Élő klasszikus

Clint Eastwood: Millió dolláros bébi

Film

Bár természetesen erős túlzás, hogy minden baromi hosszú és dögunalmas filmért jár az Oscar, azért Martin Scorsese sem okoskodott rosszul: a filmakadémia által megadott mennyiségi és minőségi mutatók alapján leforgatott mozijával (Aviator) tulajdonképpen már a zsebében tudhatta a kérdéses szobrot, a döntõ pillanatban aztán mégsem őt szólították a pódiumra. Pedig Scorsese az idén tényleg joggal hihette, hogy semmitmondó és korrekt látványosságokból eleget produkált már ahhoz, hogy végre neki álljon a zászló.

Szerencsétlenségére azonban épp Clint Eastwooddal találta magát szemben, aki már akkor bajnoka volt ennek a versenyszámnak, amikor a kis Scorsese bohó ifjúként rossz arcú és dühös antihősöket instruált New York válogatottan rossz hírű kerületeiben. Eastwood azonban egy cseppet sem csapodár lélek: akár rendez, akár játszik, évtizedek óta ugyanazt a megveszekedett dolgot műveli, amire bizonyos koron túl már csak emberbaráti szeretetből is illik rámondani, hogy klasszikus. Van tehát egy élő klasszikusunk, aki - hiszen ezért klasszikus - minden évben eljátssza-megrendezi nekünk az ókonzervativizmusban verhetetlen idős cserkészt, amiért - hiszen klasszikus - úgy tízévente egy csomó Oscar-díjat vihet haza.

A ring világában járunk, mely minden tekintetben ideális terep a régi vágású, szúrós tekintetű Eastwood-alteregók számára. A rendező maga alakítja a házias citromos pitéért és W. B. Yatesért egyaránt rajongó, nagy múltú bokszedzőt, akinek nem elég, hogy rossz a lelkiismerete, de mindezek tetejében még elvei is vannak. Frankie személyében megleltük tehát a sportolóeposzokhoz elengedhetetlenül szükséges első számú vesztest, s hogy örömünk teljes legyen, egyet fizet, kettőt kap alapon Clint mellé itt van nekünk Morgan Freemant is, aki a történet lakonikus hangon bölcselkedő narrátoraként és Frankie zsörtölődő harcostársaként egyszerre két ember munkáját is elvégzi. Sajnálatra azonban nem jut idő, azt amúgy is Maggie-nek tartogatjuk, aki nehéz gyermekkorával, éttermi maradékokból összekapart vacsoráival és pénzéhes, bunkó családtagjaival Dickens szegényei elől is elvinné a pálmát. A kötelező előjátékot követően (edző nem vállal lányt, de a lány nagyon akar) összevont szemöldökű indiánfőnökünk világklasszis bokszolót varázsol Maggie-ből, mivel azonban ennyiért még Eastwoodnak sem osztanak Oscart, jönnie kell az ex-NDK-s (!) bokszolónőnek, akit, ha nem mondják el legalább háromszor, hogy nemrég még a Potsdamer Platzon strichelt, bizony isten KGB-ügynöknek néztünk volna. Ezen a ponton Eastwood olyan bámulatos gyorsasággal veszíti el a humorérzékét, hogy az akár sportteljesítménynek is beillene. Az NDK vérszomjas kísértete akkora orvütést mér Amerika pajkos mosolyú reménységére, hogy a mindeddig tűrhetően muzsikáló underdog mese egyetlen szempillantás alatt változik át émelyítő melodrámává. Ami pedig ezután lélegeztetőgépestül, Yates-idézetestül és pitéstül következik, tényleg nem végződhetett mással, csakis az Oscarral.

 

Az FF Film és a UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.