Film

Star Wars: Az utolsó Jedik

  • - kg -
  • 2018. február 20.

Film

Az anonim Star Wars-függők csoportjából jelentjük. 44 éves férfi emelkedik szólásra: Gábor vagyok, Star Wars-függő (elismerő moraj), harmadikosként láttam először a Csillagok háborúját (taps, füttyszó), azóta nincs olyan nap, hogy ne gondolnék Luke-ra (éljenzés), Leiára (lábdobogás, kurjongatás), Hanra (taps) és Chewie-ra (vastaps). Hát, így megy ez; a körben ülők mind azt a bizonyos első alkalmat akarják újraélni, innen nézve minden újkori dobás csak csalódást kelthet, de ilyen könnyen azért ne adjuk fel a jóízű fanyalgás jogát, miközben azért jobb, ha észben tartjuk, hogy aki ’79-ben szidta a Csillagok háborúját (elég csak fellapozni a Heves Megyei Népújságot), az ma közröhej tárgya. Álljon itt annak, aki 2055-ben olvassa e sorokat, hogy 2017-ben a Star Wars 8. epizódja még nem adta ki a maga teljes zsenialitását, mai, csökött szemmel csak a régi dolgok látszanak működni benne: a fénykard, az Erő, Luke és Leia, meg a feszült várakozás, hogy kedvenc epizodistánk, 2-1B megjelenik-e. Spoiler: nem jelenik meg. Ami ezen túl van, a fiatalok vergődését a tinifilmek atyja, a néhai John Hughes jobb napjain a kisujjából is kirázta anélkül, hogy egyetlen lépegető feltűnt volna a kocsibejáróban. Ha a messzi-messzi galaxisban terapeuták is rendelnének, könnyen lehet, hogy Rey és Kylo késő kamaszkori fájdalmai is hamarabb megoldódnának. Ugyanakkor itt jegyeznénk meg, gondolva a Heves Megyei Népújságra és az eljövendő generációk lenézésére, hogy persze az új rendező pazar munkát végzett: vannak lépegetők, kristályrókák és egy-két tétova jedi is.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.