"Csak felismerhetem" - Chitravina N. Ravikiran zenész

  • Tóth Szabolcs - india.tilos.hu
  • 2009. március 26.

Film

Klasszikus csodagyerek-történet az övé. "Az egyik kezében sütemény, a másikban játék, körös-körül pedig mikrofonok... és ez a gyermek minden kérdésre tudja a feleletet" - így tudósított a Madraszi Zeneakadémia újságja 1969-ben a kétéves (!) Ravikiran meghallgatásáról. Ezután évekre megkapja a zeneakadémia ösztöndíját. Ötéves korában már háromórás önálló koncertet ad énekesként, 12 évesen pedig az egész karnatikus (dél-indiai) zenei világot megdöbbenti azzal, hogy 325 rágát képes megszólaltatni 178 különféle tálában (ritmusciklus). A mutálás idején már a családi hagyomány részének számító húros hangszerre, a chitravinára koncentrál, amelynek a neve összekötődik a sajátjával. Tóth Szabolcs

Klasszikus csodagyerek-történet az övé. "Az egyik kezében sütemény, a másikban játék, körös-körül pedig mikrofonok... és ez a gyermek minden kérdésre tudja a feleletet" - így tudósított a Madraszi Zeneakadémia újságja 1969-ben a kétéves (!) Ravikiran meghallgatásáról. Ezután évekre megkapja a zeneakadémia ösztöndíját. Ötéves korában már háromórás önálló koncertet ad énekesként, 12 évesen pedig az egész karnatikus (dél-indiai) zenei világot megdöbbenti azzal, hogy 325 rágát képes megszólaltatni 178 különféle tálában (ritmusciklus). A mutálás idején már a családi hagyomány részének számító húros hangszerre, a chitravinára koncentrál, amelynek a neve összekötődik a sajátjával.

*

Magyar Narancs: Hogyan emlékszik a gyermekkorára?

Chitravina N. Ravikiran: A gyakorlásra emlékszem. Napi 10-12 órás gyakorlás azonban soha nem a gyerek érdeme. Leginkább édesapámnak, Chitravina Narasimhannak köszönhetem, hogy megtanított a fegyelemre, a zene szeretetére és a gyakorlás örömére. Arra viszont emlékszem, hogy mit éreztem ötévesen a színpadon. Örömet. Ugyanakkor nagyon meg voltam illetődve, hiszen világhíres zenészek kísérték az énekemet. Lassanként megtanultam megszeretni azt az érzést, hogy ott ülök a színpadon, és az emberek rám figyelnek. Azóta a világ sok szegletében koncerteztem már, de nem múlt el a hálám apám munkája iránt.

MN: A családja zenei tradíciója jóval régebbre nyúlik vissza...

ChNR: A nagyapám, Gotuvadyam Narayana Iyengar, de még a dédapám is nagyszerű zenész volt. Igaz, nem mindenkit érdekelt a családból, hogy híres előadó legyen, de a zene szeretete sok generáció óta áthatja a család egészét.

MN: Egy 1971-es Indiai Asztrológiai Szemle hosszas cikkben bizonygatta, hogy ön a nagyapja újjászületése.

ChNR: Nagyon kedvesek, hogy a nagyapámmal foglalkoznak. Én nem értek az ilyen dolgokhoz, de annyit már megtanultam, hogy a jelenre kell koncentrálni, mert abban van a legtöbb lehetőség.

MN: Miért volt szükség az ön által megtervezett navachitravinára, miért kellett megújítani az ősi hangszert?

ChNR: Nem igazi újításról van szó, csak megpróbáltam még többet kihozni a hangszerből és a megszólalásból. A munka nem is az én érdemem, hanem a Rikhi Ram műhely nagyszerű tulajdonosáé, Ajay Sharmáé. Például élesebbé tetté a hangszer hangját, ugyanakkor kisebb a rezonáns test, és ezért könnyebben szállítható a navachitravina. De az is újdonság, hogy teflonhengert használok a húrok lefogására, ami jóval finomabb anyag, mint a hagyományos szaru vagy ébenfa, ugyanakkor puhább felületű, és ezért jobban kezelhető, mint az üveg.

MN: Ön nemcsak előadóművész, hanem számos új karnatikus rágának a szerzője is.

ChNR: Ez is a szüleim érdeme. Lejegyezték az összes olyan dallamot, amit a magam kedvéért énekeltem, és ezek között olyan dallam is volt, ami nem volt besorolható egyik hagyományos rága hangrendszerébe sem. Az első ilyen dallam 2-3 éves koromban született. Azt kértem, hogy az édesanyámról legyen elnevezve (Rága Choodamani). De ezt ne egy tudatos aktusnak képzelje el, inkább a rága megtalálásának. A mi hitünk szerint a teremtő megalkotta a hangok végtelen tárházát, a mi feladatunk pedig ennek a végtelen hangvilágnak a feltérképezése. Vagyis én nem hozhatok létre semmi újat, csak felismerhetem a teremtés egy korábban meg nem nevezett csodáját.

MN: A karnatikus kompozíciók nemcsak dallamból állnak, hanem a megénekelt versből is. Az ön szerzeményeiben rendszeresen visszatér a Ravi Shashi név.

ChNR: Ravi Shashi egyfajta aláírás. A hagyomány szerint a zeneszerző belekomponálja a saját nevét a szerzeménybe. Én nem akartam a saját nevemet használni, és kitaláltam a Ravi Shashi nevet, ami annyit tesz: Nap és Hold. Jobb érzés, hogy ezeknek a kompozícióknak az előadásakor nem engem dicsőítenek, hanem a Napot és a Holdat, amelyeket így vagy úgy, de a világ minden táján tisztelet övezi.

MN: Ön szívesen játszik a legkülönfélébb zenészekkel.

ChNR: Minden zenének megvan a maga varázsa. Mindenki a saját életének, kultúrájának megfelelően improvizál. Teljesen más egy kínai népzenésszel, egy dzsesszzenekarral együtt dolgozni vagy akár egy klasszikus európai zenekarral, mint amilyen a BBC Filharmonikusok.

MN: Ez utóbbi találkozásból fakadt a "Melharmónia" ötlete.

ChNR: Pontosan. Az indiai klasszikus zenének nagyon kifinomult a dallamvilága, amelyben minden egyes hangnak és díszítésnek fontos szerepe van. Az európai hallgatóság azonban a harmóniákon szocializálódott. Ebből eredt a Melharmónia koncepciója: igyekeztem megtartani a dallamközpontúságot, ugyanakkor a fő dallamhoz egy harmóniamenetet illesztettem. Sajnos a melharmonikus művek előadásához nagyzenekar szükséges, és így ritkán szólalhatnak meg élőben. Persze sokat kell még tanulnom a harmóniáról, és remélem, hogy Magyarországon is összehoz a szerencse egy zeneszerzővel, hiszen a magyar zeneszerzők messze földön híresek.

MN: Az európai színpadokon jóval több hindusztáni (észak-indiai) zenét hallani, mint karnatikusat. Mi gondol, mi ennek az oka?

ChNR: A hindusztáni zenét hamarabb fedezte fel a világ. Bár mindkét zene fundamentumai (rága, tála, a mikrotónusok rendszere) azonosak, a hindusztáni zene nagy ívű díszítéseivel és a hindusztáni rága hosszú felépítményével szemben a karnatikus zene sokkal inkább kompozíció-központú. Épp ezért szeretik azok, akik nyitottak az európai klasszikus zenére. A karnatikus zenében sok az improvizáció, vagyis a dzsessz szerelmesei is szívesen hallgatják. A karnatikus ritmusszekció pedig egyértelműen a világ egyik legkifinomultabb ritmikai rendszere.

Chitravina N. Ravikiran Dr. Trichy Sankaran kíséretével március 28-án a Trafóban ad koncertet az Indiai Klasszikus Zene Mesterei sorozat keretében.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.