Brit sztár magyar macskával – forog A fehér király

  • - kg -
  • 2015. július 11.

Film

Jonathan Pryce kezében pisztoly villan, Dragomán György szeme meg se rebben – ez nem egy bizarr, East–West westernpárbaj, hanem a visegrádi forgatás egy napja. Helyszíni jelentés.

A macska magyar, a film angol, a bor grapefruit, a nagymama Harry Potter nénikéje, a nagypapa James Bond ellenlábasa. A macskának rossz vége lesz, a grapefruitlének nemkülönben, a brit színészek – Fiona Shaw és Jonathan Pryce – pedig zokszó nélkül ismétlik a jeleneteiket. A macska sem emel kifogást a feszített tempó ellen.

Pryce a Berlinalén

Pryce a Berlinalén

Fotó: Europress

Egyesek szerint egy utópiában vagyunk, mások szerint egy visegrádi hétvégi házban. Jonathan Pryce-t egy másik utópiában ismerte meg a világ, de hol vagyunk már – pont 30 évre – a Brazil fémesen fenyegető, retrofuturisztikus díszletvilágától?! A Május 1. Ruhagyár dicső napjait idéző, zöldes katonai egyenruhát viselő, 68 éves brit színészt távol a világ zajától, a látszólagos visegrádi idillben bírtuk szóra.

magyarnarancs.hu: Filmes gonoszokból kijutott önnek rendesen, még egy James Bond-főgonoszt is sikerült megcsípnie. A Dragomán-regény magas rangú, katonás nagypapája, az unokájának pisztolyt ajándékozó ezredes hol helyezkedik el a filmes gonoszskálán?

false

Jonathan Pryce: Hogy mennyire gonosz Fitz ezredes? A Bond-gonoszok közé egész biztosan nem férne be, bondi értelemben semmi esetre sem nevezném gonosznak. Ez a magas rangú, idős katona része a fennálló rendszernek. Ellentmondásokkal teli, súlyos ellentmondásokkal terhelt alak. A rezsim hű szolgálja, azt a rezsimet szolgálja, mely ellenségnek ítélte és elvette tőle a fiát. Fitz ezredes szeretné visszakapni a gyermekét, szeretné, ha minden visszatérne a régi, családias kerékvágásba; neki újra fia, az unokájának újra apja lehetne. Nem, nem hiszem, hogy mindezek fényében Fitz ezredest filmes gonosznak lehetne tekinteni.

Jonathan Pryce-szal készített interjúnk a film bemutatásakor jelenik meg.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.