Palkovics László innovációs és technológiai miniszter beszámolója szerint az előkészületek ütemterv szerint haladnak, és a beruházás várhatóan 2025-re elkészülhet.
"Az a célunk, hogy vasúti árufuvarozás tekintetében megkerülhetetlenek legyünk, ennek egyik, több szempontból kiemelt fejlesztési területe a Budapest-Belgrád 150. számú vasútvonal magyarországi szakaszának fejlesztése" – mutatott rá Palkovics László. A miniszter hangsúlyozta az együttműködés fontosságát annak érdekében, hogy 60 hónap múlva meginduljon a közlekedés az új szakaszon.
A vasútvonal felújításával Magyarország kínálja majd az áruk leggyorsabb szállítási útvonalát a görögországi kikötők és Nyugat-Európa között. Az Ázsiából Európába tartó teherforgalomból tranzitországként Magyarország is profitál, így kedvező adottságaival élve a régió logisztikai központjává válhat. Emellett a két főváros közötti személyforgalomban a menetidő a jelenlegi 8 óráról kevesebb mint a felére csökken.
Májusban kétharmados szavazattal fogadta el a Fidesz-KDNP a beruházás szerződéseinek, a szerződések előkészítésével, megkötésével kapcsolatos iratoknak 10 évre szóló titkosítását.
Ez lesz minden idők egyik legnagyobb magyar vasúti beruházása: a magyar állam a költségek 15 százalékát finanszírozza, 85 százalékát pedig a kínaiak hitelezik. A beruházást magyar oldalról Mészáros Lőrinc cégcsoportja fogja lebonyolítani.
A beruházást kivitelező magyar–kínai konzorcium tavaly tavasszal szerződött a vasútvonal korszerűsítésére. A szerbiai szakaszon már folyik a felújítás, amely a várakozások szerint 2022 végére készül el. A cél az, hogy 2025-re a teljes vasútvonal megépítése befejeződjön.
Szintén májusban derült ki a Magyar Közlönyből, hogy 82 129 847 503 forintot csoportosít át a kormány a Budapest–Belgrád-vasútvonal fejlesztésére az idei költségvetésben – a kormány eredetileg ezt a pénzt a gazdaságvédelemre szánta.