Chikán Attila: Nem oda jutottunk, ahová szerettünk volna

  • narancs.hu
  • 2025. január 16.

Gazdaság

Az első Orbán-kormány nemzetgazdasági minisztere szerint bizonyos kormányzati szereplőkön kívül ezt mindenki így gondolja az országban.

„Magyarország most eléggé rossz pályán van: nem ahhoz illeszkedünk, és nem úgy, akihez és ahogy a lehetőségeink, adottságaink alapján kellene” – erről beszélt Chikán Attila közgazdász, az első Orbán-kormány első nemzetgazdasági minisztere a 444.hu beszámolója szerint a Corvinus Egyetemen egy csütörtöki könyvbemutatón.

„Elég széles körben közmegegyezés van arról, hogy nem oda jutottunk, ahová szerettünk volna. Ezt bizonyos kormányzati szereplők nyilatkozatain kívül mindenki így gondolja ebben az országban”

– fogalmazott a közgazdász, aki a portál szerint megjegyzésével Boda György szavaira reflektált, miután a Sodródásból feljebb lépés – tudásalapú versenyképesség című kötet egyik szerzője arról beszélt, hogy Magyarország elmúlt harminc évét vizsgálva arra jutottak: „belesodródtunk egy csapdahelyzetbe, és nem oda jutottunk, ahová szerettünk volna.”

Chikán Attila azzal is egyetértett, hogy Magyarország csapdahelyzetbe került. Szerinte nagyon sok tényezővel, szociológiai, gazdasági, politikai okokkal lehet magyarázni, hogy miért történt ez. A kötet az ő olvasatában többek között arra hívja fel a figyelmet, hogy alapvető szerkezeti problémák vannak a magyar gazdaságban, amikor megakadályozzák, hogy egy akár jó gazdaságpolitikai elképzelést is meg lehessen valósítani. Azzal kapcsolatban, hogy ki lehet-e törni ebből a csapdából, ki lehet-e lavírozni a sodródásból, Chikán Attila azt mondta: „Nem vagyok nagyon optimista, de most sokan nem optimisták”.

Bőgel György, a CEU egyetemi tanára a könyvről szóló beszélgetésen azt is felvetette, hogy kérdés, el akarjuk-e hagyni egyáltalán ezt a csapdát. Szerinte ugyanis nem a sodródás a jó leírás arra, ami Magyarországon történik. „Itt van kormányos, és húznak is. A gazdaságpolitika következetes, látva, hogy amikor döntési helyzet van, milyen döntések születnek. Olyanok, hogy menjünk be a közepes fejlettség csapdájába, és maradjunk is ott. Meleg van, és kényelmes ez, nem feltétlenül kell onnan kimászni.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.