„Nem volt normális” – Asia Argento rendező, színésznő

Film

Apja gyakran megölte az anyját – az általa rendezett horrorokban. Ilyen családba születni nem biztos, hogy főnyeremény. Erről (is) szól az olasz díva filmje, a Lány macskával. A Rómában élő művésznővel Skype-on beszélgettünk.

Magyar Narancs: Akárcsak ön, a főszerepet alakító Charlotte Gainsbourg is énekesnői karrierrel büszkélkedhet. Megvitatták a popbiznisz útvesztőit?

Asia Argento: Pop? Ne sértegessen! Nekem semmi közöm a pophoz.

MN: Bocsánat: megvitatták a zeneipar útvesztőit?

AA: Így már más. Igen, Charlotte és én komoly eszmecseréket folytattunk a zenélésről. Kettőnk közül ő a képzettebb zenész, én csak távolról csodálom a zongorát, ő játszik is rajta. Ez azonban sosem gátolt meg abban, hogy számokat írjak – Charlotte-ot az izgatta, hogy csinálom, mert ő is szeretne saját szerzeményeket írni. Ha megszületik egy dalfoszlány a fejemben, feléneklem a telefonomra, és továbbküldöm képzett zenészeknek, lássuk, tudnak-e kezdeni vele valamit.

Charlotte & Asia

Charlotte & Asia

 

MN: Marilyn Manson (s)AINT című videójával sokan nem tudtak mit kezdeni – több országban csak a megvágott változatát lehetett bemutatni. A klipet ön rendezte. Hogy érintette a csonkolás?

AA: Egyikünk se idióta, tudtuk, hogy milyen fogadtatásra számíthatunk egy olyan videóval, ami tele van droggal, vérrel és pucér csajokkal. Tudtuk, hogy nagy napja lesz az a cenzoroknak, amikor eléjük kerül a film. Úgy mentünk neki, hogy na, akkor csináljuk meg minden idők legextrémebb klipjét. Szerintem sikerrel jártunk. Mansont már korábban is rendeztem, A szív csalfa vágyai című filmemben egy délvidéki tahót játszott nagy átéléssel. Független produkció volt, sokat tanultam a kényszerhelyzetek gyors megoldásáról. Peter Fonda például nem volt hajlandó megütni a film egy másik szereplőjét, noha szerepe szerint ütnie kellett volna. Végül az operatőröm keze lendült. Mansonból viszont sikerült előcsalnom valami máskor nem nagyon látható érzékenységet. Ez érdekelt a klipben is, és nem a vér meg a pucérkodás.

false

MN: Vérből rendesen kijutott édesapja, Dario Argento filmjeiben is. 11 éves sem volt, amikor a Démonok 2-ben szerepelt, aminek az apja volt a producere. Nem félt annyi zombi között?

AA: Én már kilencévesen a kamerák előtt álltam, bár az első filmem nem horror volt, viszont csodás élményként maradt meg bennem. Mintha most történt volna, olyan tisztán emlékszem az első alkalomra. Hegedülnöm kellett. Vagyis úgy kellett tennem, mert természetesen nem tudok hegedülni. Egyszer csak ráéreztem az ízére, hogy milyen a figyelem középpontjába kerülni. Mámorító volt. Annyi figyelmet kaptam, amennyit otthon soha. Nem akartam én színésznő lenni, de ha már így adódott, nem volt ellenemre.

MN: Kilencévesen milyen más tervei voltak?

AA: Író akartam lenni. Nyolcévesen verseskötetem jelent meg, publikált szerző voltam. 1999-ben megjelent egy regényem is. Azóta inkább novellákat írogatok, de mostanában főleg a dalszövegek izgatnak.

MN: Ha visszaolvassa a nyolcévesen szerzett verseit, mit érez?

AA: Csodás verseket írtam, néhányukat hallhatja is az új filmemben. De nem lettem író, egyre jobban magával rántott a színészet. Egyre több szeretetet akartam kapni, ezért egyre többet akartam szerepelni. Ez volt az én szeretetdrogom. Ezért is álltam le néhány éve teljesen a színészkedéssel.

2 Argento: Dario & Asia

2 Argento: Dario & Asia

 

MN: Színészi karrierjének legvitatottabb pontja édesapja filmje, A Stendhal-szindróma volt. Sokaknak nehezen vette be a gyomra, míg mások zseniális húzásnak gondolják, hogy Dario Argento a saját 21 éves lányára osztotta a főszerepet, akit aztán a filmben brutálisan megerőszakolnak. Az ön gyomra hogy vette be?

AA: Bebeszéltem magamnak, hogy ez is csak egy film, nem különbözik a többitől. Ezt kellett gondolnom, mert ha nem így teszek, nem tudtam volna eljátszani. Normális ember erre nem lett volna képes. Nem, akárhogy is nézem, ez nem volt normális dolog. Mégiscsak a saját apám írta és rendezte a filmet. Valahogy el kellett távolítanom magamtól a tényeket, amíg tartott a munka. Hosszú évekbe tellett, míg be tudtam vallani magamnak, hogy nem, ez így egyáltalán nem volt rendjén, és akkor még finom vagyok. Csak évek múlva mertem belegondolni, milyen trauma ért.

Anime Asia

Anime Asia

 

MN: Bár Japánban cenzúrázták a Mansonnak rendezett videóját, önt nagyon is nagy becsben tartják, még egy animefigurát is elneveztek önről. Egy gyógyító apácát, akit kitagadott az egyház…

AA: Senki sem kérdezett meg, hogy szeretnék-e animefigura lenni vagy sem, én is csak utólag, a Twitteren szereztem róla tudomást. Japánban nagy keletje van ennek az Asia Argento-figurának, még külön parfümöt is árusítanak hozzá. De ez nem minden, mert szerepelek a Holtak földje képregényváltozatában is. Elég logikus, hiszen George A. Romero zombimozijában is szerepeltem.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.