A koronavírus felforgatta a kiskereskedelmet és radikális változást hozott a fogyasztói magatartási mintákban

  • narancs.hu
  • 2020. március 28.

Gazdaság

Az elmúlt pár hetes időszak az eddigi 5. legnagyobb fogyasztói keresleti növekedést mutatta a piacon. Egy friss kutatás a keresleti és kínálati reakciókat elemezte a járvány idején.

Az egész világon végigsöprő új típusú koronavírus-járvány egyértelműen felforgatta a kiskereskedelmet és radikális változást hozott a fogyasztói magatartási mintákban. Mindez tapasztalható volt a világ számos táján a hétköznapokban, például tartós élelmiszer felhalmozásba kezdtek az emberek, valamint bizonyos termékek, ha csak átmeneti időre is, de hiánycikké váltak. A fogyasztói percepciók tükrében a gyártók és kereskedők példa nélküli helyzetben találták magukat a világ minden táján.

Erről a megváltozott fogyasztói magatartásról tartott online webináriumot a Nielsen Connect. A COVID-19 és az FMCG-piac: A diszruptív változások kora című előadás a fogyasztói és kereskedői reakciókat elemezte a koronavírus idején, friss adatokkal vázolta a legfrissebb trendeket, az ezekben rejlő esetleges veszélyeket, illetve a potenciált.

false

 

Fotó: MTI/EPA

Kurucz Péter kereskedői kapcsolatok igazgató többek között a Nielsen saját omnibusz kutatásának eredményeit ismertette, mely március 5 és 12. között készült Magyarországon. 800 főt kérdeztek meg személyesen, a minta a 18 és 65 év közötti magyar lakosságot reprezentálja.

Emlékeztetőül, március 4-én jelentették az első igazolt magyarországi fertőzéseket, március 11-én nyilvánította a WHO világjárvánnyá a koronavírust, ezen a napon hirdette ki a magyar kormány a veszélyhelyzetet, eszerint rendkívüli jogrend lépett életbe. De a magyar lakosság körében már február végén, az olaszországi helyzet súlyosbodásával látszott, hogy tudatosult, Magyarországot sem kerülheti el a járvány. (Ekkor történtek hazánkban is az első vásárlási rohamok.)

A kutatás szerint a megkérdezettek 98 százaléka hallott már március 5 és 12. között a vírusról. A legtöbben a televízióból (88 százalék) vagy online híroldalakról (65 százalék) informálódtak, míg a válaszadók 53 százaléka ismeretségi köréből szerzett róla tudomást. Csak a megkérdezettek 11 százaléka értesült orvosától a koronavírusról, és 4 százaléka a Nemzeti Népegészségügyi Központ valamely forrásából. A televízióból értesülők 93 százaléka jellemzően 40 év feletti, míg az online informálódók 77 százaléka 18 és 39 év közötti volt.

A koronavírusról szóló lakossági tájékoztatást ebben a március eleji időszakban többnyire megfelelőnek értékelték a megkérdezettek. A kistelepülésen élők és az alacsonyabb jövedelműek elégedettebbek voltak a információátadással. A válaszadók 58 százaléka volt elégedett, 16 százalékuk volt nagyon elégedett, 42 százalékuk pedig inkább elégedett, a megkérdezettek 28 százaléka elégedett is volt, meg nem is, míg 10 százalékuk inkább nem tartotta megfelelőnek az információ átadást, 2 százalékuk pedig egyáltalán nem volt azzal megelégedve.

false

 

Fotó: MTI/EPA

10-ből 6-an már a veszélyhelyzet kihirdetése előtt is inkább aggódtak amiatt, hogy Magyarországon is járvány lesz. A megkérdezettek 59 százaléka inkább aggódott, 28 százalékuk semleges volt, míg 13 százalékuk nem különösebben aggódott. A koronavírus, mint aggodalomforrás megjelenése miatti okok között első helyen szerepelt az egészségért való aggódás, ezt követte az élelmiszerárak emelkedése miatti félelem, valamint az emberek munkájukat érintő kérdések miatti bizonytalanság.

A veszélyhelyzet kihirdetése és a járvány magyarországi terjedése előtt a felmérés szerint a saját és környezetük egészségéért valamivel többen aggódtak, mint a járvány miatt. A megkérdezettek között a nők és az idősek szignifikánsan magasabb arányban aggódtak. A válaszadók 65 százaléka már akkor is tartott a koronavírus terjedésétől, hatásaitól, 28 százalékuk nem különösebben, míg 9 százalék nem aggódott.

A fogyasztói magatartás tekintetében március 5 és 12. között az adatfelvételben résztvevők 73 százaléka még nem tett lépéseket karantén esetére, de 11 százalékuk már elkezdte az úgynevezett járványkamrát feltölteni, míg 16 százalékuk már tervezte a spájzolást. A megkérdezettek 84 százaléka tartós élelmiszert vásárolt vagy tervezett vásárolni, 67 százalékuk gyógyszert, 65 százalékuk pedig higiéniás termékeket.

Az utazási terveket illetően a válaszadók 11 százaléka még tervezett ebben az időszakban utazást a közeljövőre. Ezen adatszolgáltatók fele bár tartott ekkor a vírustól, úgy gondolta, el fog utazni.

false

 

Fotó: MTI

A Nielsen Connect közlése szerint a globális és hazai piac nem mutatott más fogyasztói hozzáállást. Eszerint a trendek értelmében mint az nyilván egyértelmű is, az egészségvédelmet szolgáló termékek, a fertőtlenítőszerek, valamint az úgynevezett járványkamra kialakításához annak feltöltéséhez szükséges élelmiszerek iránt volt a legnagyobb a kereslet. Minden területen megnőtt a vásárlói igény, emelkedett az e-kereskedelem aránya. És míg a tranzakciók száma nem változott, vagyis nem jártak az emberek többet vásárolni, addig a kosárméret (vagyis a vásárolt termékek száma) megnőtt. A márkapreferenciák jellemzően háttérbe szorultak, örültek a vásárlók, ha hozzájutottak a szükséges termékekhez, ugyanígy az ár és a promóció érzékenység is háttérbe szorult.

false

 

Az elmúlt 3 évben ez az elmúlt pár hetes időszak az eddigi 5. legnagyobb fogyasztói keresleti növekedést mutatta a piacon. Eszerint a vegyi áru értékesítés meghaladta az élelmiszer forgalmát. Míg az élelmiszer eladás területén az olyan termékek kereslete nőtt meg, melyeké alapesetben nem szokott, a liszt, a rizs, az étolaj, a tej, a húskonzerv, a cukor, a levesporok, a száraztészta
utáni igény mutatkozott a legnagyobbnak.

false

Vágyi Erik értékesítési igazgató azt hangsúlyozta, hogy a különböző járványszakaszokban más-más fogyasztói attitűd figyelhető meg. Míg a karanténra való felkészülés időszakában megnőtt az e-kereskedelem szerepe, addig a már korlátozások közötti mindennapokban a fogyasztók árérzékenysége csökkent a nagy keresletű csomagolt higiéniás termékek esetében. Míg az úgynevezett új mindennapokban, melyek a járvány tetőzése utáni időt jelentik, és szakértők Kínát már ebbe a kategóriába sorolják, az figyelhető meg, hogy a krízisvásárlási minták felgyorsítják a fogyasztói magatartás hosszabb távú változását.

Mint kiderült, egy globális fogyasztói kutatás veszi kezdetét a COVID-19 hatásairól, mely a világ 70 országát (köztük Magyarországot is) vizsgálja annak tekintetében, hogyan változik a vásárlói magatartás. Eszerint a piaci hangulatot, a kategóriaigényeket, a e-kereskedelmet és az utazási kedvet veszik górcső alá.

false

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.