Kétharmados szavazattal elfogadta a Fidesz-KDNP az Országgyűlés keddi plenáris ülésén a „Budapest–Belgrád-vasútvonal újjáépítési beruházás magyarországi szakaszának fejlesztéséről, kivitelezéséről és finanszírozásáról” szóló törvényt – írja az Index.
A törvény szövege az eddig megismertekhez képest nem tartalmaz újdonságot, a Magyarország és Kína között létrejövő egyezmény tartalmát emeli törvényi erőre.
A Budapest–Belgrád vasútvonal magyar-kínai együttműködésben zajló újjáépítésével „összefüggésben megkötött szerződésekben és a szerződés előkészítésével, megkötésével kapcsolatos iratokban, valamint az ezekkel összefüggő döntések megalapozását szolgáló iratokban foglalt adatok megismerése Magyarország külpolitikai, külgazdasági érdekeinek illetéktelen külső befolyástól mentes érvényesítését veszélyezteti, azok megismerése iránti igény teljesítését annak keletkezésétől számított tíz évig meg kell tagadni” – ezt tartalmazza a beruházásról benyújtott törvényjavaslat.
Az említett adatok „megismerése iránti igény teljesíthetőségéről – Magyarország külpolitikai, külgazdasági érdekeit mérlegelve – a külgazdasági ügyekért felelős miniszter dönt”.
Minderre azért van szükség, mert "a beruházás megvalósítása kiemelkedően fontos közérdek, a beruházás megvalósítása érdekében kötendő szerződések halasztást nem tűrő, kiemelkedően fontos közérdek célját szolgáló szerződésnek tekintendők, teljesítésükhöz kiemelkedően fontos közérdek fűződik".
Ez lesz minden idők egyik legnagyobb magyar vasúti beruházása: a magyar állam 15 százalékát finanszírozza, 85 százalékát pedig a kínaiak hitelezik. A beruházást magyar oldalról Mészáros Lőrinc cégcsoportja fogja lebonyolítani.
A beruházást kivitelező magyar–kínai konzorcium tavaly tavasszal szerződött a vasútvonal korszerűsítésére. A szerbiai szakaszon már folyik a felújítás, amely a várakozások szerint 2022 végére készül el. A cél az, hogy 2025-re a teljes vasútvonal megépítése befejeződjön.
Néhány napja derült ki a Magyar Közlönyből, hogy 82 129 847 503 forintot csoportosít át a kormány a Budapest–Belgrád-vasútvonal fejlesztésére az idei költségvetésben – eredetileg ezt a pénzt a kormány gazdaságvédelemre szánták.