DVD

Giulio Cesare

Film

Cecilia Bartoli pár éve nem csupán korunk egyik legnagyobb énekesnője, de ráadásul fesztiváligazgató is: a pünkösdi játékokat irányítja Salzburgban. 2012 májusában Händel operája volt az első szuperprodukció, mellyel Bartoli mint művészeti vezető – és nem mellesleg mint Cleopatra – debütált. Caesar egyiptomi vizitjének megéneklésére csodálatos szereplőgárdát gyűjtött egybe a színpadon manipulatív és érzéki Éva lányát alakító díva. Pompeius bosszúvágyó özvegyét Anne-Sophie von Otter, rövidnadrágos kamaszból öngyilkos merénylővé kényszerített fiát Philippe Jaroussky, az Európai Unió színeiben Egyiptom földjén tárgyaló diktátort pedig Andreas Scholl játssza, s ezzel mindössze a kurrens világsztárok felsorolása vált teljessé, de nem a nagyszerű színpadi-vokális teljesítményeké. Így harmadik kontratenorként itt találjuk Christophe Dumaux-t, aki Cleopatra hatalomért rivalizáló testvéreként (Tolomeo) már a MET világközvetítésében mindenestől színpadra termett operaénekesnek bizonyult: hangjának teltsége, vonalérzéke és démoni figurája révén egyaránt. De még Nirena dajkaszerepében is az előző nemzedék ünnepelt kontratenorja, Jochen Kowalski ölt magára női jelmezt, Caesar bizalmasaként pedig örömmel fedezhetjük fel Kálmán Pétert (Curio), aki maga is teljes értékű játékosa az előadásnak, melynek vonzerejét és zenei hitelességét az árokból Giovanni Antonini és az Il Giardino Armonico ugyancsak messzemenően szavatolja.

Mindezekhez képest valójában mellékes, habár kétségkívül roppant látványos Moshe Leiser és Patrice Caurier négykezes rendezése, amely Regietheater ugyan a javából (vásott politikai és eredetibb filmes utalásokkal), ám a vizuálisan igényesebb és az öniróniát is ismerő fajtából. Így a rakétán lovagoló Bartoli vagy a fejét egy krokodil állkapcsai közé helyező Von Otter látványa majdnem annyira emlékezetes marad, akár a nagy operaénekesek hibátlan összjátéka.

Decca, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.