A koronavírus felforgatta a kiskereskedelmet és radikális változást hozott a fogyasztói magatartási mintákban

  • narancs.hu
  • 2020. március 28.

Gazdaság

Az elmúlt pár hetes időszak az eddigi 5. legnagyobb fogyasztói keresleti növekedést mutatta a piacon. Egy friss kutatás a keresleti és kínálati reakciókat elemezte a járvány idején.

Az egész világon végigsöprő új típusú koronavírus-járvány egyértelműen felforgatta a kiskereskedelmet és radikális változást hozott a fogyasztói magatartási mintákban. Mindez tapasztalható volt a világ számos táján a hétköznapokban, például tartós élelmiszer felhalmozásba kezdtek az emberek, valamint bizonyos termékek, ha csak átmeneti időre is, de hiánycikké váltak. A fogyasztói percepciók tükrében a gyártók és kereskedők példa nélküli helyzetben találták magukat a világ minden táján.

Erről a megváltozott fogyasztói magatartásról tartott online webináriumot a Nielsen Connect. A COVID-19 és az FMCG-piac: A diszruptív változások kora című előadás a fogyasztói és kereskedői reakciókat elemezte a koronavírus idején, friss adatokkal vázolta a legfrissebb trendeket, az ezekben rejlő esetleges veszélyeket, illetve a potenciált.

false

 

Fotó: MTI/EPA

Kurucz Péter kereskedői kapcsolatok igazgató többek között a Nielsen saját omnibusz kutatásának eredményeit ismertette, mely március 5 és 12. között készült Magyarországon. 800 főt kérdeztek meg személyesen, a minta a 18 és 65 év közötti magyar lakosságot reprezentálja.

Emlékeztetőül, március 4-én jelentették az első igazolt magyarországi fertőzéseket, március 11-én nyilvánította a WHO világjárvánnyá a koronavírust, ezen a napon hirdette ki a magyar kormány a veszélyhelyzetet, eszerint rendkívüli jogrend lépett életbe. De a magyar lakosság körében már február végén, az olaszországi helyzet súlyosbodásával látszott, hogy tudatosult, Magyarországot sem kerülheti el a járvány. (Ekkor történtek hazánkban is az első vásárlási rohamok.)

A kutatás szerint a megkérdezettek 98 százaléka hallott már március 5 és 12. között a vírusról. A legtöbben a televízióból (88 százalék) vagy online híroldalakról (65 százalék) informálódtak, míg a válaszadók 53 százaléka ismeretségi köréből szerzett róla tudomást. Csak a megkérdezettek 11 százaléka értesült orvosától a koronavírusról, és 4 százaléka a Nemzeti Népegészségügyi Központ valamely forrásából. A televízióból értesülők 93 százaléka jellemzően 40 év feletti, míg az online informálódók 77 százaléka 18 és 39 év közötti volt.

A koronavírusról szóló lakossági tájékoztatást ebben a március eleji időszakban többnyire megfelelőnek értékelték a megkérdezettek. A kistelepülésen élők és az alacsonyabb jövedelműek elégedettebbek voltak a információátadással. A válaszadók 58 százaléka volt elégedett, 16 százalékuk volt nagyon elégedett, 42 százalékuk pedig inkább elégedett, a megkérdezettek 28 százaléka elégedett is volt, meg nem is, míg 10 százalékuk inkább nem tartotta megfelelőnek az információ átadást, 2 százalékuk pedig egyáltalán nem volt azzal megelégedve.

false

 

Fotó: MTI/EPA

10-ből 6-an már a veszélyhelyzet kihirdetése előtt is inkább aggódtak amiatt, hogy Magyarországon is járvány lesz. A megkérdezettek 59 százaléka inkább aggódott, 28 százalékuk semleges volt, míg 13 százalékuk nem különösebben aggódott. A koronavírus, mint aggodalomforrás megjelenése miatti okok között első helyen szerepelt az egészségért való aggódás, ezt követte az élelmiszerárak emelkedése miatti félelem, valamint az emberek munkájukat érintő kérdések miatti bizonytalanság.

A veszélyhelyzet kihirdetése és a járvány magyarországi terjedése előtt a felmérés szerint a saját és környezetük egészségéért valamivel többen aggódtak, mint a járvány miatt. A megkérdezettek között a nők és az idősek szignifikánsan magasabb arányban aggódtak. A válaszadók 65 százaléka már akkor is tartott a koronavírus terjedésétől, hatásaitól, 28 százalékuk nem különösebben, míg 9 százalék nem aggódott.

A fogyasztói magatartás tekintetében március 5 és 12. között az adatfelvételben résztvevők 73 százaléka még nem tett lépéseket karantén esetére, de 11 százalékuk már elkezdte az úgynevezett járványkamrát feltölteni, míg 16 százalékuk már tervezte a spájzolást. A megkérdezettek 84 százaléka tartós élelmiszert vásárolt vagy tervezett vásárolni, 67 százalékuk gyógyszert, 65 százalékuk pedig higiéniás termékeket.

Az utazási terveket illetően a válaszadók 11 százaléka még tervezett ebben az időszakban utazást a közeljövőre. Ezen adatszolgáltatók fele bár tartott ekkor a vírustól, úgy gondolta, el fog utazni.

false

 

Fotó: MTI

A Nielsen Connect közlése szerint a globális és hazai piac nem mutatott más fogyasztói hozzáállást. Eszerint a trendek értelmében mint az nyilván egyértelmű is, az egészségvédelmet szolgáló termékek, a fertőtlenítőszerek, valamint az úgynevezett járványkamra kialakításához annak feltöltéséhez szükséges élelmiszerek iránt volt a legnagyobb a kereslet. Minden területen megnőtt a vásárlói igény, emelkedett az e-kereskedelem aránya. És míg a tranzakciók száma nem változott, vagyis nem jártak az emberek többet vásárolni, addig a kosárméret (vagyis a vásárolt termékek száma) megnőtt. A márkapreferenciák jellemzően háttérbe szorultak, örültek a vásárlók, ha hozzájutottak a szükséges termékekhez, ugyanígy az ár és a promóció érzékenység is háttérbe szorult.

false

 

Az elmúlt 3 évben ez az elmúlt pár hetes időszak az eddigi 5. legnagyobb fogyasztói keresleti növekedést mutatta a piacon. Eszerint a vegyi áru értékesítés meghaladta az élelmiszer forgalmát. Míg az élelmiszer eladás területén az olyan termékek kereslete nőtt meg, melyeké alapesetben nem szokott, a liszt, a rizs, az étolaj, a tej, a húskonzerv, a cukor, a levesporok, a száraztészta
utáni igény mutatkozott a legnagyobbnak.

false

Vágyi Erik értékesítési igazgató azt hangsúlyozta, hogy a különböző járványszakaszokban más-más fogyasztói attitűd figyelhető meg. Míg a karanténra való felkészülés időszakában megnőtt az e-kereskedelem szerepe, addig a már korlátozások közötti mindennapokban a fogyasztók árérzékenysége csökkent a nagy keresletű csomagolt higiéniás termékek esetében. Míg az úgynevezett új mindennapokban, melyek a járvány tetőzése utáni időt jelentik, és szakértők Kínát már ebbe a kategóriába sorolják, az figyelhető meg, hogy a krízisvásárlási minták felgyorsítják a fogyasztói magatartás hosszabb távú változását.

Mint kiderült, egy globális fogyasztói kutatás veszi kezdetét a COVID-19 hatásairól, mely a világ 70 országát (köztük Magyarországot is) vizsgálja annak tekintetében, hogyan változik a vásárlói magatartás. Eszerint a piaci hangulatot, a kategóriaigényeket, a e-kereskedelmet és az utazási kedvet veszik górcső alá.

false

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.