Volt egy kocsmám Reykjavíkban - Baltasar Kormákur filmrendező

Film

Első filmjével, a 101 Reykjavíkkal több mint meggyőző bizonyítékát adta, hogy Izland is rajta van a filmes világtérképen. Tavaly a Vérvonal című krimijével Hullámtörők díjas lett a Titanicon, ahová idén mint zsűrielnök és a programban szereplő Fehér nászéjszaka rendezője tér vissza. Köves Gábor

Első filmjével, a 101 Reykjavíkkal több mint meggyőző bizonyítékát adta, hogy Izland is rajta van a filmes világtérképen. Tavaly a Vérvonal című krimijével Hullámtörők díjas lett a Titanicon, ahová idén mint zsűrielnök és a programban szereplő Fehér nászéjszaka rendezője tér vissza.

*

Magyar Narancs: Milyen zsűrizési trendeket tapasztalt mostanában?

Baltasar Kormákur: A zsűrik még mindig hajlamosak egy film értékeibe a készítők körülményeit is beleszámolni, például ha egy versenyfilm rendezője nem vehet részt a fesztiválon, mert politikai okok miatt nem hagyhatta el a hazáját. Én viszont azt mondom, nézzük magát a filmet, hogy mit vállalt, és ezt hogyan teljesítette. Ha állást foglal bizonyos politikai kérdésekben, és ezt okosan, nem szájbarágósan teszi, az remek dolog, de vannak olyan zsűritagok, akik megelégszenek a számukra szimpatikus politikai üzenettel, nekem azonban ez édeskevés.

MN: Az ön tavalyi filmje, a Fehér nászéjszaka volt Izland hivatalos Oscar-jelöltje. A külföldi filmek kategóriájában kifejezetten jó pontnak számít a politika.

BK: Lehet, hogy épp ezért rostáltak ki, Csehov nem volt eléggé politikus nekik, a Fehér nászéjszaka ugyanis az Ivanov adaptációja.

MN: Miért Csehov?

BK: Ez egy kísérlet volt a részemről, a filmmel párhuzamosan ugyanis a reykjavíki nemzeti színházban is megrendeztem az Ivanovot, méghozzá ugyanazzal a szereposztással. A színpadon maradtam a darab eredeti világánál, a filmben azonban áthelyeztem a mai Izlandra. De nemcsak a médiumokkal való játék izgatott, hanem az Ivanov társadalomrajza is, amiben szerintem sok minden emlékeztet a mai izlandi viszonyokra.

MN: Mi a legszembetűnőbb hasonlóság Ivanov világa és a mai Izland között?

BK: Hogy mást ne mondjak, adja magát a párhuzam Ivanov anyagi csődje és a pénzügyi összeomlás között.

MN: Ezek szerint kapóra jött a válság, legalábbis a film szempontjából, hiszen a Fehér nászéjszaka az összeomlást megelőző időkben készült, amikor erre az olvasatra még aligha gondolhatott.

BK: Valóban, még az összeomlás előtt készítettük, de a csőd már régóta a levegőben lógott, és sokan világosan látták, hogy a fennálló viszonyok egyszerűen nem tarthatók, ennek a világnak előbb-utóbb befellegzik.

MN: Első filmje, a 101 Reykjavík világa viszont igazán kedvező képet festett a fővárosról, legalábbis a féktelen bulizásra hajlamos, fiatalabb korosztályok szemében.

BK: Ehhez képest a helyi turisztikai hivatal valamiféle ellenségképet látott bennem, mert nem a természeti csodáinkat mutogattam. Azt mondták, olyannak mutatom Reykjavíkot, mintha egy isten háta mögötti falu lenne Szibériában. De ha egyszer én ilyennek látom!

MN: Ha a 101 Reykjavík szálka volt a szemükben, akkor a minden tekintetben jóval komorabb Vérvonallal még súlyosabb vétséget követett el, már ami a kedvező Izland-képet illeti.

BK: Ráadásul a Vérvonalat a gazdasági boom idején készítettem, amikor Izland soha nem tapasztalt gazdagodásnak indult. Ez a film azonban a hátul maradottakról szól, azokról, akik nem a haszonélvezők közé tartoztak.

MN: Ehhez képest az izlandiak tódultak a mozikba.

BK: Fura egy nép vagyunk, van bennünk valami régi keletű, bizarr vonzalom a fekete humor és a saját, nem épp szívderítő történeteink iránt. Viszont a skandináv filmekre jellemző önsajnálatot ki nem állhatom, én az egészséges önkritika híve vagyok.

MN: A térség egyik legismertebb filmprodukciós cége a Lars von Trier által alapított Zentropa. Dolgozott velük?

BK: Kétszer is. De a skandináv pénzeken kívül a németeknek és a franciáknak is sokat köszönhetek.

MN: A Zentropa körül kialakult Dogma mozgalomhoz hogy viszonyult?

BK: Szerintem kamu volt az egész. Mint amikor a gazdag ember felfedezi magának a szegény ember moziját, és mint valami attrakciót kezdi mutogatni. Szerintem ezért is múlt ki viszonylag hamar. Nekik is megmondtam, nem csináltam belőle titkot.

MN: És az ön viszonya milyen Izlandhoz?

BK: Nyáron imádom, a téli bezártságban viszont könnyen a pokolba tudom kívánni. Ez a szeretet-gyűlölet viszony persze nem csak az évszakok függvénye; kicsi, elszigetelt nemzet vagyunk, alig néhány százezren beszélik a nyelvünket, és persze mindenki tud mindent a másikról.

MN: Sokat lehet olvasni erről az összezártságról és a sikeresekkel szembeni irigységről a Vérvonalat is jegyző Arnaldur Indridason krimijeiben, az Erlendur nyomozót szerepeltető sorozatban.

BK: Ezért is éreztem közel magamhoz Arnaldur Vérvonalát, mert hasonlóképpen viszonyulunk az országhoz. Hamar le is csaptam a könyvre, szinte a megjelenés napján megvettem a filmjogokat, amikor még senki sem jósolt nagy jövőt a regénynek.

MN: Lesz újabb Erlendur-film?

BK: Arnaldurral közösen írjuk a Kihantolt bűnök forgatókönyvét. Remélem, hamarosan elkezdhetjük forgatni.

MN: 2010-re ígérik a Vérvonal amerikai remake-jét. Részt vesz benne?

BK: Csak mint producer, de érdemben nincs beleszólásom. Louisianába helyezték át a történetet, meglátjuk, mire mennek vele.

MN: Az izlandiak körében nemcsak mint filmes és színházi ember, de mint bártulajdonos is ismert. Megvan még a műintézmény, aminek ön és a Blur-alapító Damon Albarn a tulajdonosa?

BK: Épp most adtam el.

MN: És miért vette meg?

BK: Mert osztottam-szoroztam, és arra jutottam, hogy kifizetődőbb megvenni a helyet, mint állandóan fizetni az italokért. Akkoriban ugyanis elég sokat áldoztam az alkoholra.

MN: És hogy jött a képbe Albarn?

BK: Damon Albarn is hasonló dilemmákkal küzdött, már ami a piálást illeti. Sokat járt Izlandra lerészegedni, és egy nap ott találtam a bárban, hullarészegen, az egyik asztalra borulva. Felráztam, és felajánlottam, hogy szálljon be a buliba. Ugyanaz az érvelés győzött nála is, mint nálam.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.