Állami felügyelet alá vontak egy tőzsdei céget, a szakma sem érti, hogy miért

Gazdaság

A Kartonpackot már két éve is próbálta megszerezni az állam.

Azonnali hatállyal állami felügyelet alá vonta a debreceni Kartonpack Dobozipari Nyrt-t a kormány egy péntek reggel megjelent rendeletben.

A rendelet szerint a céget ezentúl – a veszélyhelyzet végéig – egy kormánybiztos (az úgynevezett „tulajdonosi joggyakorlással kapcsolatos kormányzati feladatok összehangolásáért felelős kormánybiztos”, Juhász Edit) fogja irányítani. Juhász kizárólagos döntési jogot kap a vállalat ügyvezetése helyett, és feladata, hogy intézkedéseket tegyen a társaság működőképességének fenntartása érdekében, szerződéseket is felmondhat, és bárkit kirúghat a tisztségviselők és a felügyelőbizottsági tagok közül, helyettük pedig bárki ki is nevezhet.

Az egyelőre rejtély, hogy mi indokolta a lépést, a termelés biztosítása érdekében ugyanis a kormány eddig csak „Honvédelmi Irányító Törzseket” küldött ki a stratégiai fontosságú vállalatokhoz.

Nagy Miklós, a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) főtitkárának elmondása szerint a Kartonpack a szakterületén jól ismert, nagy múltú, és jól működő magyar tulajdonú társaság, 2,3 milliárd forintos árbevétellel, de a külföldi társaságok ennek többszörösét is realizálják, vannak nála jóval nagyobb cégek is.

Bár a cég a gyógyszeripari csomagolásban is érintett, valójában nem kulcsszereplő a területen, „ha a cég kiesne a termelésből, akkor is öten ugranának a helyükre” – tette hozzá, ezért ő sem érti, hogy miért alkalmazott a kormány most más megoldást, mint a stratégiai fontosságúnak minősített többi vállalat esetén.

Nagy Miklós ugyanakkor rámutatott, hogy egy tőzsdén jegyzett nyilvános részvénytársaságról van szó, amelyből viszonylag kevés van a magyar csomagolóipari vállalatok közül.

A Kartonpack 2018 elején azzal került be a hírekbe, akkor a hvg.hu arról írt, hogy a Kulcsár-ügy másodrendű vádlottjaként elítélt Kerék Csaba annak ellenére is a cég igazgatóságának elnöke maradt, hogy eltiltották a cégvezetéstől.

Kerék Csaba végül távozott a cég éléről, helyette Kerék László a vezető tisztségviselő. Később 2018-ban az Index arról írt, hogy Kerék Csaba és a bennfentes kereskedelem miatt megvádolt és az MNB által elmarasztalt Rogán-közeli ügyvéd, Fintha-Nagy Ádám mellett még az állam is harcol a nyereséges debreceni tőzsdei cég kontrolljáért.

Kerestük a Kartonpackot is, hogy megérdeklődjük, tudtak-e a kormány lépéséről, illetve hogy mi indokolta szerintük ezt, de egyelőre nem sikerült elérnünk a cég vezetését.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.