Film

Star Trek: Mindenen túl

  • - kg -
  • 2016. augusztus 28.

Film

Nem szeretnénk sokat időzni a régi dolgoknál; hogy miben áll a trekkie-ség, azon már az előző epizódnál elironizáltunk (meglehet, botor módon, hiszen minden kisebbség a barátunk), de talán a Star TrekStar Wars-ellentétről még nem beszéltünk eleget. Kivételek mindig akadnak, de az a lemondó félmosoly, melyet a két tábor prominensei tudnak egymás felé lövellni, ha véletlenül egy sötét sikátorban összefutnak, szóval, ez a szájszéli, gyilkos, mosolyszerű rángás, melyben több évtizedes szembenállás tör a felszínre, sehol máshol nem fellelhető, talán csak egy népies-urbánus vitán, percekkel azelőtt, hogy kitörne a tömegverekedés. Ezek után nincs is más dolgunk, mint hogy az itt következő sorokkal mindkét tábort magunkra haragítsuk, mert egyre inkább olybá tűnik, hogy az új Star Trek a maga polírozott, high-tech semmitmondásával gyanúsan kezd a nagy ellenfélre, az újraindított Star Wars-univerzumra hasonlítani. Más-más stúdió, de ugyanaz a pasas, J. J. Abrams futtatja mindkét szálat, talán ezért ez a szép stréberség minden téren, ami ugyanakkor magas technikai színvonallal – szépen suhan az Enter­prise –, korrekt színészi helytállással (Idris Elba ezernyi sminkes munkaóra ellenére is átüt a maszkon) és a kötelező vulkáni köszöntéssel (Live Long and Prosper) párosul. Ami pedig e mostani epizódot illeti, a történet elsősorban az 1 akció/1 hegyibeszéd ütemes ismétlődésére épül, kinek-kinek mi jön be: az űrjárművek szép suhanása vagy az egységben az erő igazságának különféle haszonnövény-hasonlatba csomagolt puffogtatása.

A UIP–Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."