Dávid Ferenc: „A minimálbér-emeléssel nem lehet itthon tartani a fiatal munkaerőt”

Gazdaság

Viszont jól jár vele az állam, mert növekszik a belső fogyasztás, emelkednek az adóbevételek. A minimálbér emeléséről Dávid Ferencet, a DK szakértőjét, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége volt főtitkárát kérdeztük, aki korábban számos bértárgyaláson vett részt.

magyarnarancs.hu: Orbán Viktor még a hónap első felében jelentette be, hogy közel 20 százalékos minimálbér-emelést tervez a kormány. A 200 ezer forintos minimálbér az a határ, amit el kellene érni, mondta.

Dávid Ferenc: Annak idején néhányszor sikerült tárgyalnom a miniszterelnök úrral, úgy láttam: nem szokott ő csak úgy kitalálni dolgokat. Nagyon impulzív ember, de ezek az ötletei nem ösztönösek. Ha visszaemlékszik – én mindenesetre igen –, nagyon ügyesen tették elénk 2016 késő őszén a 2+4 éves, ma is érvényes bérmegállapodást. A kormányfő beígért 2017-re egy 15 százalékos minimálbér-emelést és egy 25 százalékos garantált bérminimumot. Ettől mindenki elájult. Fantasztikus emelés volt a választások előtt. Ám ne felejtsük el, ez a következő esztendőre, 2018-ra már megfeleződött: átváltozott 8, illetve 12 százalékra; méghozzá úgy, hogy erről 2017-ben már nem kellett vitatkozni, hiszen előző évben megállapodtunk. 2019-ben még kevesebb 8-8 százalék lett mindkét kategóriában a növekmény mértéke; az idei arány pedig ennek is a fele, csak 4 százalék, ami valójában 3,6, mert nem az év elejétől, hanem februártól lépett hatályba. A miniszterelnök úr a választások előtt mondja a mesés számokat, aztán szépen letompítja a ciklus hátralevő felében. Most meg jön az újabb nagy ígéret. Summa summárum: a nagy gondolatai a bérekről mindig a választások előtt egy-másfél évvel támadnak.

MN: A 200 ezer nagyon hatásos szám. Legutóbb azonban rábízta a minimálbér kialakítását a munkavállalókra és a munkáltatókra azzal, hogy jussanak egymás közt egyezségre, és azt a kormány jóváhagyja.

DF: Ha nem érdekelt a magas összegű megállapodásban, a kormány eljátssza ezt a színjátékot. Ezért hagyta az idén szenvedni a feleket. Amikor a politikai érdeke ahhoz fűződik, fűt-fát beígér.

MN: És akkor a miniszterelnök diktálja az iramot.

DF: Most is ugyanezt fogják csinálni. Belengette az egy-, két-, vagy hároméves megállapodás lehetőségét – hogy mennyi időre szól, azt nem árulta el –, majd bemondta az összeget. El tudja képzelni maga azt az országot, ahol ez a miniszterelnök tizenkét év után kimond egy számot, és a pénzügyminiszter közli, hogy ne legyen kétszázezer, csak 192?

MN: Nekem ehhez nem eléggé élénk a fantáziám.

DF: Ebben mi ketten máris megegyeztünk. És azonnal közelebb jutottunk a megoldáshoz: ő fogja lediktálni a feltételrendszert, amin majd lehet nyamnyogni. A miniszterelnök úr nagyon ügyesen választja meg a helyszíneket is. Ezt a bejelentést például Parragh László jelenlétében tette. Ő – ha nagyon jó szándékú vagyok – a kormányfő földi helytartója. Egyébként pedig nem egy érdekvédelmi szervezet, hanem egy köztestület, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) vezetője, ami nem önkéntesen szerveződött, hanem jogszabály hozta létre, kényszersorozással.

A kamarának ebben a kérdésben a világon semmiféle jogosítványa nincs. Miért nem álltak a miniszterelnök mellett a szakszervezetek és az önként szerveződött munkaadói tömörülések képviselői?

Magyarországon a bértárgyalások színtere a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma (VKF), ott ülnek a szakszervezetek, a munkaadói szövetségek, ott kell bérekről beszélni. Ezzel szemben a munkaadói oldalt belekormányozták megint egy olyan helyzetbe, ahol csak negatív szerepet lehet vállalni.

MN: A versenyszféra határozza meg némiképp a közszféra kereseti helyzetét is. A kiindulópont gyakorlatilag a minimálbér, amiről a VKF-en tárgyalnak.

DF: Most már inkább a garantált bérminimum lényeges. Az egymillió-egyszázezer munkaviszonyban, közszolgálati jogviszonyban alkalmazott dolgozó – plusz az önfoglalkoztató vállalkozók zöme – már ebben érintett, és csak egyharmada a minimálbérben. A minimálbér viszont mégiscsak azért fontosabb, mert részint a családi, szociális szolgáltatások összege ahhoz van kötve, részint normális esetben ugyanabban az arányban emelkedik a garantált bérminimum is. Ám különösen sok pénzbe a garantált bérminimum kerül.

MN: Ráadásul az önfoglalkoztatók, köztük nagy számban kényszervállalkozók éppenséggel saját maguk után fizetik ki a bérterheket, így kifejezetten csökkenhet a jövedelmük a minimálbér növelése által.

DF: Hogy mennyien vannak, arról nincs is adat, szerintem úgy kétszáz-kétszázötvenezren lehetnek. A munkavállalók és munkáltatók tárgyalnak, az önfoglalkoztatók azonban egyik kategóriában sincsenek benne, avagy mindkettőben benne vannak. Fogalmilag vállalkozók, identitásukat tekintve azonban inkább munkavállalók. Ugyanakkor az érdekegyeztetés során a VOSZ főtitkáraként gondolnom kellett rájuk is, hiszen közöttük rengeteg a mikrovállalkozó. Munkáltatói felfogással őket is kellett képviselnem, mint tulajdonosokat.

 
Dávid Ferenc
Fotó: HERCEGFALVI ZOLTAN 2014

MN: Mely vállalkozói csoportot érint még igazán érzékenyen a minimálbér-emelés?

DF: A hazai, a mikro- és kis-, valamint elsősorban a vidéki vállalkozásokat. Azokban az ágazatokban, ahol élőmunka-igény van, a nagyvárosokban jobban tudnak igazodni, és eleve jóval kevesebb a minimálbéres a magasabb bérszínvonal miatt. És hozzáteszem: nagyobb a fizetőképes kereslet. Ott ki tudják gazdálkodni árakkal és forgalommal a boltosok. Ám egy egy-két ezer fős létszám alatti borsodi faluban? Ahol a lakosság többsége nyugdíjas, közmunkás vagy munkanélküli? Ha megemelik a minmálbért olyan ütemben, mint az elmúlt időszakban, hogyan tudja többletforgalomban behozni? Sehogy.

MN: Ráadásul a minimálbér adótartalma az államhoz forog vissza.

DF: Többszörösen nyer az állam:

a személyi jövedelemadó-bevétel óriásit nő, a vállalkozók által befizetett szociális hozzájárulási adó is növekszik, és ami szintén nagyon fontos, az általános forgalmi adó.

Ugyanis ezek a bértételek olyan társadalmi rétegeket érintenek, amelyek jellemzően belföldön költik el a pénzüket. Nem külföldön, és nem is halmozzák fel, hanem beviszik az áruházba, a boltba, a szolgáltatónak. Nagyon nehéz kimutatni, de logikus, hogy a belső fogyasztást lehet ezzel serkenteni. Arra viszont például nem jó a minimálbér-emelés, hogy egyetlen fiatalt is itthon tudjon tartani, noha ez a süket duma ugyancsak megy. Viszont teljesen egyértelmű nem kívánt hatása, és most már elég jól érzékelhető, hogy béroldalról is gerjed az infláció. A megnövekedett – a vállalkozásokat terhelő – bérköltségek ugyanis beépülnek a termelői és fogyasztói árba is.

MN: Ebből viszont az következne, hogy csínján kell bánni a minimálbérrel?

DF: Nagy híve vagyok a minimálbér intézményének, különösen Magyarországon, ahol rendkívül alacsony a munkavállalók szervezettsége, védettsége. S most ne csak a sztrájktörvényre gondoljon, hanem az alkupozícióra is. Van Magyarországon egy rendkívül dinamikusan fejlődő szektor: az elsősorban multinacionális alapon működő nagyvállalati rendszer. Ott általában erős, potens szakszervezetek vannak, alkupozícióban, és olyan károkat képesek okozni a munkaadónak, miáltal ki tudják brusztolni, hogy az a profit egy részéről kénytelen legyen lemondani. A második nagy munkavállalói kör: az állami. Szijjártó Péter már közölte, hogy itt nem játszunk szakszervezetesdit, ne szórakozzon ezzel senki. Ott az állam, mint munkáltató egyfolytában ígérget. Nézze meg: belügyi életpálya, katonai életpálya, bírói életpálya, de csak ott lépnek, ahol gubanc van. De ha végrehajtják is, általában hosszú távra ígérik meg a felzárkózást, a végösszeget. Ami aztán általában eliminálódik: mire vége van a ciklusnak, elkopik az egész. A legjobb példa talán a pedagógusoké. Vagy az egészségügyieké. Bár ott bizonyos csoportban nagyot léptek, mert gáz volt. És van egy harmadik réteg: a magyar munkavállalók kétharmada, akik mikro- és kisvállalkozásoknál dolgoznak. Se szakszervezet, se kollektív megállapodás, se érdekvédelem. A tulajdonos dönti el, mennyi ad. Az a reménye marad a dolgozónak arra, hogy a bére emelkedjen, ha az állam meghatározza jogszabályban a legkisebb munkabér összegét. Ez az egyetlen kapaszkodó, az egyetlen tiszta forrás. Már ha tiszta.

MN: Most már csak az a kérdés, hogy ennek terhét kinek kell viselnie. Hogy mondjuk egy részét a magánszférában is az állam viseli-e, vagy csak a vállalkozó?

DF: Ha erről beszélünk, még egy dolgot mindenképp hozzá kell tenni. Nem csak a teherviselő képesség van – vagy nincs –, hanem versenyképesség is. Ám míg mondjuk az Auditól, az OTP-től, a budapesti szállodáktól elvárható a versenyképesség, a borsodi falu boltosától általában nem, legfeljebb önfenntartó képesség. Tehát az államnak az a feladata, hogy a hátrányos helyzetben levő vállalkozások, amelyek nem bírják ezt a bérversenyt, kapjon olyanfajta támogatást, preferenciát, amellyel meg tudja tartani a munkaerőt, méghozzá úgy, hogy a cég is marad.

A minimálbér nem csak munkapiaci és nem is csupán szociális, hanem hibrid kategória.

Munkapiaci, mert teljes munkaidőben meg kell érte dolgozni, adót és járulékot kell utána fizetni, közteherviselésben vesz részt a munkavállaló, hiszen nem segélyt kap. Ugyanakkor nagyon erős szociális jelleggel rendelkezik, s nem pusztán azért, mert sok minden az összeghez van kötve, hanem mert tudjuk, hogy közülük sokan olyan munkavállalók, akik a munkaerőpiacon – elsősorban alacsony iskolázottságuk miatt – épphogycsak megfelelnek.

MN: Lényegében egyfajta alapjövedelem a minimálbér, aminek a nagy részét a vállalkozók fizetik?

DF: Így van. Az állam jól jár. A munkavállalók is, de ne értsen félre, ebben a bérkategóriában nehogy már irigy legyek bárkire is. Azonban látom azt is, hogy számos kisvállalkozásnak vagy csökken a verseny- és teherviselő képessége, vagy elkezd átmenni szürkébe, mert élnie kell, neki is van családja, avagy megszünteti a vállalkozást.

MN: Apró-cseprő járulékcsökkentéssel nemigen lehet ezt ellensúlyozni.

DF: Éppenséggel meg lehetne valósítani egy korábbi Fidesz-ígéretet. Varga Mihály évekkel ezelőtt bejelentette, hogy el tudja képzelni a személyi jövedelemadó csökkentését. Ezért állok értetlenül a mostani intézkedés előtt, hogy az idei szja-t adják vissza a gyermeket nevelőknek. Ez belekerül úgy 550-600 milliárdba. Miért nem lehetett ezt a forrást a minimálbér-tárgyalások mellé tenni, nem rontva a költségvetési pozíciókat, és a minimálbér, illetve a garantált bérminimum szintjéig jelentősen csökkenteni, akár egy számjegyűvé tenni a személyi jövedelemadót, mondjuk nyolc-kilenc százalékra? És akkor jóval kevesebbet kellene a minimálbér bruttó összegén emelni.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.