étel, hordó

Pörc & Prézli

  • ételhordó
  • 2019. május 11.

Gasztro

Nincsenek statisztikáink, ezért csak tippeljük, hogy az elmúlt évtized legjellemzőbb vendéglátóipari húzása a „hazatérés” volt. A rendszerváltástól az ezredfordulóig főleg a változatosság jegyében nyíltak az éttermek, de úgy 2010-től fordult a kocka, és egyre többen tűzték zászlajukra a hazai ízeket. Az lett a jelszó, hogy „magyaros ételek újragondolva”, ami nem csak a kreativitás tobzódását jelentette, de azt is, hogy a „hagyományosan” elkészített fogások gúny és megvetés tárgyává váltak. E magyaros fordulatot tette meg a VI. kerületi Lázár utca 1. alatt működő étterem is. Tíz évvel ezelőtt Olíva néven, főleg olasz dolgokkal boldogította a kedves vendégeket (bővebben: Étel, hordó; Magyar Narancs, 2008. augusztus 7.), de pár éve az a neve, hogy Pörc & Prézli és kizárólag hazai ízekkel próbálkoznak. Üzleti modelljükben az a dupla csavar, hogy kikérik maguknak a művészkedést. „Nem gondoltunk újra semmit. Az nem mi vagyunk. Ha ilyenre vágysz, csalódni fogsz! De minek is megreformálni, újragondolni a hagyományos magyar ételeket? Jól kell elkészíteni minőségi alapanyagokból és kész” – írják a honlapjukon, és az étlapot is ennek a jegyében állították össze: húsleves gazdagon, hortobágyi húsos palacsinta, székelykáposzta, csirkepaprikás és így tovább.

Szombaton ebédidőben érkezünk, a felszolgálók lelkesek, jó félház van, élőzene szól, de a zongorista szerencsére nem itt akarja megváltani a világot. Nem sokat vacakolunk, a hétvégi, kétszemélyes ún. nosztalgia ebédet választjuk (6990 Ft), ami egy fazék húslevest, illetve egy jól megrakott fatányérost jelent. A leves az otthon melegét juttatja az eszünkbe, a tészta nincs túlfőve, a sárgarépának kijön az íze, a csirkehús puha és omlós, egyedül a zöldborsó tűnik feleslegesnek; a színe alapján a fagyasztóból érkezett. A fatányéros három embernek is sok: két szelet rántott csirkemell, két szelet rántott borda, két szelet sertésszűz, mellé sült krumpli és krumplipüré, meg némi savanyúság. Nem lehet egy rossz szavunk sem: príma húsáru, rendesen elkészített krumpli, a prézli pedig – névadóhoz méltón tökéletes. Ráadásul a vacsoránk is megvan.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.