tévésorozat

Glee - Sztárok leszünk!

  • - köves -
  • 2010. szeptember 23.

Film

A Glee klub az amerikai középiskolák egyik bevett hobbitevékenysége, mindközönségesen az énekkart jelenti némi táncos beütéssel, amely - a mellékelt ábra szerint - nemcsak a tehetséggondozás melegágya, de rendkívül alkalmas hely a nyiladozó tudatú, tiszta arcú fiatalok molesztálására is. Egy kis baráti taperolás, és a rózsaszínben játszó musicaloktató már repül is, helyére pedig a snájdig spanyoltanár kéredzkedik, majd ő megmutatja, hogy a Glee nem a vesztesek szemétdombja.
A Glee klub az amerikai középiskolák egyik bevett hobbitevékenysége, mindközönségesen az énekkart jelenti némi táncos beütéssel, amely - a mellékelt ábra szerint - nemcsak a tehetséggondozás melegágya, de rendkívül alkalmas hely a nyiladozó tudatú, tiszta arcú fiatalok molesztálására is. Egy kis baráti taperolás, és a rózsaszínben játszó musicaloktató már repül is, helyére pedig a snájdig spanyoltanár kéredzkedik, majd õ megmutatja, hogy a Glee nem a vesztesek szemétdombja. Ha azt mondjuk, hogy ebben a tévésorozatban énekelnek és táncolnak az aranyozott torkú, hovatovább géppuskalábbal született fiatalok, pont olyan mélyre ássuk el magunkat, mint amilyen mélyre maguk a Glee klub lúzerségre kódolt tagjai is. Aki nem tagja a focicsapatnak, vagy a cheerleader-osztagnak, az legfeljebb okos lehet, szép aligha, de mit ér az ész és a jellembeli extrák, ha a delikvens már a nulladik óra elõtt porig van alázva. Középiskolai musical - ha a Glee csak ennyit tudna, nyilván bérelt helye lenne a Disney-féle High School Musicalek kivénhedt táborában. De tud mást is: a Kés/Alatt-tal már bizonyító Ryan Murphy azzal üti meg a fõnyereményt, hogy betereli az összes létezõ high school- klisét egy jó akusztikájú osztályterembe, s hol megénekelteti-megtáncoltatja õket, körülbelül a ma létezõ legprofibb Broadway-színvonalon, hol pedig olyan szellemes otrombaságokat ad a szájukba, ami a kisgyermekes és a lányos házaknál is teljességgel összeférhetetlen a zenés mûfajjal. Ezt a csalafintaságot ráadásul úgy viszi véghez, hogy mindkét tábor, a kõmusicalesek és a kliséellenes tevékenységet vizsgáló bizottság tagjai is elégedetten dõlhetnek hátra; nincs harag, veletek nevetünk, nem rajtatok. Más kérdés, hogy mikortól kezd csak a lemezeladásokról szólni e csodás mûfaji barátság.

RTL Klub, szombat, 17.30

***

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.