Tiborcz István járhat jól azzal, hogy Lázár János közlekedési miniszter megígérte a klímás vonatpótló buszokat, ugyanis Orbán Viktor veje most egy buszos cégbe vásárolta be magát – erről ír a hvg.hu.
Lázár János még január elején tett tíz vállalást az idei évre, köztük azt is, hogy 200 klímás busz áll majd indulásra készen a nyáron, hogy csökkentsék a zsúfoltságot a vonatokon. A lap azt írja, ennek zajlanak az előkészületei, a MÁV gyakorlatilag egy autóbuszparkot akar bérelni a rendkívüli helyzetek kezelésére, és ezzel kapcsolatban felmerült a Pannon-Busz-Rent Kft. neve is.
A 170 busszal rendelkező baranyai székhelyű vállalat csaknem 20 éve létezik, és szórványosan már a 2010-es évek elejétől voltak nyertes közbeszerzési pályázatai. Főleg a honvédelmi tárcához tartozó területeken vállalt személyszállítási feladatokat, a Védelmi Beszerzési Ügynökséggel jelenleg is van érvényes szerződése. A Pannon-Busz-Rent 2020-ban rendszeres alvállalkozója lett a Volánbusznak, majd a MÁV-csoportnak is, és ez most is élő megbízást jelent a cég számára többféle buszos személyszállítási feladat ellátására. A Pannon-Busz-Rentnek 2023-ban 4,4 milliárd forint volt az árbevétele, és több mint félmilliárdos adózott eredményt ért el.
Februárban ennek a buszos vállalkozásnak a tulajdonosával, Kölbl Zoltánnal állapodott meg a Waberer’s International Nyrt.: az üzlet értelmében Kölbl eladja az üzletrészek 51 százalékát a Waberer’snek, és a következő két évben még nála maradhat a cég 49 százaléka. A teherfuvarozásban nagyra nőtt Waberer's többségi tulajdonosa a kormányfő veje, Tiborcz István.
A befektetésről akkor úgy nyilatkoztak, hogy a logisztikai-szállítmányozási vállalat a jövőben a személyszállítás piacán is növekedni szeretne, már csak azért is, mert így jól ki tudja használni az olyan képességeit, mint a jármű-üzemeltetés, az üzemanyag-beszerzés vagy a sofőrállomány menedzselése. A lap érdeklődésére a Waberer’s most azt mondta, hogy a Pannon-Busz-Rent jelenlegi, mintegy 170 járműből álló flottája jó alapot nyújt a növekedéshez, és a jövőben – az ügyfelek igényeihez igazodva – a flotta bővítése sem kizárt. Arra a kérdésre, hogy készülnek-e a MÁV által kiírt tendereken további szolgáltatások ellátására pályázni, azt válaszolták: „Minden, a közösségi közlekedést érintő pályázatra nyitottak vagyunk, és amennyiben az profilba illeszkedik, részt veszünk rajta.”
A MÁV-nál mindenesetre már zajlik is a közbeszerzés a buszos flotta felállítására. Miután az eljárás folyamatban van, a tenderről nem árultak el részleteket, de annyit elmondtak, hogy idén nyárra valóban megtízszerezik a vasutat megerősítő buszok számát, amelyeket többféle módon fognak bevetni: részben vonatpótlóként fognak üzemelni a kiemelt vasútvonalak mentén az előre tervezett karbantartások, vágányzárak idején; részben azokon a vonalakon, ahol – az előre meghirdetettel szemben – klíma nélküli vonatok járnak, légkondicionált alternatívaként ajánlják majd fel a közbeszerzésen most alakuló flotta járműveit; részben pedig például balesetek esetén vagy ha a szokásosnál jóval több utas váltana jegyet, „erősítő buszjáratként szolgálnak majd”.
A lap megjegyzi, hogy nem ez az első eset, hogy Tiborcz cége, a Waberer's járhat jól Lázár ügyködéseivel: miután tavaly szeptemberben Lázár elérte, hogy a magyar államnak meghatározó többségi tulajdona legyen a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. magyar-osztrák vegyesvállalatban, decemberben már be is jelentették, hogy a GYSEV eladja vasúti áruszállító leányvállalatának 62,5 százalékát a Waberer’snek, amely így meghatározó tulajdonosává válik az állami kontraktusokban bővelkedő GYSEV Cargo Zrt.-nek.