Film

Függetlenül

Terry George: Az ígéret

  • 2017. szeptember 17.

Film

Az ambiciózus vidéki patikus egy kényszerházasság hozományából orvosnak tanul, hogy segíthesse közösségét. A fővárosban beleszeret vendéglátó nagybátyja lányainak nevelőnőjébe, a Párizsból hazatérő szépség azonban egy neves külföldi újságíró barátnője.

Mindez alapesetben egy könnyes-bús, esetleg szenvedélyes-indulatos szerelmi háromszög történet lehetne – ha nem a törökök által az első világháború idején elkövetett (s részükről mind a mai napig letagadott) barbár népirtás kellős közepén játszódna, amikor másfél millió örményt gyilkolnak meg szisztematikus embertelenséggel.

Így a családját elvesztő örmény orvostanhallgató és a művészi tehetséggel megáldott nevelőnő, ill. a genocídiumról minden veszélyt vállalva tudósító amerikai riporter mindig változó, vonzalom és hűség, féltékenység és elfogadás által meghatározott viszonya nem az érzelmek viharairól szól, csupán arcot ad áldozatoknak és ellenállóknak. Fiktív alakjuk és történetük ürügy a nagyon is valóságos történelmi tények bemutatására – egy mindenkinek érthető, de még nem zavaróan populáris nyelvezet segítségével. Valódi amerikai movie, tablószerű tömegjelenetekkel és jól bevilágított arcrezdülésekkel, feszült szituációkkal és célzatos párbeszédekkel – ugyanakkor bátor kiállás valami szokatlan dolog, az örmények igazsága mellett. Ez a tematika ugyanis – dokumentumfilmeket és néhány művészfilmet, mindenekelőtt Atom Egoyan Ararátját leszámítva –, a török fenyegetőzéseknek és akcióknak köszönhetően jelentőségéhez képest minimális mértékben jelent meg ez idáig a filmművészetben, s egyáltalán nem jelent meg a tömegfilmben. Most sem vállalta fel gyártását egyetlen nagy hollywoodi stúdió sem: a korábban már az ír konfliktusról (Őt is anya szülte), ill. a ruandai népirtásról (Hotel Ruanda) is filmet készítő Terry George minden idők legnagyobb költségvetésű független produkcióját rendezte meg. Amelynek bevételeit emberjogi szervezetek kapják majd.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.