Kúria: Közpénz a tao
Ilyen nagy kezekkel lapátolják ide

Kúria: Közpénz a tao

  • narancs.hu
  • 2017. október 25.

Gazdaság

Nincs hova bújnia Mészárosnak, ki kell adni, mire költötte az adómilliárdokat.

A Kúria jogerős ítéletben mondta ki, hogy közpénznek számítanak azok a pénzek, amelyekkel cégek támogatják a sportegyesületeket. Ha pedig közpénz, annak sorsa nyilvános, azaz az egyesületeknek ki kell adni, mire költötték el. A rendszer legnagyobb nyertese, Mészáros Lőrinc felcsúti akadémiája sem kivétel.

Az adatok nyilvánosságáért a  Transparency International (TI) indított pert, írja a hvg.hu. A TI azt akarta elérni, hogy a tao-támogatásban érintett látványsportok (labdarúgás, vízilabda, kosárlabda, kézilabda, jégkorong) szövetségei adják ki az egyesületeknek a társaságiadó-kedvezmény terhére nyújtott támogatások után keletkezett, 2011 és 2016 közötti támogatási igazolásokat. A Kúria mostani döntésével helyben hagyta a másodfokú ítéletet.

A bírósággal ellentétben Orbán Viktor szerint a tao-pénz nem közpénz, és úgy érvelt, „kommunista beidegződés”, hogy egyesek annak tartják. A tavalyi idényben a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány 2,92 milliárd forintot kapott így, a Tállai András NAV-elnök igazgatta Mezőkövesd Zsóry FC 779 milliót, a Seszták Miklós miniszterhez kötődő Kisvárda 581 milliót kapott a tao-ból.

A döntésnek azért is lehet jelentősége, mert egy tervezett módosítással a kormány végleg eltitkolná, hová vándorolnak a tao-pénzek. Az új adótörvény szerint hiába közérdekű adat a tao-támogatások összege, az adótitoknak minősül.

Ravasz átadások

Immár hétpecsétes titok, hogy mely vállalkozások küldik a pénzt többek között a felcsúti fociakadémiának, mivel a kormány szerint magánadománynak számít a társasági adókedvezmény címen befolyt közpénz. Közben bírósági ítéletek mondják ki, hogy az adókedvezmények igenis nyilvános adatok.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.