DVD

Giulio Cesare

Film

Cecilia Bartoli pár éve nem csupán korunk egyik legnagyobb énekesnője, de ráadásul fesztiváligazgató is: a pünkösdi játékokat irányítja Salzburgban. 2012 májusában Händel operája volt az első szuperprodukció, mellyel Bartoli mint művészeti vezető – és nem mellesleg mint Cleopatra – debütált. Caesar egyiptomi vizitjének megéneklésére csodálatos szereplőgárdát gyűjtött egybe a színpadon manipulatív és érzéki Éva lányát alakító díva. Pompeius bosszúvágyó özvegyét Anne-Sophie von Otter, rövidnadrágos kamaszból öngyilkos merénylővé kényszerített fiát Philippe Jaroussky, az Európai Unió színeiben Egyiptom földjén tárgyaló diktátort pedig Andreas Scholl játssza, s ezzel mindössze a kurrens világsztárok felsorolása vált teljessé, de nem a nagyszerű színpadi-vokális teljesítményeké. Így harmadik kontratenorként itt találjuk Christophe Dumaux-t, aki Cleopatra hatalomért rivalizáló testvéreként (Tolomeo) már a MET világközvetítésében mindenestől színpadra termett operaénekesnek bizonyult: hangjának teltsége, vonalérzéke és démoni figurája révén egyaránt. De még Nirena dajkaszerepében is az előző nemzedék ünnepelt kontratenorja, Jochen Kowalski ölt magára női jelmezt, Caesar bizalmasaként pedig örömmel fedezhetjük fel Kálmán Pétert (Curio), aki maga is teljes értékű játékosa az előadásnak, melynek vonzerejét és zenei hitelességét az árokból Giovanni Antonini és az Il Giardino Armonico ugyancsak messzemenően szavatolja.

Mindezekhez képest valójában mellékes, habár kétségkívül roppant látványos Moshe Leiser és Patrice Caurier négykezes rendezése, amely Regietheater ugyan a javából (vásott politikai és eredetibb filmes utalásokkal), ám a vizuálisan igényesebb és az öniróniát is ismerő fajtából. Így a rakétán lovagoló Bartoli vagy a fejét egy krokodil állkapcsai közé helyező Von Otter látványa majdnem annyira emlékezetes marad, akár a nagy operaénekesek hibátlan összjátéka.

Decca, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.