DVD

Giulio Cesare

Film

Cecilia Bartoli pár éve nem csupán korunk egyik legnagyobb énekesnője, de ráadásul fesztiváligazgató is: a pünkösdi játékokat irányítja Salzburgban. 2012 májusában Händel operája volt az első szuperprodukció, mellyel Bartoli mint művészeti vezető – és nem mellesleg mint Cleopatra – debütált. Caesar egyiptomi vizitjének megéneklésére csodálatos szereplőgárdát gyűjtött egybe a színpadon manipulatív és érzéki Éva lányát alakító díva. Pompeius bosszúvágyó özvegyét Anne-Sophie von Otter, rövidnadrágos kamaszból öngyilkos merénylővé kényszerített fiát Philippe Jaroussky, az Európai Unió színeiben Egyiptom földjén tárgyaló diktátort pedig Andreas Scholl játssza, s ezzel mindössze a kurrens világsztárok felsorolása vált teljessé, de nem a nagyszerű színpadi-vokális teljesítményeké. Így harmadik kontratenorként itt találjuk Christophe Dumaux-t, aki Cleopatra hatalomért rivalizáló testvéreként (Tolomeo) már a MET világközvetítésében mindenestől színpadra termett operaénekesnek bizonyult: hangjának teltsége, vonalérzéke és démoni figurája révén egyaránt. De még Nirena dajkaszerepében is az előző nemzedék ünnepelt kontratenorja, Jochen Kowalski ölt magára női jelmezt, Caesar bizalmasaként pedig örömmel fedezhetjük fel Kálmán Pétert (Curio), aki maga is teljes értékű játékosa az előadásnak, melynek vonzerejét és zenei hitelességét az árokból Giovanni Antonini és az Il Giardino Armonico ugyancsak messzemenően szavatolja.

Mindezekhez képest valójában mellékes, habár kétségkívül roppant látványos Moshe Leiser és Patrice Caurier négykezes rendezése, amely Regietheater ugyan a javából (vásott politikai és eredetibb filmes utalásokkal), ám a vizuálisan igényesebb és az öniróniát is ismerő fajtából. Így a rakétán lovagoló Bartoli vagy a fejét egy krokodil állkapcsai közé helyező Von Otter látványa majdnem annyira emlékezetes marad, akár a nagy operaénekesek hibátlan összjátéka.

Decca, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.