Brit sztár magyar macskával – forog A fehér király

  • - kg -
  • 2015. július 11.

Film

Jonathan Pryce kezében pisztoly villan, Dragomán György szeme meg se rebben – ez nem egy bizarr, East–West westernpárbaj, hanem a visegrádi forgatás egy napja. Helyszíni jelentés.

A macska magyar, a film angol, a bor grapefruit, a nagymama Harry Potter nénikéje, a nagypapa James Bond ellenlábasa. A macskának rossz vége lesz, a grapefruitlének nemkülönben, a brit színészek – Fiona Shaw és Jonathan Pryce – pedig zokszó nélkül ismétlik a jeleneteiket. A macska sem emel kifogást a feszített tempó ellen.

Pryce a Berlinalén

Pryce a Berlinalén

Fotó: Europress

Egyesek szerint egy utópiában vagyunk, mások szerint egy visegrádi hétvégi házban. Jonathan Pryce-t egy másik utópiában ismerte meg a világ, de hol vagyunk már – pont 30 évre – a Brazil fémesen fenyegető, retrofuturisztikus díszletvilágától?! A Május 1. Ruhagyár dicső napjait idéző, zöldes katonai egyenruhát viselő, 68 éves brit színészt távol a világ zajától, a látszólagos visegrádi idillben bírtuk szóra.

magyarnarancs.hu: Filmes gonoszokból kijutott önnek rendesen, még egy James Bond-főgonoszt is sikerült megcsípnie. A Dragomán-regény magas rangú, katonás nagypapája, az unokájának pisztolyt ajándékozó ezredes hol helyezkedik el a filmes gonoszskálán?

false

Jonathan Pryce: Hogy mennyire gonosz Fitz ezredes? A Bond-gonoszok közé egész biztosan nem férne be, bondi értelemben semmi esetre sem nevezném gonosznak. Ez a magas rangú, idős katona része a fennálló rendszernek. Ellentmondásokkal teli, súlyos ellentmondásokkal terhelt alak. A rezsim hű szolgálja, azt a rezsimet szolgálja, mely ellenségnek ítélte és elvette tőle a fiát. Fitz ezredes szeretné visszakapni a gyermekét, szeretné, ha minden visszatérne a régi, családias kerékvágásba; neki újra fia, az unokájának újra apja lehetne. Nem, nem hiszem, hogy mindezek fényében Fitz ezredest filmes gonosznak lehetne tekinteni.

Jonathan Pryce-szal készített interjúnk a film bemutatásakor jelenik meg.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.