DVD

Giulio Cesare

Film

Cecilia Bartoli pár éve nem csupán korunk egyik legnagyobb énekesnője, de ráadásul fesztiváligazgató is: a pünkösdi játékokat irányítja Salzburgban. 2012 májusában Händel operája volt az első szuperprodukció, mellyel Bartoli mint művészeti vezető – és nem mellesleg mint Cleopatra – debütált. Caesar egyiptomi vizitjének megéneklésére csodálatos szereplőgárdát gyűjtött egybe a színpadon manipulatív és érzéki Éva lányát alakító díva. Pompeius bosszúvágyó özvegyét Anne-Sophie von Otter, rövidnadrágos kamaszból öngyilkos merénylővé kényszerített fiát Philippe Jaroussky, az Európai Unió színeiben Egyiptom földjén tárgyaló diktátort pedig Andreas Scholl játssza, s ezzel mindössze a kurrens világsztárok felsorolása vált teljessé, de nem a nagyszerű színpadi-vokális teljesítményeké. Így harmadik kontratenorként itt találjuk Christophe Dumaux-t, aki Cleopatra hatalomért rivalizáló testvéreként (Tolomeo) már a MET világközvetítésében mindenestől színpadra termett operaénekesnek bizonyult: hangjának teltsége, vonalérzéke és démoni figurája révén egyaránt. De még Nirena dajkaszerepében is az előző nemzedék ünnepelt kontratenorja, Jochen Kowalski ölt magára női jelmezt, Caesar bizalmasaként pedig örömmel fedezhetjük fel Kálmán Pétert (Curio), aki maga is teljes értékű játékosa az előadásnak, melynek vonzerejét és zenei hitelességét az árokból Giovanni Antonini és az Il Giardino Armonico ugyancsak messzemenően szavatolja.

Mindezekhez képest valójában mellékes, habár kétségkívül roppant látványos Moshe Leiser és Patrice Caurier négykezes rendezése, amely Regietheater ugyan a javából (vásott politikai és eredetibb filmes utalásokkal), ám a vizuálisan igényesebb és az öniróniát is ismerő fajtából. Így a rakétán lovagoló Bartoli vagy a fejét egy krokodil állkapcsai közé helyező Von Otter látványa majdnem annyira emlékezetes marad, akár a nagy operaénekesek hibátlan összjátéka.

Decca, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."