Az európai autóipar szeretne minél hamarabb függetlenné válni a távol-keleti nyersanyagoktól az akkumulátorgyártásban, ezért a cégek az újrahasznosítás lehetőségein dolgoznak. Németországban is vannak távol-keleti beruházók ebben az iparágban, de több a német vállalat – írja a hvg.hu a Deutsche Welle riportja alapján.
A cikk ismerteti az észak-németországi Wendeburg mellett működő üzemben, a Duesenfeld cég telephelyén zajló fejlesztést. A kiselejtezett lítium-ionos akkumulátorok feldolgozásakor úgynevezett fekete masszát nyernek ki, amelyben lítium, nikkel, kobalt van. Ezt fölhasználva gyártanak új akkumulátorokat.
Ennek azért van jelentősége, mert az Európai Unióban több nagy akkumulátorgyár is épül, de a gyártáshoz szükséges nyersanyagok nagy része importáru, ami kiszolgáltatottá teszi az autóipar ellátási láncát. Ezen a helyzeten úgy lehet javítani, ha minél nagyobb arányban készítenek akkumulátorokat újrahasznosított anyagokból. Ebbe az irányba indult el a Volkswagen és a Mercedes-Benz, és a svéd Northvolt is ilyen üzemet működtet. Míg Németországban és Csehországban ezt a tevékenységet jellemzően német cégek végzik, nálunk Bátonyterenyén és Szigetszentmiklóson dél-koreaiak.
Ennek a tevékenységnek Magyarországon elég rossz a híre:
Bátonyterenyén a kormányhivatal a szabálytalanságok miatt több tízmilliós bírságot rótt ki, aztán határozatlan időre bezárta a feldolgozót. A szlovén Andrada-csoport beruházásai ellen pedig Alsózsolcán és Sóskúton is tiltakoznak a helyiek.
A hvg.hu arról ír, hogy a bátonyterenyei koreai cég, a Sungeel ellen egy türingiai helyszínen is tiltakoztak, de Németországban nincs olyan heves ellenállás, mint nálunk. A cikkből az is kiderül, hogy Kína most ebben is előbbre tart, a tervek szerint 2059-től száz százalékban újrahasznosított lítiummal gyártják az akkumulátorokat, Európában ezt a célt 2070-re érhetik el. Kína 2046-ra csak újrahasznosításból nyert nikkelt fog használni erre a célra, Európa 2058-tól, az Egyesült Államok 2064-től éri el ezt a szintet.