Élő klasszikus

Clint Eastwood: Millió dolláros bébi

Film

Bár természetesen erős túlzás, hogy minden baromi hosszú és dögunalmas filmért jár az Oscar, azért Martin Scorsese sem okoskodott rosszul: a filmakadémia által megadott mennyiségi és minőségi mutatók alapján leforgatott mozijával (Aviator) tulajdonképpen már a zsebében tudhatta a kérdéses szobrot, a döntõ pillanatban aztán mégsem őt szólították a pódiumra. Pedig Scorsese az idén tényleg joggal hihette, hogy semmitmondó és korrekt látványosságokból eleget produkált már ahhoz, hogy végre neki álljon a zászló.

Szerencsétlenségére azonban épp Clint Eastwooddal találta magát szemben, aki már akkor bajnoka volt ennek a versenyszámnak, amikor a kis Scorsese bohó ifjúként rossz arcú és dühös antihősöket instruált New York válogatottan rossz hírű kerületeiben. Eastwood azonban egy cseppet sem csapodár lélek: akár rendez, akár játszik, évtizedek óta ugyanazt a megveszekedett dolgot műveli, amire bizonyos koron túl már csak emberbaráti szeretetből is illik rámondani, hogy klasszikus. Van tehát egy élő klasszikusunk, aki - hiszen ezért klasszikus - minden évben eljátssza-megrendezi nekünk az ókonzervativizmusban verhetetlen idős cserkészt, amiért - hiszen klasszikus - úgy tízévente egy csomó Oscar-díjat vihet haza.

A ring világában járunk, mely minden tekintetben ideális terep a régi vágású, szúrós tekintetű Eastwood-alteregók számára. A rendező maga alakítja a házias citromos pitéért és W. B. Yatesért egyaránt rajongó, nagy múltú bokszedzőt, akinek nem elég, hogy rossz a lelkiismerete, de mindezek tetejében még elvei is vannak. Frankie személyében megleltük tehát a sportolóeposzokhoz elengedhetetlenül szükséges első számú vesztest, s hogy örömünk teljes legyen, egyet fizet, kettőt kap alapon Clint mellé itt van nekünk Morgan Freemant is, aki a történet lakonikus hangon bölcselkedő narrátoraként és Frankie zsörtölődő harcostársaként egyszerre két ember munkáját is elvégzi. Sajnálatra azonban nem jut idő, azt amúgy is Maggie-nek tartogatjuk, aki nehéz gyermekkorával, éttermi maradékokból összekapart vacsoráival és pénzéhes, bunkó családtagjaival Dickens szegényei elől is elvinné a pálmát. A kötelező előjátékot követően (edző nem vállal lányt, de a lány nagyon akar) összevont szemöldökű indiánfőnökünk világklasszis bokszolót varázsol Maggie-ből, mivel azonban ennyiért még Eastwoodnak sem osztanak Oscart, jönnie kell az ex-NDK-s (!) bokszolónőnek, akit, ha nem mondják el legalább háromszor, hogy nemrég még a Potsdamer Platzon strichelt, bizony isten KGB-ügynöknek néztünk volna. Ezen a ponton Eastwood olyan bámulatos gyorsasággal veszíti el a humorérzékét, hogy az akár sportteljesítménynek is beillene. Az NDK vérszomjas kísértete akkora orvütést mér Amerika pajkos mosolyú reménységére, hogy a mindeddig tűrhetően muzsikáló underdog mese egyetlen szempillantás alatt változik át émelyítő melodrámává. Ami pedig ezután lélegeztetőgépestül, Yates-idézetestül és pitéstül következik, tényleg nem végződhetett mással, csakis az Oscarral.

 

Az FF Film és a UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.