Földünk a magasból (Yann Arthus-Bertrand természetkutató)

Film

Magyar Narancs: Képein olyan tájakat látunk, amelyek meszszemenően visszaigazolják fotográfiai ars poeticáját: "A művészet maga a Föld, a fotográfus csak felfedező." Milyen előzmények, milyen késztetések vezérelték bolygónk feltérképezéséhez?
Magyar Narancs: Képein olyan tájakat látunk, amelyek meszszemenően visszaigazolják fotográfiai ars poeticáját: "A művészet maga a Föld, a fotográfus csak felfedező." Milyen előzmények, milyen késztetések vezérelték bolygónk feltérképezéséhez?

Százhúsz fénykép, 3000 órányi helikopteren megtett utazás, légi felvételek nagy közös otthonunk, a Föld állapotáról, tizenkét évi kutatómunka, több mint száz ország: ezt kínálja címszavakban az az ingyenes szabadtéri kiállítás, amely augusztus 20-ig éjjel-nappal megtekinthető a budapesti Felvonulási téren. A kiállítás létrehozója, Yann Arthus-Bertrand természettudósból lett természetkutató fotográfus. A kiállítás megnyitása alkalmából beszélgettünk vele.

Yann Arthus-Bertrand: E kaland lényegében akkor kezdődött, amikor egy tudományos tanulmány megírása céljából Kenyában jártam, és az oroszlánok viselkedését tanulmányoztam. Róluk készítettem első légi felvételeimet, és akkor határoztam el, hogy természettudományi ismereteimet a fényképezés szolgálatába állítom. Mindez a 80-as években történt, abban az időszakban, amikor Franciaországban a világ és a természet felfedezése felé fordultak. A tudományos szaklapoktól a természettel foglalkozó magazinokig növekvő igény mutatkozott a kissé egzotikus tájak, témák iránt. Mindez összecsengett bennem a természetvédelem, az ökológia iránti elkötelezettségemmel. És ez az újszerű kaland megértette velem, hogy nemcsak az állatok vannak veszélyben, hanem maga az élet, hogy az az életforma, amire az emberiség berendezkedett a természet sokszor öncélú kiaknázása, leigázása árán, a létünket veszélyezteti. Hogy ezért egyedül mi, emberek vagyunk felelősek.

MN: Egyszóval a felhívás, a figyelemfelkeltés szándékával próbált a kamera adta eszközökkel befolyást gyakorolni a mindenkori határozathozókra?

YAB: Nézze, az egyedüli mód a dolgok megváltoztatására a közvélemény felébresztése. Téves elképzelés, miszerint a világ dolgait a politikusok irányítják. A politikusok azt teszik, amit a közvélemény akar, hogy megválasszák, majd hogy újraválasszák őket. Hivatásos politikusnak lenni még a legfejlettebb demokráciákban is nagyjából egyet jelent a hatalomért folytatott folyamatos harccal.

MN: Akadályozták a politikusok a munkáját?

YAB: Természetesen. A konkrét munkára, a felvételek szakmai, technikai kivitelezésére fordított idő, energia szinte elenyésző azokhoz a háttérmunkákhoz, előkészületekhez képest, amelyek ezt megelőzik. Párizsban hat hónapot vett igénybe, amíg a várostól engedélyt kaptunk légi felvételek elkészítésére. A hatósági engedélyek megszerzése komoly gondot jelentett Oroszországban, Kínában, Pakisztánban és Indiában. Vannak országok, ahol még ma is a kémkedéssel egyenértékűnek tartják a helikopterről történő fotózást. Sok esetben, így Pakisztánban és Indiában is a hadsereggel kellett egyezkednünk, mert nem állnak rendelkezésre civil gépek. Viszont azt tapasztaltam, hogy például Mexikóban vagy a fejlődő országokban könnyebb dolgozni.

MN: Az ön ezredfordulós képi utazása a természet és az élet sokszínű megjelenési formáiról kissé pedagógiai célzattal, a képekhez mellékelt szövegekkel, idézetekkel üzen a jelennek és a várható jövőnek. Egyetért ezzel?

YAB: Messzemenően vállalom a pedagógiai célzatot. Nem szeretem a szép fotó, szép felvétel meghatározást. A képeim annyiban szépek, hogy hatásosak, olykor meghökkentőek, egyszerűek. Szándékosan nem törekedtem mesterséges, úgymond művészi komponálásra. A valóság olykor felülírja egy kép, egy téma jelentését, jelentőségét. Ez történt a New Yorkról készített légi felvételemmel is, amelyen még látható az azóta terrortámadás áldozatává vált két torony. A történtek óta szimbolikus értelmet nyert ez a kép, amely a kiállításokon egy menekülttábor képe mellé került. Azt hiszem, amúgy is nagyon erős az érzelmi megközelítés, az érzelmi lenyomat nálam. Az egyik kedvenc képem egy afrikai férfit ábrázol, aki önfeledten viccelődve megy a tömegben. A hozzáillesztett szöveg ellenpontozza a felvétel hangulatát: "Afrikában naponta hatezer ember hal meg AIDS-ben."

MN: A Földünk a magasból fotóalbum megjelenése mennyiben nyitott újabb horizontokat, érdeklődést, meghívásokat a kiállításhoz?

YAB: 1999-ben jelent meg az album, és azóta szinte több ország szerepel a térképen, ahol igény mutatkozik a kiállítás megrendezésére, mint ahol nem. Naponta legalább egy felkérés érkezik a párizsi irodámba. Kezdetben évi öt-hat kiállítással indultunk, idén tizenöt várost érint, jövőre harmincat. Nemrégiben megrázó élményben volt részem Szamarában, ebben a kis, kétezer lakosú, Isten háta mögötti orosz városban, ami még a térképen sem szerepelt. Sokáig katonai támaszpont volt, az itt élő emberek nemhogy ökológiai kérdésekkel nem foglalkoznak, de életükben nem tették ki a lábukat a városukból. Nos, a szamarai kiállításon odajött hozzám egy hölgy és sírva fakadt. Ezzel az epizóddal csupán azt szeretném érzékeltetni, hogy ennek a vállalkozásnak az igazi felfedezése számomra az érdeklődés, amit az emberek mutatnak a munkám iránt. Amikor a 90-es évek közepén megszületett ennek a kiállításnak a terve, rajtunk kívül senki nem hitt benne. Minden azzal kezdődött, hogy kiszorultunk a múzeumok falai közül.

MN: Milyen indokkal utasították vissza?

YAB: Az elsődleges indok úgy szólt, hogy nem vagyok fotóművész, hogy a képeim nem tartoznak a kortárs művészet egyetlen vonulatához, irányzatához sem, következésképpen a képeimnek nincs helye a múzeumokban. A másik ellenvetés arra irányult, hogy ezeknek a képeknek van konkrét üzenetük, talán túlságosan is konkrét és egyszerű az üzenetük az emberiség jövőjét és benne a személyes felelősségünket illetően. Idővel azonban ez a kezdeti elutasítás meszszemenő segítségemre volt. Az utca az én ideális helyszínem, a közvetlen, nyílt kapcsolat az emberekkel, akiket elsődlegesen érzelmileg érintenek meg a képeim. Végtére is ez volt az alapvető célom, elképzelésem.

Szentgyörgyi Rita

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.