étel, hordó

Pörc & Prézli

  • ételhordó
  • 2019. május 11.

Gasztro

Nincsenek statisztikáink, ezért csak tippeljük, hogy az elmúlt évtized legjellemzőbb vendéglátóipari húzása a „hazatérés” volt. A rendszerváltástól az ezredfordulóig főleg a változatosság jegyében nyíltak az éttermek, de úgy 2010-től fordult a kocka, és egyre többen tűzték zászlajukra a hazai ízeket. Az lett a jelszó, hogy „magyaros ételek újragondolva”, ami nem csak a kreativitás tobzódását jelentette, de azt is, hogy a „hagyományosan” elkészített fogások gúny és megvetés tárgyává váltak. E magyaros fordulatot tette meg a VI. kerületi Lázár utca 1. alatt működő étterem is. Tíz évvel ezelőtt Olíva néven, főleg olasz dolgokkal boldogította a kedves vendégeket (bővebben: Étel, hordó; Magyar Narancs, 2008. augusztus 7.), de pár éve az a neve, hogy Pörc & Prézli és kizárólag hazai ízekkel próbálkoznak. Üzleti modelljükben az a dupla csavar, hogy kikérik maguknak a művészkedést. „Nem gondoltunk újra semmit. Az nem mi vagyunk. Ha ilyenre vágysz, csalódni fogsz! De minek is megreformálni, újragondolni a hagyományos magyar ételeket? Jól kell elkészíteni minőségi alapanyagokból és kész” – írják a honlapjukon, és az étlapot is ennek a jegyében állították össze: húsleves gazdagon, hortobágyi húsos palacsinta, székelykáposzta, csirkepaprikás és így tovább.

Szombaton ebédidőben érkezünk, a felszolgálók lelkesek, jó félház van, élőzene szól, de a zongorista szerencsére nem itt akarja megváltani a világot. Nem sokat vacakolunk, a hétvégi, kétszemélyes ún. nosztalgia ebédet választjuk (6990 Ft), ami egy fazék húslevest, illetve egy jól megrakott fatányérost jelent. A leves az otthon melegét juttatja az eszünkbe, a tészta nincs túlfőve, a sárgarépának kijön az íze, a csirkehús puha és omlós, egyedül a zöldborsó tűnik feleslegesnek; a színe alapján a fagyasztóból érkezett. A fatányéros három embernek is sok: két szelet rántott csirkemell, két szelet rántott borda, két szelet sertésszűz, mellé sült krumpli és krumplipüré, meg némi savanyúság. Nem lehet egy rossz szavunk sem: príma húsáru, rendesen elkészített krumpli, a prézli pedig – névadóhoz méltón tökéletes. Ráadásul a vacsoránk is megvan.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.