Film

Háború

Film

A fiatalkori lázadás kissé mást jelentett a második világháború után, mint ma. A Nézz vissza haraggal! és a Haragban a világgal hősei az apátlanok generá­ciója, akik egy életmód ellen lázadtak – rajtuk állt, hogy milyen világot fognak felépíteni ahelyett, melyet apáik leromboltak. A mai nyugati kapitalista társadalmak fiataljai előtt nincs ilyen konkrét célpont, és elég valószínű, hogy abba az életmódba fognak visszasüppedni, melyért szüleiket megvetik.

A svájci Matteo tisztes jómódban él, fojtottan erőszakos apjával, aki állandóan érezteti vele, hogy nem tartja férfinak. Az apró megaláztatásokat megelégelő fiú megszökik testvérével. Miután előkerül, apja egy alpesi tanyára küldi, ahol reményei szerint majd embert faragnak belőle. A tanyát erőszakos fiatalok uralják, akik szolgájukká teszik a tétova, nyámnyila Matteót. A fiúnak ez a lökés kell – kiáll a banda ellen, és persze a bátorságáért befogadják. Velük tart őrjöngő portyáikra, és magára talál, férfivá válik. Az első filmes Simon Jaquemet Haneke és Ulrich Seidl szenvtelen, könyörtelen modorában meséli el a már ezerszer látott, egy nyár alatt véget érő gyerekkor történetét. A céltalan, destruktív fiatalkori lázadást (és bűnözést) a fejlett nyugati társadalmak betegségeként mutatja be, és felveti, hogy az éjszakai portyázás, az autólopások, az egymás és a felnőttek elleni erőszak a hiányzó férfivá avatási szertartásokat pótolják. A film tetőpontja felfogható egyfajta megtisztító, ödipális vágybeteljesítésként is, a finálé mégis Matteo betagozódását sejteti. Jaquemet zene nélkül, amatőr színészekkel és megrázó erővel tárja elénk a Z generáció nem túl fényes kilátásait.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?