Film

Danny Collins

  • - kg -
  • 2015. július 4.

Film

A kis Danny Collinsnak híressé válása küszöbén levelet küldött John Lennon, de ezt a kis Danny Collins csak nagy Dan­ny Collinsként, jó negyven év késéssel kapta kézhez, s addigra hatalmas seggfej, arénákat megtöltő hak­ni­bohóc, nyugdíjasokat andalító nagybani whiskey- és kokófelhasználó vált belőle. Ígéretes felütés, Cameron Crowe fénykorában simán leforgathatta volna belőle a Majdnem híres inverzét Nem csak a húszéveseké a piád címmel, de fájdalom, mostanában Crowe is csak önmagát ismétli, mint a régi dicsőségéből és ütemes csípőriszálásból élő Danny. Éppenséggel Al Pacinónak sem ismeretlen ez a riszálás: az egykori színésznek aligha kellett a method acting mélységeibe leereszkednie, hogy lelkiekben összebútorozzon a kivénhedt rocker alakjával – az utóbbi évek termése alapján megy ez neki zsigerből is. A film egyébként az utolsó esélyek mozgóképi megvalósításai közé tartozik: a kései levél hatására Danny lehúzza a kokót a klotyón, és lemegy a „zemberek” közé – ihletet remél és kapcsolatfelvételt felnőtt fiával. Standard eljárás ez a családegyesítő filmek mezőnyében, de mert elég flottul követik egymást az események, él a remény, hogy Pacino egyszer abbahagyja önmaga lovasszobrának alakítását, és visszavált színészbe. Al, az originál kicsihuszár, egy ma születettnek már rég nem Michael Corleone, hanem egy netes vicc, egy vérmes bácsi, aki valamiért minden filmjében azt ordítja: „Whoa!” Jó hír, hogy a Danny Collins kis megtorpanás a whoa-bajnokságban: tényleg kicsi, de tartozunk annyival Alnak, hogy ezt a kicsit is megbecsüljük.

A Big Bang Média bemutatója

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.