Film

Függetlenül

Terry George: Az ígéret

  • 2017. szeptember 17.

Film

Az ambiciózus vidéki patikus egy kényszerházasság hozományából orvosnak tanul, hogy segíthesse közösségét. A fővárosban beleszeret vendéglátó nagybátyja lányainak nevelőnőjébe, a Párizsból hazatérő szépség azonban egy neves külföldi újságíró barátnője.

Mindez alapesetben egy könnyes-bús, esetleg szenvedélyes-indulatos szerelmi háromszög történet lehetne – ha nem a törökök által az első világháború idején elkövetett (s részükről mind a mai napig letagadott) barbár népirtás kellős közepén játszódna, amikor másfél millió örményt gyilkolnak meg szisztematikus embertelenséggel.

Így a családját elvesztő örmény orvostanhallgató és a művészi tehetséggel megáldott nevelőnő, ill. a genocídiumról minden veszélyt vállalva tudósító amerikai riporter mindig változó, vonzalom és hűség, féltékenység és elfogadás által meghatározott viszonya nem az érzelmek viharairól szól, csupán arcot ad áldozatoknak és ellenállóknak. Fiktív alakjuk és történetük ürügy a nagyon is valóságos történelmi tények bemutatására – egy mindenkinek érthető, de még nem zavaróan populáris nyelvezet segítségével. Valódi amerikai movie, tablószerű tömegjelenetekkel és jól bevilágított arcrezdülésekkel, feszült szituációkkal és célzatos párbeszédekkel – ugyanakkor bátor kiállás valami szokatlan dolog, az örmények igazsága mellett. Ez a tematika ugyanis – dokumentumfilmeket és néhány művészfilmet, mindenekelőtt Atom Egoyan Ararátját leszámítva –, a török fenyegetőzéseknek és akcióknak köszönhetően jelentőségéhez képest minimális mértékben jelent meg ez idáig a filmművészetben, s egyáltalán nem jelent meg a tömegfilmben. Most sem vállalta fel gyártását egyetlen nagy hollywoodi stúdió sem: a korábban már az ír konfliktusról (Őt is anya szülte), ill. a ruandai népirtásról (Hotel Ruanda) is filmet készítő Terry George minden idők legnagyobb költségvetésű független produkcióját rendezte meg. Amelynek bevételeit emberjogi szervezetek kapják majd.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.