Élő klasszikus

Clint Eastwood: Millió dolláros bébi

Film

Bár természetesen erős túlzás, hogy minden baromi hosszú és dögunalmas filmért jár az Oscar, azért Martin Scorsese sem okoskodott rosszul: a filmakadémia által megadott mennyiségi és minőségi mutatók alapján leforgatott mozijával (Aviator) tulajdonképpen már a zsebében tudhatta a kérdéses szobrot, a döntõ pillanatban aztán mégsem őt szólították a pódiumra. Pedig Scorsese az idén tényleg joggal hihette, hogy semmitmondó és korrekt látványosságokból eleget produkált már ahhoz, hogy végre neki álljon a zászló.

Szerencsétlenségére azonban épp Clint Eastwooddal találta magát szemben, aki már akkor bajnoka volt ennek a versenyszámnak, amikor a kis Scorsese bohó ifjúként rossz arcú és dühös antihősöket instruált New York válogatottan rossz hírű kerületeiben. Eastwood azonban egy cseppet sem csapodár lélek: akár rendez, akár játszik, évtizedek óta ugyanazt a megveszekedett dolgot műveli, amire bizonyos koron túl már csak emberbaráti szeretetből is illik rámondani, hogy klasszikus. Van tehát egy élő klasszikusunk, aki - hiszen ezért klasszikus - minden évben eljátssza-megrendezi nekünk az ókonzervativizmusban verhetetlen idős cserkészt, amiért - hiszen klasszikus - úgy tízévente egy csomó Oscar-díjat vihet haza.

A ring világában járunk, mely minden tekintetben ideális terep a régi vágású, szúrós tekintetű Eastwood-alteregók számára. A rendező maga alakítja a házias citromos pitéért és W. B. Yatesért egyaránt rajongó, nagy múltú bokszedzőt, akinek nem elég, hogy rossz a lelkiismerete, de mindezek tetejében még elvei is vannak. Frankie személyében megleltük tehát a sportolóeposzokhoz elengedhetetlenül szükséges első számú vesztest, s hogy örömünk teljes legyen, egyet fizet, kettőt kap alapon Clint mellé itt van nekünk Morgan Freemant is, aki a történet lakonikus hangon bölcselkedő narrátoraként és Frankie zsörtölődő harcostársaként egyszerre két ember munkáját is elvégzi. Sajnálatra azonban nem jut idő, azt amúgy is Maggie-nek tartogatjuk, aki nehéz gyermekkorával, éttermi maradékokból összekapart vacsoráival és pénzéhes, bunkó családtagjaival Dickens szegényei elől is elvinné a pálmát. A kötelező előjátékot követően (edző nem vállal lányt, de a lány nagyon akar) összevont szemöldökű indiánfőnökünk világklasszis bokszolót varázsol Maggie-ből, mivel azonban ennyiért még Eastwoodnak sem osztanak Oscart, jönnie kell az ex-NDK-s (!) bokszolónőnek, akit, ha nem mondják el legalább háromszor, hogy nemrég még a Potsdamer Platzon strichelt, bizony isten KGB-ügynöknek néztünk volna. Ezen a ponton Eastwood olyan bámulatos gyorsasággal veszíti el a humorérzékét, hogy az akár sportteljesítménynek is beillene. Az NDK vérszomjas kísértete akkora orvütést mér Amerika pajkos mosolyú reménységére, hogy a mindeddig tűrhetően muzsikáló underdog mese egyetlen szempillantás alatt változik át émelyítő melodrámává. Ami pedig ezután lélegeztetőgépestül, Yates-idézetestül és pitéstül következik, tényleg nem végződhetett mással, csakis az Oscarral.

 

Az FF Film és a UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.