Film

Star Trek: Mindenen túl

  • - kg -
  • 2016. augusztus 28.

Film

Nem szeretnénk sokat időzni a régi dolgoknál; hogy miben áll a trekkie-ség, azon már az előző epizódnál elironizáltunk (meglehet, botor módon, hiszen minden kisebbség a barátunk), de talán a Star TrekStar Wars-ellentétről még nem beszéltünk eleget. Kivételek mindig akadnak, de az a lemondó félmosoly, melyet a két tábor prominensei tudnak egymás felé lövellni, ha véletlenül egy sötét sikátorban összefutnak, szóval, ez a szájszéli, gyilkos, mosolyszerű rángás, melyben több évtizedes szembenállás tör a felszínre, sehol máshol nem fellelhető, talán csak egy népies-urbánus vitán, percekkel azelőtt, hogy kitörne a tömegverekedés. Ezek után nincs is más dolgunk, mint hogy az itt következő sorokkal mindkét tábort magunkra haragítsuk, mert egyre inkább olybá tűnik, hogy az új Star Trek a maga polírozott, high-tech semmitmondásával gyanúsan kezd a nagy ellenfélre, az újraindított Star Wars-univerzumra hasonlítani. Más-más stúdió, de ugyanaz a pasas, J. J. Abrams futtatja mindkét szálat, talán ezért ez a szép stréberség minden téren, ami ugyanakkor magas technikai színvonallal – szépen suhan az Enter­prise –, korrekt színészi helytállással (Idris Elba ezernyi sminkes munkaóra ellenére is átüt a maszkon) és a kötelező vulkáni köszöntéssel (Live Long and Prosper) párosul. Ami pedig e mostani epizódot illeti, a történet elsősorban az 1 akció/1 hegyibeszéd ütemes ismétlődésére épül, kinek-kinek mi jön be: az űrjárművek szép suhanása vagy az egységben az erő igazságának különféle haszonnövény-hasonlatba csomagolt puffogtatása.

A UIP–Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.