Utolsó pillanat a magán-nyugdíjpénztári átlépésben

Nincs, mi alapján döntsön a tag

  • M. B.
  • 2012. március 27.

Gazdaság

A kormány sportot űz abból, hogy a magánnyugdíjpénztárak megmaradt tagjait döntés elé állítja, miközben a döntéshez szükséges információkat elhallgatja. Az ok lehet hozzá nem értés, kicsinyes bosszú és pénzszerzési manőver is.

Március 31-ig kell eldöntenie a megmaradt 100 ezer tagnak, hogy a tavalyi választásukat megerősítve magánpénztári tagok maradnak, vagy mégis inkább visszatérnek a teljesen állami nyugdíjrendszerbe. „Az állam biztonságba helyezi a nyugdíjakat” típusú szöveggel e körben nyilván nem volt érdemes próbálkozni, viszont a kormány a visszalépés ösztönzésére újra bedobta a reálhozamos trükköt: aki visszalép, megkapja a hozam infláció feletti részét, az úgynevezett reálhozamot. Jellemző az eljárás inkorrektségére, hogy ennek adómentességéről az utolsó pillanatban, egy március 26-án elfogadott jogszabályban rendelkezett az Országgyűlés, holott az a reálhozamos szabály meghozatalakor is egyszerűen megoldható lett volna – bár akkor nem lehetett volna hónapokig bizonytalanságban tartani a tagokat. Ugyanakkor a reálhozam mértéke a visszalépők számára a május 31-i fordulónapon válik ismertté. Márpedig nincs ember, aki a jelenlegi gazdaságpolitikáról – és így a kötvény- és részvénypiaci mozgásokról, az inflációról, végső soron a reálhozamról – bármilyen épeszű előrejelzést tudna adni.


Fotó: MTI

Még inkább lehetetlen helyzetben vannak azok, akik a pénztárban maradást fontolgatják. Az már korábban nyilvánvalóvá vált, hogy a tavalyi fenyegetés hatására visszalépő 2,8 millió embert egész egyszerűen becsapta a kormány.

A „választás” megkönnyítésére törvényi erővel megfenyegették a tagokat, hogy aki marad a pénztáránál, az az állami nyugdíjrendszerből kiszerződik. Miután a tagok 97 százaléka visszalépett az állami rendszerbe (és 3000 milliárd forintot áttolt oda), erre az eszközre már nem volt szükség, ezért a magánpénztárakban maradóknál eltörölték a kiszerződéssel fenyegetést – legalábbis részben. A jogos előírás ugyanis az lenne, hogy arra az időszakra, amíg a nyugdíjjárulék egy részét a pénztárak kapták, csak az állami nyugdíj 75 százaléka járna, de ha minden befizetés az államhoz kerül, akkor teljes nyugdíj is jön az államtól. Csakhogy a módosított jogszabály szerint – bár a járulékok 100 százaléka 2010 novembere óta az államnak megy –  2012 januárjától mégiscsak 75 százaléknyi állami nyugdíj jár azoknak, akik tagok maradtak. Ez pedig nagy különbség.

Egy fiktív példával: aki 40 éven keresztül dolgozott és minden hónapban ugyanannyit keresett, valamint az első tíz évben pénztári tagdíjat is fizetett, annak jogosan 93,75 százalék állami nyugdíj járna. (10 évre 75%, 30 évre 100%, ezt átlagoltuk). Ehelyett azonban 75 százalékot fog kapni a jelenlegi szabályozás szerint. A Nemzetgazdasági Minisztérium ugyan azt állította, hogy 100 százalékos befizetésért 100 százalék állami nyugdíj jár, csak hát a törvény egészen mást mond. Ezt az apró ellentmondást a hó végi határidőig már nyilván nem oldják fel. Lehet, hogy a már jól bevált módszert fogják alkalmazni: ködösítenek, aztán ha néhány tízezren megint odaadják az államnak a megtakarításaikat, akkor a továbbra is maradók végül – egy törvénymódosítással –  csak megkapják a 100 százalékot. Mert egyébként ez a rendelkezés minden jogállami normával ellentétes, hiszen diszkriminatív, mert a nyugdíjígéretben különbséget tesz pénztári tag és nem tag között, holott az állami nyugdíjkasszába ugyanannyit fizetnek.

A bizonytalanságot fokozza, hogy folyó befizetések nélkül a pénztáraknak nincsenek bevételeik a működésük finanszírozására. Ezért önkéntes befizetésekre számítanak (ennek 0,9 százalékát fordíthatják működésre), illetve a számlavezetési díjhoz nagyon hasonló „adományokat” kérnek a tagoktól. A pénztári szektorban már jó ideje zajlik az összeolvadás és lemorzsolódás, kérdés, hogy a végül megmaradók mennyi ideig húzhatják rendszeres bevételek nélkül. Nagyon egyszerű megoldás lenne, ha az eddig összegyűlt vagyont át lehetne vinni valamelyik önkéntes nyugdíjpénztárba, akkor a további befizetésekre adókedvezmény is vonatkozna. Ez a lépés, együtt az állami nyugdíjrész rendezésével azt jelenthetné, hogy a kitartó pénztártagokat a kormány immár békén hagyja, hiszen a nyugdíjvagyon nagy részét már úgyis megszerezte (abba most ne gondoljunk bele, hogy mi lett vele). Vagy újra elővehették volna a kiszerződést, a zsarolást, de akár a közönséges államosítást is, ha annyira kell a maradék 250 milliárd forintnyi vagyon. A két tiszta megoldás helyett van ez a maszatolás. Így csak abban reménykedhetnek a pénztárak és a tagok is, hogy lesz majd egy másik kormány, amelyik újra lehetővé teszi a járulékok megosztását vagy az önkéntes és a magánpénztári szektor összevonását, illetve tisztességesen számolja az állami nyugdíjrészt. A mostani döntéshozókat ugyanis nyilvánvalóan nem érdekli, hogy százezer embert és egy sor pénzügyi vállalkozást tartanak bizonytalanságban, és hogy ennek milyen hatása van a velük szembeni általános bizalomra.

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.