étel, hordó

Pörc & Prézli

  • ételhordó
  • 2019. május 11.

Gasztro

Nincsenek statisztikáink, ezért csak tippeljük, hogy az elmúlt évtized legjellemzőbb vendéglátóipari húzása a „hazatérés” volt. A rendszerváltástól az ezredfordulóig főleg a változatosság jegyében nyíltak az éttermek, de úgy 2010-től fordult a kocka, és egyre többen tűzték zászlajukra a hazai ízeket. Az lett a jelszó, hogy „magyaros ételek újragondolva”, ami nem csak a kreativitás tobzódását jelentette, de azt is, hogy a „hagyományosan” elkészített fogások gúny és megvetés tárgyává váltak. E magyaros fordulatot tette meg a VI. kerületi Lázár utca 1. alatt működő étterem is. Tíz évvel ezelőtt Olíva néven, főleg olasz dolgokkal boldogította a kedves vendégeket (bővebben: Étel, hordó; Magyar Narancs, 2008. augusztus 7.), de pár éve az a neve, hogy Pörc & Prézli és kizárólag hazai ízekkel próbálkoznak. Üzleti modelljükben az a dupla csavar, hogy kikérik maguknak a művészkedést. „Nem gondoltunk újra semmit. Az nem mi vagyunk. Ha ilyenre vágysz, csalódni fogsz! De minek is megreformálni, újragondolni a hagyományos magyar ételeket? Jól kell elkészíteni minőségi alapanyagokból és kész” – írják a honlapjukon, és az étlapot is ennek a jegyében állították össze: húsleves gazdagon, hortobágyi húsos palacsinta, székelykáposzta, csirkepaprikás és így tovább.

Szombaton ebédidőben érkezünk, a felszolgálók lelkesek, jó félház van, élőzene szól, de a zongorista szerencsére nem itt akarja megváltani a világot. Nem sokat vacakolunk, a hétvégi, kétszemélyes ún. nosztalgia ebédet választjuk (6990 Ft), ami egy fazék húslevest, illetve egy jól megrakott fatányérost jelent. A leves az otthon melegét juttatja az eszünkbe, a tészta nincs túlfőve, a sárgarépának kijön az íze, a csirkehús puha és omlós, egyedül a zöldborsó tűnik feleslegesnek; a színe alapján a fagyasztóból érkezett. A fatányéros három embernek is sok: két szelet rántott csirkemell, két szelet rántott borda, két szelet sertésszűz, mellé sült krumpli és krumplipüré, meg némi savanyúság. Nem lehet egy rossz szavunk sem: príma húsáru, rendesen elkészített krumpli, a prézli pedig – névadóhoz méltón tökéletes. Ráadásul a vacsoránk is megvan.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.