chili&vanília

Fagyálló levesek

Gasztro

Mi, magyarok az év minden időszakában levesesek vagyunk, egy tisztességes hús- vagy gulyáslevestől a legforróbb kánikula sem riasztja el a többséget. A nagy hideg azonban különösen felerősíti mindenkiben a jó levesek iránti vágyat.

A jó leves pedig legyen forró, ízes, fűszeres, sűrű, krémes. Levest gyakorlatilag bármiből lehet főzni. A semmiből is. A piac ilyenkor nem a leginspirálóbb, márciusig pedig még eltelik jó néhány hét, amíg kénytelenek leszünk gyökérzöldségekkel, káposztafélékkel és gumókkal beérni. Van viszont például csicsóka, ami az egyik legegészségesebb zöldség, lencse- és babféléket pedig mindig lehet tartani a kamrában. Következzék három fagy-, csók- és időtálló téli leves.

Fűszeres vöröslencse-krémleves

4 adaghoz 2 evőkanál olajon üvegesre dinsztelünk 1 finomra aprított hagymát, 3 gerezd fokhagymát és kb. 4 centiméternyi reszelt friss gyömbért. Hozzáadunk 2 evőkanál paradicsompürét, majd 1 púpozott teáskanál curryport, 1 kávéskanál őrölt kurkumát, 1 kávéskanál őrölt római köményt (illetve, ha van otthon, további fűszereket, pl. kardamomot, koriandermagot, fahéjat vagy édesköménymagot). Néhány percig pirítjuk, majd felöntjük 1,2 liter leszűrt húslevessel vagy vízzel. Beleteszünk 20 dkg átöblített vöröslencsét. Sózzuk, borsozzuk. Fedő alatt, kb. 12 percig főzzük, ezalatt a lencse teljesen megpuhul. Sűrű, kissé darabos a végeredmény, aki szeretné, botmixerrel teljesen simára pürésítheti. A végén hozzáadunk 2,5 dl kókusztejet.

Csicsókakrémleves tahinival

4 adaghoz megpucolunk 70 dkg csicsókát (összesen 40 dkg-ra van szükség, ha azonban csak nagyon apró méretű gumókat kapunk, akkor a munkaigényes pucolás sok veszteséggel jár). Citromos vízbe tesszük (ha nagyobb darabok, akkor felvágva), hogy ne barnuljon. 2 evőkanál olajon üvegesre dinsztelünk 1 finomra aprított hagymát. Hozzáadjuk a leszűrt csicsókát, majd felöntjük 1,2 liter leszűrt húslevessel vagy vízzel. Sózzuk, borsozzuk. Kb. 35 percig, fedő alatt főzzük, amíg a zöldség megpuhul. Botmixerrel simára pürésítjük. Hozzáadunk 2 gerezd reszelt fokhagymát, fél citrom levét és 2 evőkanál tahinit (fűszerüzletekben kapható szezámpaszta). Újra simára mixeljük. Pirított mogyoróval vagy szezámmaggal tálaljuk.

Körtés zellerleves

4 adaghoz 2 dkg vajon üvegesre dinsztelünk egy finomra aprított hagymát. Hozzáadunk egy kis gumó lereszelt zellert, 2 közepes méretű lereszelt burgonyát, valamint egy meghámozott, felkockázott körtét (vagy almát). Felöntjük 1,2 liter leszűrt húslevessel vagy vízzel, majd fedő alatt kb. 15 perc alatt puhára pároljuk. Sózzuk, borsozzuk. Botmixerrel simára pürésítjük, hozzáadunk 4 dkg felkockázott, hideg vajat és egy csipetnyi frissen őrölt szerecsendiót.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.