Film

Neon démon

  • - kg -
  • 2016. július 30.

Film

Nicolas Winding Refn, a dán fenomén, az utókornak alkotó, meg nem értett zseni (ciki is volt, hogy a Drive-ot olyan sokan megértették), végre lerázta az utolsó béklyókat is, melyek elválasztották az igazi nagyságtól. Az elmúlt évek kísérleteibe, melyek a vegytiszta, önmagáért való semmitmondás csúcsait ostromolták, rendre becsúszott valami maradi, menthetetlenül múlt századi igyekezet, nevezzük talán a történetmesélés és jellemábrázolás minimális igényének, mostanra azonban sikerült leküzdeni mindezt, és az alkotó végre csak egy dologra, a csillogó, ezerárnyalatú, stroboszkopikus semmire koncentrálhatott. Zseniális húzás volt a Los Angeles-i modellvilágot megtenni e nagyszabású kísérlet bölcsőjének; itt nem fenyeget a veszély, hogy véletlenül valami újat talál mondani a művész. Kínos melléfogás lett volna minden új szempont, mely az eddigiekhez (igen-igen, ez egy kegyetlen világ) képest esetleg más megvilágításba helyezné a miliőt. A hipnotikus képek és az üresség mélyén rejtőző üresség zsenije, akinek már az oviban is „fenegyerek” volt a jele, nem is lép tévútra, bár a mellékalakokban olykor feltűnik valami életszerű, ám azt még idejében sikerül elfojtani. Marad a fényjátékok gyermeki öröme, melyhez remekül illik a modellvilágban szerencsét próbáló hamvas leányzó, illetve az őt alakító színésznő (Elle Fanning) diszkréten semmitmondó, elkerekedő szemű jelenléte. A modellvilág ily beható ábrázolása után jöhetnek az új kihívások, a bútorgyártás vagy a könnyűbúvárok világának művészi leleplezése – szabad a pálya a dán fenegyerek előtt.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.