Ha feltör a sofőr - Clive Owen filmsztár

  • Kriston László
  • 2010. május 20.

Film

A Sin City, az Elizabeth: Aranykor, Az űzött vad, A belső ember vagy éppen A bűn árfolyama 46 éves, Oscar-jelölt sztárja megjelenésünk napjától az Anyátlanok című film főszereplőjeként domborít a magyar mozikban. Mi a londoni filmfesztiválon beszélgettünk vele.
A Sin City, az Elizabeth: Aranykor, Az űzött vad, A belső ember vagy éppen A bűn árfolyama 46 éves, Oscar-jelölt sztárja megjelenésünk napjától az Anyátlanok című film főszereplőjeként domborít a magyar mozikban. Mi a londoni filmfesztiválon beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Nem az a kimondott akcióhősszerep, mégis mi ragadta meg az Anyátlanok történetében?

Clive Owen: Hogy érzelgősség nélkül, szokatlan hangnemben, nagy pontossággal mutatja meg, apa és két fia hogyan esik át egy valóságos "gyorstalpaló kurzuson", hogy közel kerüljenek egymáshoz, és megtanuljanak együtt élni. Szerintem sikerült a gyereknevelés egy radikálisabb olvasatát felmutatnunk. A filmek többségében vagy eszményi, összetartó famíliákat látunk, vagy olyanokat, ahol minden családtag magára van utalva. A való világban a családi élet ingatag valami. Az enyém legalábbis az.

MN: Ismerősen csengtek bizonyos szituációk?

CO: A kisgyerekek olykor igenis belelovalják magukat őrült dührohamokba, és a szülőnek nagyon kell erőlködnie, hogy kibillentse a csemetéjét ebből. Ehhez tudok viszonyulni, mert én is átéltem ilyen pillanatokat a saját kölykeimmel. És biztos voltam benne, hogy más szülők is át tudják majd érezni a dolog súlyát. Ha az Anyátlanok Hollywoodban készül el, egy csomó producer beleokvetetlenkedett volna: "Miért viselkednek olyan durván egymással?" Hollywood kezében szépelgő, ömlengő film lett volna. Én viszont azon voltam, hogy minél nyersebb legyen.

MN: Már a nyitójelenet is elég félelmetes. Az autó motorháztetőjén álló gyerekkel száguldozni, ez nem tartozik a politikailag korrekt gyereknevelés kánonjába.

CO: Egyből megvilágítja a film szellemiségét. Tuti, hogy sok szülő felháborodik majd. Minden szituáció valós és megtörtént. Simon Carr önéletrajzi könyvéből szedtük az összeset. Azt tapasztaltuk, hogy az apa és fiai összeszokását ábrázoló veszekedős jelenetek is megosztják a felnőtt közönséget. Persze rendhagyó magatartásokat látunk, mert rendhagyó a szituáció: a családot összetartó nőalak éppen meghalt. Bármilyen fogás, ami vidámságot kölcsönöz az életüknek, jöhet.

MN: Találkozott a szerzővel?

CO: A könyvből és a forgatókönyvből rengeteg mindent leszűrtem róla. Ragaszkodtam hozzá, hogy a magam módján interpretálhassam őt, és ebben akadályoztak volna a róla szerzett személyes benyomásaim. Nem akartam, hogy a találkozásunk ott motoszkáljon az agyamban, miközben játszom. Ezért csak a forgatás vége felé hoztak össze minket.

MN: Két lánya van.

CO: Elég megvetően viszonyulnak hozzám. Az idősebbik lányom azt mondta: "Ha az emberek tudnák, valójában milyen förtelmes vagy!" Alighanem meglehetősen silány szülő vagyok, a mozivásznon és azon kívül egyaránt.

MN: Szerepei többségében korántsem makulátlan jellemű férfialakokat formál meg.

CO: Egy színész óriási hibát követ el, ha csak hősi szerepekben akar villogni. Engem sem a sármos és könnyed alakításaimért jegyeznek. Nem száll az inamba a bátorság, ha az emberi természet sötét oldalán kell vájkálnom. A zűrösebb karakterekben semmi sem olyan nyilvánvaló és egyértelmű, sokkal több bennük a rejtélyes elem, a félig-meddig tudattalan mozgatórugó. Amikor először mentem Los Angelesbe, hogy meghallgatásokra járjak, az egyik főmufti azt mondta: "Ne felejtsd el, Clive, az egész játék lényege, hogy megnyerő légy!" Már akkor tudtam, hogy ez a leghaszontalanabb és legócskább szakmai tanács, amit valaha kaphatok!

MN: Az Anyátlanok apjaként azért lírai oldaláról ismerjük meg. Mintha ez lenne pályafutása eddigi leginkább érzelmekkel teli szerepe.

CO: Annyian mondták már, hogy ez a nagy ugrás a korábbi alakításaimtól, hogy lassan igazat kell adnom nekik - pedig nem így közelítettem meg a figurát. Meg kell hagyni, rendszerint jóval tartózkodóbb pasasokat játszom. Tízévesen kattantam rá a színészetre, amikor rám osztották Artful Dodger szerepét a Twist Olivérben. Szerintem azóta az ő különféle variációit játszom.

MN: Jólesett volna, ha megkapja a 007-es ügynök szerepét, ahogy azt a sajtó spekulálta, mielőtt Daniel Craig futott be?

CO: Persze. Mindig vágytam rá, hogy eljátszhassam Bondot.

MN: Azért szép sikersorozatot mondhat magáénak, az elmúlt évtizedben csupa izgalmas és színvonalas filmben játszott.

CO: Sokat nyom a latban a forgatókönyvre adott azonnali reakcióm. Megkapó vagy sem? A Golyózáport például úgy olvastam végig, hogy fulladoztam a röhögéstől. Egy pillanatig sem volt kérdéses, hogy vállalom-e. Az alapanyag minősége és a rendező személye együtt szabja meg a választásaimat. Nincs más stratégiám. A jól jövedelmező filmek nagy része elég silány, hiábavaló lenne tagadni.

MN: Bő tíz évig csak hazai pályán volt tévésztár. Ekkoriban vezetett BMW-ket az autógyár rövidfilmjeiben is.

CO: Jól is jött később. Robert Rodriguez egy mozimat sem látta, amikor bevett a Sin Citybe (2005). A BMW-filmek alapján választott: "De hát ez az a sofőr! Ez a krapek kell nekem!" Ahogy ismert lettem a tévés munkáimmal, az volt az első dolgom, hogy hátat fordítottam a televíziózásnak. Mert nem akartam a képernyőn elhasznált arcok egyikeként végezni, főműsoridős közhelyként.

MN: Hogyan találta meg a világsiker?

CO: A krupié (1998) című filmnek köszönhetek mindent. Alacsony költségvetésű produkció volt, amit még azok sem szerettek, akik pénzt adtak rá, és legyártották. Odahaza, Angliában nem is forgalmazták a mozikban. Egyenes út vezetett a tévé felé, ott majd csak lejön egyszer. De az egyik érintett cég vezetője belelkesedett, és fáradhatatlanul lobbizott azért, hogy ne tűnjön el a süllyesztőben. Mivel dolgozott korábban Altmannal, levetítette neki meg jó néhány hollywoodi tótumfaktumnak. Így történt, hogy A krupiét felkapták: kultuszfilm lett belőle Amerikában! Addigra már jó pár kis indie filmecskét forgattam, amik teljesen visszhangtalanul tűntek el az amerikai közönség látóköréből.

MN: Az áttörésig mi tartotta önben a lelket?

CO: Hogy világéletemben pimasz srác voltam, jó adag eltökéltséggel. A családomban senki sem vette komolyan a művészi hajlamaimat, a színművészetin meg lenézően végigmért a tanár, és odabökte: "Mi a fenét tudsz te?! Csak egy vidéki munkásgyerek vagy!" De én el sem tudtam képzelni más hivatást magamnak. A sztárság engem csak zavar és megrémít.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.