A közvilágításon spórolnának a háború nyomán elszabadult energiarák miatt a német városok

Gazdaság

Weimarban például június elsejétől fél órával később kapcsolják be és fél órával korábban kapcsolják le az utcai lámpákat.

Alexander Handschuh, a Német Városok és Önkormányzatok Szövetségének képviselője szerint a közvilágítás időtartamának csökkentése az egyik ötlet a lehetséges intézkedések közül, amelyeket a városok jelenleg fontolgatnak.

Sok városnak és településnek nincs más lehetősége, mint a közvilágítás további csökkentése - derült ki a dpa német hírügynökség felméréséből.

A keleti Weimarban június elsejétől fél órával később kapcsolják be és fél órával korábban kapcsolják le az utcai lámpákat egy, nyáron bevezetendő intézkedés keretében. Az eredeti világítási időt csak a téli hónapokban csökkentik 10 perccel - közölte a város. Az évi százezer kilowattórát megtakarító csökkentésekkel a jelenlegi energiaárak mellett akár 411 eurót is meg lehet takarítani.

Ezzel párhuzamosan a nyugati Mainz város tisztségviselői a gyalog- és kerékpárutak közvilágításának további csökkentését tervezik, miután egyes területeken 50 százalékkal csökkentették a közvilágítást.

A város azt is tervezi, hogy bevezetik az igény szerinti közvilágítást, amikor az utakat gyalogosok vagy kerékpárosok használják.

Darmstadt városában a közvilágítás az érzékelőtechnológiának köszönhetően akkor sötétedik és világosodik, amikor az utakat éppen használják.

A városok villamosenergia-költségeinek akár a felét is a közvilágításra költik - közölte nemrégiben Hessen tartomány gazdasági minisztériuma.

A keleti városok, Lipcse és Drezda azonban vonakodnak csökkenteni a közvilágítás be- és kikapcsolási idejét, tartva a közlekedésbiztonsági következményektől.

Az északnyugat-németországi Oldenburgban ugyanakkor egy tartományi szóvivő úgy vélekedett, hogy a lakossági kérelmek inkább a világítási órák meghosszabbítására, mintsem csökkentésére irányulnak.

Az energiaárak az ukrajnai háború februári kezdete óta fokozatosan emelkednek Németországban.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.