Film

Függetlenül

Terry George: Az ígéret

  • 2017. szeptember 17.

Film

Az ambiciózus vidéki patikus egy kényszerházasság hozományából orvosnak tanul, hogy segíthesse közösségét. A fővárosban beleszeret vendéglátó nagybátyja lányainak nevelőnőjébe, a Párizsból hazatérő szépség azonban egy neves külföldi újságíró barátnője.

Mindez alapesetben egy könnyes-bús, esetleg szenvedélyes-indulatos szerelmi háromszög történet lehetne – ha nem a törökök által az első világháború idején elkövetett (s részükről mind a mai napig letagadott) barbár népirtás kellős közepén játszódna, amikor másfél millió örményt gyilkolnak meg szisztematikus embertelenséggel.

Így a családját elvesztő örmény orvostanhallgató és a művészi tehetséggel megáldott nevelőnő, ill. a genocídiumról minden veszélyt vállalva tudósító amerikai riporter mindig változó, vonzalom és hűség, féltékenység és elfogadás által meghatározott viszonya nem az érzelmek viharairól szól, csupán arcot ad áldozatoknak és ellenállóknak. Fiktív alakjuk és történetük ürügy a nagyon is valóságos történelmi tények bemutatására – egy mindenkinek érthető, de még nem zavaróan populáris nyelvezet segítségével. Valódi amerikai movie, tablószerű tömegjelenetekkel és jól bevilágított arcrezdülésekkel, feszült szituációkkal és célzatos párbeszédekkel – ugyanakkor bátor kiállás valami szokatlan dolog, az örmények igazsága mellett. Ez a tematika ugyanis – dokumentumfilmeket és néhány művészfilmet, mindenekelőtt Atom Egoyan Ararátját leszámítva –, a török fenyegetőzéseknek és akcióknak köszönhetően jelentőségéhez képest minimális mértékben jelent meg ez idáig a filmművészetben, s egyáltalán nem jelent meg a tömegfilmben. Most sem vállalta fel gyártását egyetlen nagy hollywoodi stúdió sem: a korábban már az ír konfliktusról (Őt is anya szülte), ill. a ruandai népirtásról (Hotel Ruanda) is filmet készítő Terry George minden idők legnagyobb költségvetésű független produkcióját rendezte meg. Amelynek bevételeit emberjogi szervezetek kapják majd.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.