Film

Neon démon

  • - kg -
  • 2016. július 30.

Film

Nicolas Winding Refn, a dán fenomén, az utókornak alkotó, meg nem értett zseni (ciki is volt, hogy a Drive-ot olyan sokan megértették), végre lerázta az utolsó béklyókat is, melyek elválasztották az igazi nagyságtól. Az elmúlt évek kísérleteibe, melyek a vegytiszta, önmagáért való semmitmondás csúcsait ostromolták, rendre becsúszott valami maradi, menthetetlenül múlt századi igyekezet, nevezzük talán a történetmesélés és jellemábrázolás minimális igényének, mostanra azonban sikerült leküzdeni mindezt, és az alkotó végre csak egy dologra, a csillogó, ezerárnyalatú, stroboszkopikus semmire koncentrálhatott. Zseniális húzás volt a Los Angeles-i modellvilágot megtenni e nagyszabású kísérlet bölcsőjének; itt nem fenyeget a veszély, hogy véletlenül valami újat talál mondani a művész. Kínos melléfogás lett volna minden új szempont, mely az eddigiekhez (igen-igen, ez egy kegyetlen világ) képest esetleg más megvilágításba helyezné a miliőt. A hipnotikus képek és az üresség mélyén rejtőző üresség zsenije, akinek már az oviban is „fenegyerek” volt a jele, nem is lép tévútra, bár a mellékalakokban olykor feltűnik valami életszerű, ám azt még idejében sikerül elfojtani. Marad a fényjátékok gyermeki öröme, melyhez remekül illik a modellvilágban szerencsét próbáló hamvas leányzó, illetve az őt alakító színésznő (Elle Fanning) diszkréten semmitmondó, elkerekedő szemű jelenléte. A modellvilág ily beható ábrázolása után jöhetnek az új kihívások, a bútorgyártás vagy a könnyűbúvárok világának művészi leleplezése – szabad a pálya a dán fenegyerek előtt.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.