Interjú

"A feketegazdaság melegágya"

Darvas Zsolt közgazdász a pénzügyi tranzakciós adóról

  • Mészáros Bálint
  • 2012. április 29.

Gazdaság

Darvas Zsolt kutatásai szerint az alacsony mértékű pénzügyi tranzakciós adók nem okoznak súlyos károkat, és valóban növelik a költségvetés bevételeit. De a nálunk bevezetni szándékozott tranzakciós adó lényegesen eltér más országok példáitól, és a kockázatai is számottevők - vélekedik telefoninterjúnkban a brüsszeli Bruegel intézet kutatója, a Corvinus Egyetem oktatója, az MTA Közgazdaság-tudományi Intézetének tudományos főmunkatársa.

Magyar Narancs: Milyen nemzetközi példák vannak a pénzügyi tranzakciók megadóztatására?

Darvas Zsolt: Az azonnali tőzsdei kereskedések megadóztatását jelenleg is számos európai és Európán kívüli országban alkalmazzák. A klasszikus példa az Egyesült Királyság, ahol most érdekes módon a legintenzívebben tiltakoznak az általános, azaz a részvényeken kívül más pénzügyi piacokra is kiterjedő tranzakciós adó európai bevezetése ellen. A londoni tőzsdén minden egyes adásvétel után a tranzakció értékének fél százalékát kell befizetni. De például Svájcban vagy Görögországban is van ilyen, Írországban pedig egy százalék a mértéke. Bár nem sok, de azért van példa a kötvénypiaci kereskedés és a határidős pénzügyi termékek kereskedésének a megadóztatására is.

MN: Milyen kimutatható hatása van az efféle adóztatásnak? A svéd példát szokás emlegetni, hogy a 80-as években a részvénykereskedelem az adó hatására más országokba vándorolt.

 


Fotó: Bruegel

DZS: Érdemes megnézni a londoni tőzsdét: egyáltalán nem tapasztalható, hogy más országokba vinnék a kibocsátásokat vagy a kereskedést. A tranzakciónak egyébként is vannak költségei, hiszen a bróker és a tőzsde is felszámít díjakat, tehát az a kérdés, hogy az adó mennyivel emeli meg a tranzakció teljes költségét. Másrészt fontos, hogy milyen az adott piac infrastrukturális helyzete: amikor a vállalatok részvényeket bocsátanak ki, illetve az ügynökök és az intézmények kereskednek, nyilván ezt is figyelembe veszik. London pénzügyi központ, rengeteg vállalkozásnak ott van a székhelye, és maga a tőzsde is tökéletes infrastruktúrával rendelkezik. A svéd példa azért volt negatív, mert a svéd tőzsde a 80-as évek elején - amikor ezt az adót bevezették - egyáltalán nem volt fejlett, ráadásul igen magas is volt az adó, és egy idő után még meg is emelték. Ha ez a kettő együtt van jelen, akkor nem kell meglepődni, hogy a kereskedés és a kibocsátás valóban elmegy az adott helyről.

 

MN: A gazdasági teljesítményre hogyan hathat a részvénykereskedésre kivetett tranzakciós adó?

DZS: A gazdasági növekedésre gyakorolhat negatív hatást, hiszen a részvényvásárlók figyelembe veszik a kereskedési költségeket. Ezért amikor egy vállalat új részvényt bocsát ki, akkor alacsonyabb árat kap érte, mint a tranzakciós adó nélkül, azaz az adó drágítja a tőke költségét, és ezáltal csökkenti a beruházási kedvet. Ennek a hatásnak az erőssége megint csak az adó mértékétől függ. Bár az Egyesült Királyságban nagyon magas az adó, és az angol pénzügyi lobbi folyamatosan küzd a tranzakciós adó eltörléséért, az angol gazdaság teljesítményén nem igazán látszik az adó negatív hatása. De ugyancsak nem látszik az adó súlyosan negatív hatása például az ausztrál, indiai, dél-koreai, tajvani vagy a dél-afrikai gazdaságon, amelyekben szintén alkalmaznak tranzakciós adókat.

MN: Ha tehát Magyarországon akarnák bevezetni a részvénykereskedelem megadóztatását, a tőzsde és a gazdaság fejlettségére tekintettel feltételezhetően csak egy alacsonyabb adómérték lehetne indokolt.

DZS: Nem vagyok a hazai tőkepiac szakértője, de ahogy látom, új kibocsátás már évek óta nincs nagyon, a forgalom sem kiemelkedő, az Európai Unión belül a magyar piac nem tartozik a legaktívabbak közé. Ezért egy esetleges bevezetés esetén tényleg célszerű lehetne a mértéket nagyon alacsonyan tartani, és csak akkor bevezetni, ha az Európai Unió összes vagy legalábbis legtöbb országa egyszerre vezeti be.

MN: A tranzakciós adónak végül is mi a célja? James Tobin eredeti ötlete alapján a spekulációt akarják vele megfékezni, vagy szimplán a költségvetési bevételt akarják az államok növelni?

DZS: Minden adót két fő célból szokás kivetni: adóbevétel származtatása és az adóztatott tevékenység csökkentése végett. Az angol tranzakciós adó több száz éve létezik, bizonyos, hogy a bevezetésekor nem a spekuláció visszaszorítása, hanem a bevételek növelése volt a célja. Jelenleg is az angol költségvetési bevételek közel egy százaléka, tehát számottevő rész származik ebből az adóból. A spekulációra gyakorolt hatását nehéz számszerűsíteni, ehelyett inkább a piaci árfolyamok változékonyságára gyakorolt hatását szokás nézni. Azok a vizsgálatok, amelyeket ismerek, és amelyeket én végeztem, azt mutatják, hogy a tőzsdei árfolyamok változékonysága nem igazán függ attól, hogy egy országban van-e tranzakciós adó, vagy nincs. Az angolok pedig azon kívül, hogy ez náluk sok évszázados hagyomány, és mert a londoni tőzsde ezzel együtt is rendkívül jól működik, valószínűleg azért is alkalmazzák, mert ez a lehető legkönnyebben és leghatékonyabban beszedhető adófajta. Az angol pénzügyminisztérium számításokat szokott végezni az egyes adónemekről, és az egy font beszedett adóra vetített beszedési költség messze a tranzakciós adónál a legkisebb. Ez érthető is, hiszen minden kereskedést elektronikusan rögzítenek, a beszedését a pénzügyi intézmények végzik, tehát az állam ellenőrzési és adminisztratív terhei sokkal kisebbek, mint a vállalatoktól vagy a lakosságtól beszedett adóknál.

MN: A kiszivárgott tervek szerint nálunk minden létező pénzmozgást megadóztatnának.

DZS: Még nem teljesen világosak a hazai tervek, de úgy tűnik, nálunk nem klasszikus tranzakciós adóban gondolkoznak a döntéshozók. A nemzetközi tapasztalatok alapján a tranzakciós adó elsősorban a pénzügyi piacokra vonatkozik, például a részvénypiacokra, illetve bizonyos országokban a kötvénypiacokra és a határidős pénzügyi ügyletekre is vannak adók. Az Európai Bizottság közelmúltbeli javaslata is arra vonatkozott, hogy az adót a tagállamok pénzügyi piacaira terjesszék ki. A hírek szerint nálunk egészen másról van szó, hiszen a bankszámlás és bankkártyás műveleteket, tehát a lakosságot és a vállalatokat adóztatnák. A munkabér átutalásának megadóztatása lényegében egy újabb jövedelemadó, a bankkártyás műveletek és az átutalással való fizetés megadóztatása pedig mintha a fogyasztást és beruházást adóztatná közvetett módon. Ezek koncepciójukban teljesen eltérnek attól, amit a nemzetközi irodalom pénzügyi tranzakciós adóként tárgyal, a magyar változatra más nevet is kellene találni.

MN: A bevezetése esetén milyen hatások prognosztizálhatók?

DZS: A hatása a mértékétől függ. A legtöbb magyar bank most is kivet díjat az átutalásra és a bankautomatából való készpénzkivételre. Kérdés, mennyivel növeli meg ezt az új adó: ha az átlagos költséghez képest szerény lesz a mértéke, akkor sok változásra nem kell számítani. Azonban minél nagyobb a mértéke, a banki átutalások felől annál inkább a készpénzhasználat felé tereli a gazdasági szereplőket. Ez semmiképpen nem lenne szerencsés, hiszen a készpénzhasználat drága és hatékonytalan, a terjedése a feketegazdaság melegágya.

MN: Arról is hallani, hogy az új adónem bevezetésével párhuzamosan a bankadó mértékét is csökkentik. Ez azt jelenti, hogy lényegében semmi nem változik?

DZS: A hazai pénzügyi intézmények a bankadót igyekeztek átterhelni az ügyfelekre, ezért megemelték a felszámított díjakat. Nehéz megjósolni, de a bankadó csökkentésének és a tranzakciós adó bevezetésének eredőjéből az is kijöhet, hogy nem emelkednek számottevően a fogyasztók által érzékelt átlagos árak. Viszont a bankadót a bank fizeti a mérlegfőösszege után, és igyekszik valamilyen módon szétteríteni az ügyfelei között, míg az új "átutalási adót" ténylegesen az ügyfelektől vonják le. Tehát az ügyfelek között mindenképpen lesz valamilyen elosztásbeli változás - azon túl, hogy a készpénzforgalom felé tereli a szereplőket. Az is az adó mértékétől függ, hogy mennyire torzítja a pénzügyi rendszer működését és hatékonyságát. Ha az adó nagy, másodlagos hatások is jelentkezhetnek, hiszen ronthatja a pénzügyi közvetítő rendszer hatékonyságát, és ezáltal még a jelenleginél is kevesebb hitel lehet, emiatt még kisebb gazdasági növekedés, és így a más adónemekből származó adóbevételekre is hathat. Ha nagyon pici lesz a mértéke, akkor lehet a tranzakciós adónak létjogosultsága, de akkor sem a legszerencsésebb választás.

MN: Azaz csak nagyon pici mérték esetén van esély arra, hogy mérsékeltek lesznek a káros hatások, és ténylegesen növekednek az adóbevételek?

DZS: Igen, bár én akkor is célszerűbbnek tartanám az adók direkt kivetését, mivel az indirekt módon, a pénzügyi műveleteken keresztüli adóztatás kedvezőtlen mellékhatásokkal járhat. Ha az új adó célja a jövedelem és a fogyasztás adóztatása, akkor miért nem vetnek ki ténylegesen jövedelmi és fogyasztási adókat? Ha az a cél, hogy a gazdagabbak többet fizessenek, akkor a jövedelemadózásban vissza lehetne állítani valamiféle progresszivitást. Például bevezetni egy szolidaritási adót a magas jövedelműek számára - ha már az egykulcsos adó látszatát presztízsokokból fenn kívánja tartani a kormányzat. Ha a fogyasztást akarjuk megadóztatni, akkor a fogyasztási adókat kellene átgondolni. Ha a pénzügyi szolgáltatásokat szeretnénk megadóztatni, akkor az áfa pénzügyi szektorra való kiterjesztésén kellene gondolkozni, és mivel ezt az EU jelenleg tiltja, aktívan kellene kezdeményezni az uniós partnereknél a változást. Ugyanis a pénzügyi szolgáltatások tipikusan áfamentesek: ha valaki pénzt vesz kölcsön és azt használja egy ideig, akkor nem fizet áfát, míg ha, mondjuk, nyaraláskor autót bérel, akkor fizet áfát. Ennek részben az az oka, hogy a pénzügyi szolgáltatásoknál nehéz a hozzáadott érték mérése, de azért vannak a szakirodalomban javaslatok, hogyan lehetne bevonni a pénzügyi szektort az áfakörbe. Azzal is egyet lehetne érteni, ha a sárga csekket, a világ egyik legköltségesebb, legrosszabb hatékonyságú, legkörnyezetkárosítóbb fizetési módját akarná a magyar kormány visszaszorítani. Viszont akkor csak a sárga csekk használatára kellene adót bevezetni, a többi átutalást és a bankkártyahasználatot nem kellene megterhelni.

Adók adója

Az új adónem tervéről a publikum Matolcsy György Heti Válaszban közölt könyvismertetőjéből értesülhetett. A nemzetgazdasági miniszter szerint a bevezetés indoka, hogy a pénzügyi rendszerből jelenleg hiányzik a forgalmi adó, márpedig Magyarországon csendes adóforradalom zajlik, és nemsokára a miénk lesz a globális gazdaság egyik leghatékonyabb adórendszere. Az [origo] kormányzati forrásokból úgy értesült, hogy legalább évi 100 milliárd forint beszedése a cél, ezért megadóztatnának minden pénzmozgást a diákhitelek átutalásától a nyugdíjasok sárga csekkes rezsibefizetéséig. A lakosság és a cégek is fizetnének az átutalások, a készpénz befizetése és felvétele, a csoportos beszedési megbízások, a hiteltörlesztés, de még a folyószámla-vezetés után is, ráadásul a munkaadók nemcsak a munkabér kifizetésekor, hanem a dolgozók utáni járulékok és adók befizetésekor is adóznának. A hírportál szerint a tranzakciós adót a biztosítókkal adminisztráltatott, baleseti adónak elkeresztelt kvázi áfához hasonlóan kellene leróni: közvetlenül a bankok fizetik be, de egy az egyben továbbhárítják az ügyfelekre.

A tranzakciós adó bevezetésével ugyanakkor a kormány hatalmas mozgástérre tenne szert. Ha például tényleg évi 100 milliárd a cél, és azt csak a lakosságtól szednék be, akkor minden felnőtt magyar állampolgárra havi ezer forint adó jutna. Ha a cégek is fizetnének, a lakossági terhek az egyes vállalkozások továbbhárítási képességétől is függnének, és a beruházási hajlandóság is eszerint változna. A 100 milliárdos bevételi terv annyiból logikusnak tűnik, hogy jövőre a megfeleződő bankadó miatt nagyjából ekkora összeg esik ki a költségvetésből. Ám az Európai Bizottság szerint a jövő évi büdzsében összességében 400 milliárdos lyuk tátong, ráadásul 2014-től elvileg a teljes bankadót kivezetik. Ha tehát a kormány egyéb barkácsolásaival nem tudja előteremteni a szükséges és egyre nagyobb összegeket, akkor elkezdheti emelgetni a tranzakciós adót. Az adózásba bevont tranzakciók körével is lehet játszani: ha tényleg minden létező pénzmozgásra vonatkozni fog, akkor a teljes bankközi pénzforgalmat figyelembe véve a 100 milliárdhoz elég lenne kevesebb mint egy tized ezrelékes adó is. Orbán Viktor viszont egy rádióinterjúban ennek tízszereséről, egyezrelékes tranzakciós adóról beszélt, ami akár évente 1200 milliárdot is fialhatna, ha a gazdasági szereplők szó nélkül befizetnék.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.