Kivonul a Danone

Belátták

  • Tamás Gábor
  • 2014. augusztus 10.

Gazdaság

Nincs elegendő alapanyag - hazai tej -, a megcélzott vásárlórétegnek tett be legjobban a gazdasági válság, lehetetlen a jogszabályi környezet - besokallt a Danone.

"Nyilván elegük lett a magyar tömegszexből, hogy mifelénk mindenki kibaszik mindenkivel, és még csak öröm sincs benne. Ha egy milliárdos befektetésekben, forgalmi kondíciókban gondolkodó cég alól ügyeskedésekkel, lehetetlen törvényekkel és értelmetlen piaci szabályozással kihúzzák a működéséhez nélkülözhetetlen alapanyagot, az aligha léphet mást. Még akkor is ezt mondom, ha ez az egész történet engem személyesen nagyon kellemetlenül érint." E veretes mondatokat a francia tulajdonú Danone rákoskeresztúri gyárának (ez volt az egykori Budapesti Tejipari Vállalat kelet-pesti üzemegysége) egyik vezető beosztású munkatársától hallottuk. Lapzártánkkor ugyanis véglegesnek tűnik: a cég 22 évi működés után az év végéig kivonul a hazai tejpiacról. Igaz, nem csak nálunk zárnak be a franciák gyárakat: Olaszországban és Németországban is megszüntetnek egységeket, de a legnagyobb létszámot érintő beavatkozás mindenképpen a keresztúri üzem felszámolása lesz, hiszen 155 munkahely tűnik el. Utolsó információnk szerint a cég székesfehérvári kekszüzeme egyelőre megmarad (itt készül a "Győri keksz" termékcsalád), miként a tejmárkákat is megőrzik a hazai pultokon - így például a vállalat csaknem százmilliós, közismert személyiségekkel megtámogatott reklámkampányával bevezetett joghurtjai importáruként ezután is kaphatók lesznek nálunk. Meg a túró rudi. (A kisbetű szándékos: a termék eredeti nevét Magyarországon a Danone mellett a Friesland-Campina Zrt. is birtokolja, az eredeti "pöttyös" jelenleg Mátészalkán készül.)

Önkorlátozás

A cég környezetében elsősorban a hazai alapanyag - a tej - hiányát, illetve a belföldi késztermék versenyképességének folyamatos romlását emlegetik. Amikor 1992-ben az európai piacon komoly tekintélynek örvendő Danone Magyarországra érkezett, határozott üzletpolitikával kezdett munkához: olyan termékekkel jelentek meg, amelyek a legolcsóbb áruknál jobb, de árban és minőségben a luxusnál szerényebb kategóriába sorolhatók. Ezek egyik jellemző fajtája a fiatalok és a "tudatos vásárlók" számára jól értékesíthető joghurt vagy a már emlegetett rudi.

A magyar tejpiacot 2007-ig a túlkínálat jellemezte, utána viszont az uniós csatlakozáskor megállapított kétmilliárd kilogramm termelési kvótánkat már nem tudtuk áruval feltölteni. Az unió szabályozása ugyanis arra épül, hogy tervezett önszabályozással, illetve -korlátozással az egyes tagállamok a tejből lényegében a saját piacukat szervezik meg úgy, hogy igazából csak a választékbővítő prémium termékek mennek az exportra, a döntő mennyiség helyben fogy el. Ebből a szempontból bizonyosan okos választás volt a Danone részéről a vásárlói középréteg kiválasztása - csak közben kitört a gazdasági válság, amely a megcélzott középréteget különösen érzékenyen érintette.

"Még ezt is túlélhette volna a cég, de arra senki sem számított, hogy a privatizáció évében még csaknem egymilliós tejelő tehénállomány alig tizenöt év alatt a felére olvad, aztán pedig a hazai termelést állítólag nagyon támogató kormányzat a maradék alól is kirántja a szőnyeget. Elképesztő, ami történik, itt öt év múlva csak mutatóba lesz szarvasmarha, ha észbe nem kapnak az illetékesek" - mondja a már idézett feldolgozóipari vezető.

A hazai tejtermelés környékén csendben, de annál határozottabban érik egy nehezen kezelhető piaci botrány - a lapunk által megkérdezett ágazati üzletemberek és szakértők szerint a Danone lényegében ez elől menekül. Nincs elég magyar tej, miközben az importáru elönti a pultokat. A helyzetet érzékelve az agrártárca múlt héten egyeztetést tartott a termelők, kereskedők és feldolgozók között, amelynek "eredményéről" kérdésünkre a következő választ kaptuk: "A Földművelésügyi Minisztériumhoz is eljutottak az olcsó importtej mennyiségének elmúlt hetekben történt hirtelen növekedéséről és az erre megfogalmazott termelői reakciókról szóló hírek, ezért a tejtermelők, a tejipar és a hazai élelmiszer-kiskereskedelem képviselőivel közösen áttekintette a kialakult piaci helyzetet, a jelenség megállításának lehetséges eszközeit. A megbeszélés végén a piaci szereplők képviselői abban maradtak, hogy az elhangzottak alapján rövid időn belül áttekintik lehetőségeiket, továbblépésre pedig e lehetőségek kölcsönös értékelése után kerülhet sor."

Szempontok

A tárca álláspontja szerint az importált tej mennyiségének hirtelen növekedése hátrányos a versenyképes hazai termelő szektornak, a magyar feldolgozóknak, nem jó a tejágazattal együttműködő, hazai tejtermékek forgalmazásában elkötelezett kereskedelemnek, és nem jó a magyar termékek iránt elkötelezett fogyasztóknak sem, ezért mindent megtesz a rendelkezésére álló eszközökkel a hazai piac szereplőinek érdekvédelméért. A termelőket a jelek szerint ezek az érvek nem nagyon hatották meg, mert "tehenes" demonstrációt szerveznek a Kossuth térre, a Parlament épülete elé.

Három komoly tényező veszélyezteti a magyar tejtermelést - írja a Danone kivonulásával kapcsolatos, lapunk birtokába jutott elemzés. A szerzők első helyen említik a termelési alapok csökkenését, amely főleg a kedvezőtlen jogszabályi körülmények következménye. A tavaly elfogadott, idén májusban életbe lépett hazai termőföld-forgalmazási és -használati szabályok miatt az élelmiszer-ágazat "nehéziparának" számító tejtermelés 450-500 meghatározó gazdasága még a legkedvezőbb körülmények között is csak maximum 1800 hektár termőterület használója lehet. Ez nagyjából 900 szarvasmarha tartásához (takarmányellátásához) elegendő - aminél viszont több van legalább 150-200 gazdaságban, ráadásul az állomány 20 százalékára tehető a húshasznú állatok aránya - abból pedig tej kevés lesz. Vagyis a tejtermelés további csökkenése várható.

A második veszélyeztető tényező a belföldi kereslet erőteljes átfordulása az olcsó külföldi importáru felé - az alapvetően jó (jobb) minőségű termékek gyártására beállt hazai cégek (feldolgozók vagy akár a kézműves áruk készítői) árban képtelenek versenyezni a szlovák tejjel, a szinte érlelés nélkül készített - csak nevében trappista - sajttal vagy az "ötnapos" joghurtokkal.

A harmadik szempont az előző kettővel összefügg: a magyar tej jelenlegi felvásárlási ára literenként 90-110 forint között mozog, erre jön a 18 százalék általános forgalmi adó. A csökkenő termelés jelentős része élelmes kereskedők közreműködésével, cégáttételek révén külföldre vándorol (jelesül akár Szlovákiába is), ahonnan erősen lebutítva, 1,5 zsírszázalékú tejként, 9 százalékos áfával, menynyiségben akár "meg is növekedve" érkezik vissza hozzánk. A kétféle áfa közötti különbség tiszta haszon (hiszen az export után a kivitt termék után visszaigényelhető) - csakhogy ez az áru a saját (magyar) termékeinknek teremt konkurenciát. Bár kétkedve fogadtuk az információt, több forrásból is megerősítették, hogy ismét megjelentek a magyar határban az úgynevezett táskás emberek, akik készpénzzel hajlandóak fizetni a tejért, biztosítják a szállítást, és azonnal, letároláskor fizetnek.

Megfúrták

Végül meg kell említeni egy olyan aspektust is, amely túlmutat a szűken értelmezett szakmai szempontokon. Információink szerint a Danone tulajdonosai morózusan fogadták, hogy a cég nem került be a kormányzat stratégiai partnerségi körébe. Úgy tudjuk, erőteljesen keresték a kapcsolatot Orbán Viktor miniszterelnökkel is, jelezve: a távlatos együttműködés akár az egészségmegőrzés (például iskolatejprogram), a kultúra vagy éppen a versenysport területén is lehetséges lenne. Bár forrásunk nem volt hajlandó megnevezni, pontosan kire is célzott, szerinte két meghatározó, a tejpiacon érdekeltségekkel rendelkező kormányközeli személyiség fúrta meg a törekvést - és a Danone-nak igazából ekkor lett elege a magyarországi küzdelmekből.

Tejjel nem megy

A népesség és a fogyasztói jövedelmek növekedésének köszönhetően a tej és tejtermék iránti kereslet dinamikusan nőtt az ezredforduló utáni években, ám a nemzetközi trenddel ellentétben Magyarországon e termékek fogyasztása ma is elmarad az 1990-es évek szintjétől. Az egy főre jutó fogyasztás úgynevezett tejegyenértékben - benne a sajttal, joghurttal, miegyebekkel - kifejezve 177,4 liter volt 2006-ban (ekkor az EU15 átlaga meghaladta a 253 litert), ma pedig 145-150 liter. A fejlettebb tagállamokhoz képest a legnagyobb lemaradás a vajnál és a sajtnál tapasztalható: az egykori EU15 fogyasztása vajból közel négyszerese, sajtból majdnem kétszerese volt a hazainak 2006-ban.

A Danone 1991-ben, amikor az állami Budapesti Tejipari Vállalattal (BTV) megállapodott, hogy licencszerződést kötnek a francia társaság joghurtjai gyártására, e trenddel még aligha számolhatott. Bár a cégcsoport (Groupe Danone SA) hivatalosan csak 1994-ben vásárolta meg a BTV rákoskeresztúri telephelyét, 1992-ben már lényegében tulajdonosként felügyelte a gyártás és a termékek minőségét. Mai nevét - Danone Tejtermék Gyártó és Forgalmazó Kft. - 1996-ban vette fel, és ebben az évben kötött a cég több tucat tejtermelő gazdasággal hosszú távú felvásárlási szerződéseket is. Az üzem modernizációja járt ugyan elbocsátásokkal, de végül a létszám 145-165 főben stabilizálódott.

A francia cégóriás kezdettől a prémiumértékű tejfeldolgozásra állt be Magyarországon. Ez nem jött be, pedig a vállalatcsoportnak amúgy nem megy rosszul: az utolsó elérhető adatok szerint a Danone SA tavaly az első fél évben 11,06 milliárd euró árbevételt ért el, szemben az egy évvel korábbi 10,45 milliárd euróval. A Danone forgalma elsősorban Kínában, az Egyesült Államokban és Oroszországban emelkedett. A magyar leányvállalat konkrét eredményeiről egyelőre nincs hivatalos közlés, más forrásokból azonban úgy értesültünk, hogy a 28-30 milliárd forintos árbevételhez tavaly mintegy félmilliárdos veszteség társult.

A rákoskeresztúri üzem jelenlegi működése ennek megfelelő: a munkahét három-négy napos. A cég a hazai gyakorlathoz képest elegánsan készül a kivonulásra: munkaügyi irodát készül létesíteni az alkalmazottak elhelyezkedését segítendő, átlagosan háromhavi felmondási időt fognak kifizetni, beszállító partnereiket pedig megbízható hazai felvásárlókhoz közvetítik ki. Már ha a közeljövőben lesznek még magyar tejipari dolgozók és szarvasmarhatartók is.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.