Film

Végtelenül

Michael Haneke: Happy end

Film

Talán az még nem minősül spoilernek, ha tisztázzuk: a címbe foglalt jelenségről az derül ki, hogy nincs. Hogy csak jól jövedelmező hazugság.

De még a szolidan felemelő, kellemes érzéssel eltöltő végkifejlet is ordas kamu! Eddig oké, ez az első lecke Haneke sátáni birkaiskolájában, ezt már a Furcsa játék kissráca vagy a Rejtély kamasz fiúja is vágja. Az igazi pszichohorror itt kezdődik: a véget kísérő, roppant őszintének és mélynek látszó szomorúság is ugyanolyan lódítás. A hetvenes évei derekán járó, cinikus osztrák már megint egy olyan kegyetlen játékot eszelt ki, hogy Jigsaw is belepirul: nem a tragédia a tragikus, az megtisztító, erkölcsnemesítő katarzissal és egyéb baromságokkal jár; az a tragikus, ha a tragédia nem jön el. Ha egy minden elemében és vonatkozásában halálra ítélt világban semmi sem hozza el a véget. Így nem marad más, mint az élet közönyös szimulációja a végtelenségig elnyúló végórák tompa fényei között, szótlan vacsora este, fuvar a gyereknek reggel, tétova fejsimítások, a törődés megannyi üres gesztusa.

Egy gazdag francia család hanyatlását látjuk, hol máshol, mint Calais-ban, a menekülttábor tőszomszédságában: a családi céget perelné az üzemi balesetben elhunyt munkás családja, a kislány anyjától csent antidepresszánssal tömi a hörcsögét, a jóvágású sebész apa szerelemre áhítozó szíve titkos szado-mazo szexcsettől dobban meg, az agg családfő a fodrászának esedezik, hogy tegye már el láb alól. A diabolikus szappanoperában az egyetlen elképzelhető hepiend, a legboldogabb vég az eutanázia – persze, hogy Georges-ot elutasítja a zürichi kórház, mert túl jól van. A Szerelem idős és beteg Anne-jának még megadatott a férje által kísért felemelő haldoklás és a meghívott halál, hasonlóan Haneke alig ismert korai filmje, A hetedik kontinens kollektív családi eltávozásához. Az özvegy férfi már nem ilyen szerencsés, és világos, hogy Haneke emberi albumában ez a totálisan elszemélytelenedett nyugati társadalom fölött hozott ítélet is. Egy technikai fejlődést és jólétet hajszoló, elmagányosodott közösségé, ami a mobilképernyők és közösségimédia-platformok tükörrengetegében rég szem elől veszítette a valóságot, ezzel a képességet arra, hogy szembenézve az igazsággal egyszer és mindenkorra kimúljon.

Ez szép és jó, a világ csúf és gonosz, az idősödő hómadár még mindig humoránál van, sőt nézője szétcincálásához most erőszakkitörésekre és vérfröccsenésre sincs szüksége. Csak ezt már mind tudtuk, és éppen Hanekétől. A Happy end túlságosan is ismerős puzzle-darabkáiból – A fehér szalaggal ellentétben – nem áll össze nagyszabású vízió, csak az európai film élvonalától búcsúzó, mára kissé meghaladott auteur fakó portréja.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.