Gyomorba dönt – Az igazi Cronut™

  • Köves Gábor™
  • 2014. december 2.

Gasztro

New Yorkban népszokás a sorban állás, a sorhoz való jog talán az alkotmányban is szerepel valahol. De hajnali 5-kor beállni egy pékség elé, hogy a 8 órás nyitás után biztosan jusson a világ legfelkapottabb és/vagy legtúlértékeltebb süteményéből – nos, ez azért még helyi szinten is kirívó esetnek számít. Márpedig nincs olyan nap, hogy Dominique Ansel sohobeli péksége előtt ne kígyózna a cronut-fanatikusok végtelen, hajnali sora.

Ansel, a cronut feltalálója – korábban egy 3 Michelin-csillagos lebuj főcukrásza – valamit nagyon megérzett a korszellemből, amikor 2013-ban piacra dobta a croissant és a fánk (doughnut) vadházasságából származó süteményt, s azon melegében védjeggyé is tette. (Így került fel, mint az i-re a pont, a trademark jel a cronut végére.) A név kétségtelenül Ansel tulajdona, az őrület kirobbantása pedig a pékségéhez fűződik, de nincs az a bíróság, mely megtiltaná, hogy bárki elkészítse a maga hibridjét. (A nyugati világot erősen megosztó sütemény világhódító útját mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az őrület kirobbanása után pár héttel a Pozsonyi útra is eljutott egy változata; ezt Bécsből hozták süteménydiplomáciai védettséggel. A beszámolók alapján az érdeklődők többsége egy feledhető élménnyel lett gazdagabb.)

Ansel, a feltaláló

Ansel, a feltaláló

Fotó: Köves Gábor

Nem tisztünk megítélni a Cronut™ kultúrtörténeti jelentőségét: hogy úri huncutságról van-e szó, vagy a süteményevolúció és a sorban állás egy új fejezetéről, azt eldöntik valamelyik évforduló alkalmával az erre hivatottak. Árulkodó jel lehet azonban, hogy a nyolcvanas évek egyik legjelentősebb étkezéstörténeti és konyhanyelvi találmányát, a brunchot úgy emlegetik a Broadway egyik most futó sikerdarabjában, mint egy letűnt kor újgazdag csökevényét. Pedig a reggeli (breakfast) és az ebéd (lunch) összevonásából született műszó igazán nem tehet róla, hogy 30 évvel a feltalálása után gyanús kortünetté vált, és ironikus felhangokat kapott.

false

Cronut™-fronton az igazi dráma nem a színpadokon, hanem a Soho macskakövein kígyózó sorokban és a jogi osztályon zajlik. Délelőtt 11-re nyoma sincs már a sokadalomnak, ahogy nyoma sincs a friss Cronut™-nak sem. Itt nem számítanak a rokoni kapcsolatok, a kérlelő tekintetek, a közös cserkészmúlt felemlegetése. Kőkemény kenyérharc, illetve süteményküzdelem folyik minden áldott nap a nyitás előtt 2-3 órával, és semmi garancia, hogy a sorban állónak nem üres kézzel kell távoznia. Hiába minden újságírói ügyeskedésünk, az amerikai kapitalizmus nem ismeri az in­gyen­ebéd és a sorállás nélküli Cronut™ fogalmát. Ansel amúgy a humánus sorpolitika híve, a várakozókat mini madeleine süteménnyel etetik, forró csokoládéval itatják – fontos, hogy minden potenciális vásárló életben maradjon, és másnap újult erővel próbálkozzon.

Cronut - az igazi

Cronut - az igazi

 

Úgy tűnik, a Cronut™ nemcsak sütemény, hanem életforma is, melynek lényege a pék­isten pecsétjével ellátott pékáru megszerzése, s nem a világot elárasztó levédetlen fánkhibridek valamelyikének élvezete. A hamisítvány, még ha ízre szinte semmiben sem különbözik is a nagy C-től, egy igazi ínyenc szemében semmivel sem jobb, mint a Pumma feliratos Puma cipő vagy a négycsíkos Adidas. „Ha valaki az én védjegyemet használja, márpedig a Cronut™ az én védjegyem, az törvénybe ütköző cselekedetet követ el, de ha közelebbit szeretne megtudni a sütemény jogi hátteréről, az ügyvédeimet kell megkérdeznie. Hiszem, hogy a gasztronómiában is fontos a szellemi termékek tiszteletben tartása” – igazít el Ansel, azt pedig már Marcella, az üzletvezető teszi hozzá, hogy gyakran kapnak hamis cronutokról szóló bejelentést, de nem kell félteni őket, igazán erős ügyvédi csapattal dolgoznak.

Cronut - a hamisítványok

Cronut - a hamisítványok

 

Ansel igazi celebritynek számít a cookie-k és pastryk világában, kreál­mányai gyakori talkshow-témák, süteményeit hírességek majszolják nagy nyilvánosság előtt, ha valaki egyszer egy szál Cronut™-ban jelenik meg az Oscar-gálán, a divattervezőket biztosan elönti a sárga irigység. A nagy felhajtás azonban nem látszik az üzletmeneten: a cronut- és marketingmágus a pult mögött tesz-vesz, a fokozott médiafigyelemre való tekintet nélkül irányítja közel harminc embert foglalkoztató, divatos fekvése ellenére meglehetősen egyszerűen berendezett pékségét. Michelin-csillagos múltjáról csak annyit tart fontosnak elmondani, hogy éttermi alkalmazottként a hátsó konyhában dolgozott, így sosem tudta, ki lehet a rettegett Michelin-kritikus. A Cronut™-ról meg annyit tart fontosnak megjegyezni, hogy fontos a népnevelés, „mert az emberek többsége még mindig abban a tévhitben él, hogy közönséges croissant-tésztából dolgozunk, ami nem felel meg az igazságnak”. Anselt nehéz kimozdítani sztoikus nyugalmából, ő már mindent látott, ott volt, amikor a sajttorta élte virágkorát, harcolt a cupcake-forradalomban, és senki emberfia nem tudja meglepni az új idők új frozen yogurtjaival. Ezt el is várjuk a Cronut™ királyától, akit hívtak már a kulinária Van Goghjának és New York City Willy Wonkájának is. A király ezeken csak jót mulat, mert bár érti a tréfát, elmondása szerint Van Gogh fülgondjai és Willy Wonka megszállottsága egyik címet sem teszi kívánatossá a számára.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”