Animációs film

Egy kupac kufli

Film

Csuda lassú és csuda mókás izék, nem igazán kiflik, nem igazán kukacok, nagyon lusták, nagyon vidámak és heten élnek egy kupacban az Elhagyatott Rét közepén. Dániel András képeskönyvsorozata már egy ideje meghódította a kicsiket és nagyokat, ráadásul tavaly kétrésznyi rövid animációs film is született a kuflik rétre költözéséről és a híres varázsgombás reggeliről. Ezúttal egy 83 perces filmmel jelentkeznek az alkotók, ahol a korábbi két rész tizenegy meseadaptációval egészül ki. Zödön, Pofánka, Titusz, Hilda, Valér, Bélabá és Fityirc valóban nem mindennapi kalandokba keverednek: nyáron szilveszteri jelmezbálba hívják őket, egy óriási árvíz kiönti őket az otthonukból, egy hatalmas kulcs segítségével a feje tetejére állítják a világot, Bélabá álmában fává változik, meg ilyenek. A meséket vicces varázslények és Scherer Péter narrációja fűzik egybe (Scherer egyedüli szinkronhangként szólaltatja meg nemcsak az összes kuflit, de a rét összes soklábú, sokszemű, sokszínű lakóját is). A kuflis mesék kétségkívül édesek, mulatságosak, titkuk az egyszerűségben rejlik: nem akarják megváltani a világot, morális tanulsággal kitapétázni a gyerekszobákat, csak szórakoztatni akarnak, hason feküdni, mint a kuflik, és kiszínezni a világot. Ezt be is teljesíti a film, de azért érdemes átgondolni, hogy ami működik 10 percben, biztosan működik-e 83-ban is? Vagy esetleg jobb volna egy hosszabb, összefüggő kalandot megénekelni, és hagyni a rövid epizódokat a képernyőn hatni.

KEDD Animációs Stúdió

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.