Film

Szakáll, bajusz

Fabrice Gobert: K.O.

  • - kg -
  • 2017. szeptember 17.

Film

A topmenedzser is csak ember, még az is, aki a tévéipar ritkás levegőjű magaslatain szívja napszámosainak vérét, takaros otthonába hazatérve pedig hozzátartozóit fixírozza rutinos megvetéssel.

Innen csak megjavulni lehet, valahová ide kéne kifutnia a Visszajárók című sorozattal befutott Fabrice Gobert filmjének, hova máshova is futna ki, amikor a főszereplő már az első képsorokon úgy fest, mint a sötétség jól fizetett fejedelme, aki a gyengéket megtapossa, vagy – ha elég csinosak – ágyba viszi. Ha valaki már az elején úgy árasztja magából az ellenszenvet, mintha más dolga nem is lenne, csak az anyaszomorítás, ott más nem következhet, mint hogy a nagy törtetőt móresre tanítja az élet. A műfajok sokféleségének hála számtalan lehetőség kínálkozik egy ennyire elvetemült alak előtt: egy mózeskosárban csecsemő várja a lépcsőfordulóban (családi vígjáték), Tibetben kezd gyógyítóként új életet (dráma), Magyarországra költözik és politikusnak áll (rémdráma), vagy egy emberségében megsértett kolléga lepuffantja, és kiderül, hogy csak képzelte az egészet. Mert amikor magához tér és bőszen hazahajtat, mindent másképp talál, mint annak előtte: hiába erősködik, hogy ő a tévé kiskirálya, mindenki más csak a szerencsétlen tévébemondót látja benne, aki az időjárást olvasta fel, mielőtt infarktust kapott az esti műsorsávban.

A francia film időről időre előveszi ezeket az egzisztenciális válságba taszajtott férfiakat, legutóbb Vincent Lindon hasonlott meg egy borotválkozást követően, melynek során nemcsak a bajuszát vesztette el, de addigi életét is. Ám míg Lindon bajuszválsága irodalmi alapanyagból készült (Emmanuel Carrère a saját regényét rendezte meg), Gobert-nek nincs ilyen biztos hátországa, ráadásul az ő hőse szakállas. Az embert, aki az időjárás-jelentésig süllyedt, Laurent Lafitte alakítja; Párizsban nagy név, ő volt az, aki Cannes-ban beszólt Woody Allennek és lesmárolta Catherine Deneuve-öt, vagy fordítva, a lényeg, hogy beszéltek róla. Arról kevesebb szó esett, hogy milyen remek partnere volt Isabelle Huppert-nek az Áldozat? című filmben; ott is rájárt a rúd, itt is rájár a vadkan módjára fújtató, talaját vesztett tévés szerepében. Szegény csak fújtat és szenved, keresi önmagát, benéz az ágy alá is, ott sem találja, elmegy egy fight clubba, de ez sem enyhíti gyanúnkat, hogy Gobert-nek néhány sejtelmes, Párizst párizsiatlannak láttató beállításon túl még egy bajusznyi válság kifundálására sem futotta.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”