Beismerte a kormány: fontos csatát buktunk az EU-val szemben
varga.jpg

Beismerte a kormány: fontos csatát buktunk az EU-val szemben

  • narancs.hu
  • 2018. január 2.

Gazdaság

Egy elejtett félmondatból derült ki, hogy Brüsszelnek volt igaza. Meg is ugrott az államadósság.

A kormány évek óta vitában állt az Eurostattal amiatt, hogy az állami Eximbank mérlegét a költségvetésen belül kell-e elszámolni. Az Európai Unió szerint igen, a magyar kormány szerint nem: ha ugyanis az Eximbankot az államháztartáshoz kell sorolni, az jelentősen megnöveli az államadósság rátáját. Azt pedig a kormány hivatalba kerülése óta kiemelten kezeli, még törvényt is hoztak rá, hogy az államadósságnak márpedig csökkennie kell. Most úgy tűnik, a kormány beismerte: ebben a vitában az Eurostatnak volt igaza.

A Nemzetgazdasági Minisztérium idei várakozásairól tartott sajtótájékoztatót Varga Mihály, írja a Portfolio. A miniszter beszámolt a főbb mutatók várható alakulásairól, majd az Eximbank elszámolásáról is elejtett egy félmondatot.

Varga elmondta, az államadósság 2017-ben is csökkent, majd hozzátette:

„A gazdasági tárca már az Eximbank adataival kiegészítve számolta ki az államadósság alakulását. 2016 végén az uniós módszertan szerinti államadósság aránya 76% volt, ez 2017 végére 74,5%-ra csökkent.”

Ez pedig azt jelenti, hogy a kormány beismerte: az Eximbank adatait a költségvetésen belül kell elszámolni.

Ez rengeteg pénz: az Eximbank miatt az elmúlt két évben 2,1 százalékponttal nőtt az államadósság.

Az NGM még múlt héten is azt írta, hogy a GDP-arányos államadósság 2016-ban 73,9 százalék, 2017-ben pedig 72,4 százalék volt.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.