak a régiek: Twin Peaks városa megint keresi a gyilkosát – Újrainduló tévésorozatok

  • Gera Márton
  • 2016. július 18.

Film

Kimászik Michael Scofield is a sírból. Mely lezárt sorozatok kapnak folytatást, és miért?

Ha volt a kétezres éveknek szerethető családi sorozata, akkor az a Szívek szállodája: semmi nagy újítás, csak kedvelhető szereplők és pörgős párbeszédek. Nők (na jó, férfiak is) millió ültek a képernyők előtt, hogy hallhassák, legközelebb milyen elmés dialógus fog zajlani Lorelai és Rory Gilmore között. A sorozat még csak nem is hozott különösebben kiemelkedő nézettséget, mégis megért hét évadot, és számos rajongó van a világon, aki még mindig azon kesereg, hogy 2007-ben bezárták a szívek szállodáját. De hamarosan újra megnyitja kapuit! A Netflix ősszel folytatja a lezárt sorozatot. Nem a Szívek szállodája az egyetlen széria, amelyik úgy folytatódik, hogy korábban befejeződött, és úgy tűnt, a történet véget ért. Noha a filmvilágban sokszor láttunk már olyat, hogy egy filmet rebootolnak, remakelnek, a sorozatok esetében ez eddig nem volt divat. Mert egy széria bizonyos évadszám után elfárad, a szereplők mennének másfelé, a nézők meg elkönyvelhetik: ebben ennyi volt. Közben meg úgy tűnik, az idei év mintha a feltámasztott sorozatoké lenne. Kezdődött minden az X-aktákkal…

false

Annak a sorozatnak feltámasztásával, amely a kilencvenes években szinte szárnyalt, hogy aztán 2008-ban egy szégyenletesen amatőr mozifilmmel mondjon búcsút a nézőknek. És hogy tavaly a FOX csatorna bejelentse: visszatér az X-akták, méghozzá az egykori szereplőkkel. A hír mindenkit meglepett, és valamennyire az is, hogy a hatrészes évad mennyire gyengén muzsikált. No, nem a nézettséget (az elképesztő volt, a nyitóepizódot több mint 16 millió ember nézte meg Amerikában), hanem a kritikai reakciókat tekintve. Ezért aztán a FOX már a folytatás folytatásáról beszél. Meg újabb sorozatokat kezd feltámasztani.

Scofield feltámad

Michael Scofield sajnos meghalt – szomorkodott együtt több millió néző a világ minden táján 2009-ben, amikor A szökés a negyedik évaddal véget ért. Dehogy halt meg – mondják most a FOX fejesei, mert valahogy el kell hitetni az emberekkel, miként lehetséges egy olyan sorozatot folytatni, amelynek a főszereplője halott. A szökés feltámasztása azért jelzi, hogy valami elindult a FOX háza táján. Az ugyancsak többször lezárt 24 is elindul ebben az évben. Mondjuk, nincs ebben olyan nagy meglepetés, a csatorna jelenleg csak álmodozik olyan nézettségi számokról, amilyenek voltak A szökés idején. Ugyanis talán ez a széria – meg a Lost – volt az utolsó, amelynek sikerébe még annyira nem rondított bele a torrent. A börtönszöktetős, az első két évadig tényleg magas minőséget képviselő sorozat kapcsán most arról beszélnek, hogy ez egy ún. event series lesz, vagyis elméletileg lezárt történetet fog elmesélni, nem kell folytatást kapnia, az X-akták jövője azonban azt mutatja, ez mind csak duma: ha a számok meggyőzők lesznek, pár évig biztosan a képernyőn maradnak Michael Scofieldék.

Tűz és pénz, jöjj velem!

„25 év múlva újra találkozunk”, mondta 1991-ben Laura Palmer a Twin Peaks legutolsó epizódjában. Igaza lett: ha nem is ebben az évben, de jövőre érkezik David Lynch kultikus sorozatának a folytatása, amely elvileg a jelenben játszódik.

Ha van valami, ami jól mutatja, hogy új dolgok indultak be a televíziózás területén, akkor az éppen a Twin Peaks folytatása. A Showtime elnöke most is arról beszél, hogy a sorozat világa visszahúzta őket, ezért döntöttek a folytatás mellett, de ez csak marketinges duma. Valójában arról van szó, hogy mostanra nőtt fel egy olyan generáció, amely nem látta a sorozatot, de a szülőktől hallhatják: David Lynch sorozata nagyjából egyet jelent a minőséggel. Nem csoda hát, ha az egykori sikert akarják újra meglovagolni, és közben olyan színészeket (James Belushi, Tim Roth, Monica Bellucci) szerződtetnek, akikről a kilencvenes években még elképzelni is nehéz lett volna, hogy a tévében játszanak.

false

Az anno két évadot megélt széria remekül alkotta meg a maga metaforáit és szimbólumait, rejtette el a gonoszt a kisváros lakói között, és közben azért szemérmetlenül blöffölt is. De a folytatás – és az, hogy a rendezőnek a pletykák szerint elképesztő mennyiségű pénzt sikerült kicsikarnia a csatornától az évadhoz – azt jelzi: a Showtime-nál nagyon bíznak a sikerben. Hisz megint arról van szó, mint az X-akták esetében: a név valószínűleg mindent elad, és nem is véletlen, hogy a 2017-es folytatást reklámozó plakátra rá sem kellett írni a sorozat nevét, csak egy pohár volt rajta, és benne a kisváros képe. Mindenki tudta, miről van szó.

Ne bolygassuk a múltat?

A Telly Savalas nyalókájáról elhíresült Kojak 2005-ben indult újra, Ving Rhames főszereplésével, és kilenc epizód után véget is ért – alig nézte valaki. Így járt a Knight Rider remake-je is, amelyet egyetlen évad után leállított az NBC, hiszen a néhány milliós nézettség egyenlő volt a bukással. Hosszasan lehetne folytatni a sort, de a példák (Dallas, Hősök, Charlie angyalai, stb.) csak azt mutatják, hogy elméletben talán jó ötletnek tűnik egy régebbi, anno sikeres sorozat felélesztése, a gyakorlat azonban egészen mást mutat. Talán csak az 1977-es Gyökerek idén nyári remake-je volt az egyetlen széria, amely egyszerre tudott kritikai és nézői sikert aratni. Az idei X-akták meglepően magas nézettsége ide vagy oda, az újraindított sorozatok sikertelensége azt mutatja, talán mégsem kellene ezzel próbálkozni. Mert a nézők nem biztos, hogy arra kíváncsiak, amire a nyolcvanas vagy a kilencvenes években, mert amikor a csatornák a Trónok harca monumentális csatajeleneteivel sokkolják a nézőt, valahogy már nem tűnik akkora dobásnak, hogy újra itt van Bobby.

Pedig még csak arról sincs szó, hogy ne volnának új ötletek a tévében, idén közel kétszáz új sorozat érkezik az amerikai tévécsatornákra, és akkor még az európai szériákról nem is beszéltünk. Nem az ötlettelenség tehát az oka a lezárt sorozatok felélesztésének, hanem a vágy az egykori sikerek, a hatalmas nézettségek iránt. Csak a csatornák azzal nem számolnak, hogy ez a torrent és a streaming szolgáltatók korában aligha lehetséges.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.