Utolsó pillanat a magán-nyugdíjpénztári átlépésben

Nincs, mi alapján döntsön a tag

  • M. B.
  • 2012. március 27.

Gazdaság

A kormány sportot űz abból, hogy a magánnyugdíjpénztárak megmaradt tagjait döntés elé állítja, miközben a döntéshez szükséges információkat elhallgatja. Az ok lehet hozzá nem értés, kicsinyes bosszú és pénzszerzési manőver is.

Március 31-ig kell eldöntenie a megmaradt 100 ezer tagnak, hogy a tavalyi választásukat megerősítve magánpénztári tagok maradnak, vagy mégis inkább visszatérnek a teljesen állami nyugdíjrendszerbe. „Az állam biztonságba helyezi a nyugdíjakat” típusú szöveggel e körben nyilván nem volt érdemes próbálkozni, viszont a kormány a visszalépés ösztönzésére újra bedobta a reálhozamos trükköt: aki visszalép, megkapja a hozam infláció feletti részét, az úgynevezett reálhozamot. Jellemző az eljárás inkorrektségére, hogy ennek adómentességéről az utolsó pillanatban, egy március 26-án elfogadott jogszabályban rendelkezett az Országgyűlés, holott az a reálhozamos szabály meghozatalakor is egyszerűen megoldható lett volna – bár akkor nem lehetett volna hónapokig bizonytalanságban tartani a tagokat. Ugyanakkor a reálhozam mértéke a visszalépők számára a május 31-i fordulónapon válik ismertté. Márpedig nincs ember, aki a jelenlegi gazdaságpolitikáról – és így a kötvény- és részvénypiaci mozgásokról, az inflációról, végső soron a reálhozamról – bármilyen épeszű előrejelzést tudna adni.


Fotó: MTI

Még inkább lehetetlen helyzetben vannak azok, akik a pénztárban maradást fontolgatják. Az már korábban nyilvánvalóvá vált, hogy a tavalyi fenyegetés hatására visszalépő 2,8 millió embert egész egyszerűen becsapta a kormány.

A „választás” megkönnyítésére törvényi erővel megfenyegették a tagokat, hogy aki marad a pénztáránál, az az állami nyugdíjrendszerből kiszerződik. Miután a tagok 97 százaléka visszalépett az állami rendszerbe (és 3000 milliárd forintot áttolt oda), erre az eszközre már nem volt szükség, ezért a magánpénztárakban maradóknál eltörölték a kiszerződéssel fenyegetést – legalábbis részben. A jogos előírás ugyanis az lenne, hogy arra az időszakra, amíg a nyugdíjjárulék egy részét a pénztárak kapták, csak az állami nyugdíj 75 százaléka járna, de ha minden befizetés az államhoz kerül, akkor teljes nyugdíj is jön az államtól. Csakhogy a módosított jogszabály szerint – bár a járulékok 100 százaléka 2010 novembere óta az államnak megy –  2012 januárjától mégiscsak 75 százaléknyi állami nyugdíj jár azoknak, akik tagok maradtak. Ez pedig nagy különbség.

Egy fiktív példával: aki 40 éven keresztül dolgozott és minden hónapban ugyanannyit keresett, valamint az első tíz évben pénztári tagdíjat is fizetett, annak jogosan 93,75 százalék állami nyugdíj járna. (10 évre 75%, 30 évre 100%, ezt átlagoltuk). Ehelyett azonban 75 százalékot fog kapni a jelenlegi szabályozás szerint. A Nemzetgazdasági Minisztérium ugyan azt állította, hogy 100 százalékos befizetésért 100 százalék állami nyugdíj jár, csak hát a törvény egészen mást mond. Ezt az apró ellentmondást a hó végi határidőig már nyilván nem oldják fel. Lehet, hogy a már jól bevált módszert fogják alkalmazni: ködösítenek, aztán ha néhány tízezren megint odaadják az államnak a megtakarításaikat, akkor a továbbra is maradók végül – egy törvénymódosítással –  csak megkapják a 100 százalékot. Mert egyébként ez a rendelkezés minden jogállami normával ellentétes, hiszen diszkriminatív, mert a nyugdíjígéretben különbséget tesz pénztári tag és nem tag között, holott az állami nyugdíjkasszába ugyanannyit fizetnek.

A bizonytalanságot fokozza, hogy folyó befizetések nélkül a pénztáraknak nincsenek bevételeik a működésük finanszírozására. Ezért önkéntes befizetésekre számítanak (ennek 0,9 százalékát fordíthatják működésre), illetve a számlavezetési díjhoz nagyon hasonló „adományokat” kérnek a tagoktól. A pénztári szektorban már jó ideje zajlik az összeolvadás és lemorzsolódás, kérdés, hogy a végül megmaradók mennyi ideig húzhatják rendszeres bevételek nélkül. Nagyon egyszerű megoldás lenne, ha az eddig összegyűlt vagyont át lehetne vinni valamelyik önkéntes nyugdíjpénztárba, akkor a további befizetésekre adókedvezmény is vonatkozna. Ez a lépés, együtt az állami nyugdíjrész rendezésével azt jelenthetné, hogy a kitartó pénztártagokat a kormány immár békén hagyja, hiszen a nyugdíjvagyon nagy részét már úgyis megszerezte (abba most ne gondoljunk bele, hogy mi lett vele). Vagy újra elővehették volna a kiszerződést, a zsarolást, de akár a közönséges államosítást is, ha annyira kell a maradék 250 milliárd forintnyi vagyon. A két tiszta megoldás helyett van ez a maszatolás. Így csak abban reménykedhetnek a pénztárak és a tagok is, hogy lesz majd egy másik kormány, amelyik újra lehetővé teszi a járulékok megosztását vagy az önkéntes és a magánpénztári szektor összevonását, illetve tisztességesen számolja az állami nyugdíjrészt. A mostani döntéshozókat ugyanis nyilvánvalóan nem érdekli, hogy százezer embert és egy sor pénzügyi vállalkozást tartanak bizonytalanságban, és hogy ennek milyen hatása van a velük szembeni általános bizalomra.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.