Természetesen nem ilyen hangtalan módon zajlik a Cirque du Soleil előadásának egyik leglátványosabb mutatványa: ha nem szólna a zene, akkor ugyanis hallanánk, ahogy dübögnek a lábak az állványokon, csattannak a tenyerek a derékon és fújtatnak a férfiak, ahogy a nőket dobálják. A Russian Cradle című cirkuszi számban erős férfiak, azaz a fogók lélegzetelállító ügyességgel passzolgatják egymásnak a vékony, de ruganyos testű hölgyeket, a forgókat, akik megpördülnek a levegőben, míg a másik állványig elérnek.
A mutatványnak két magyar szereplője is van: Kapitány Olívia és Fülemen Tamás, akik nem is olyan régóta a társulat tagjai.
„Mintegy száz artista dolgozik a társulatban, mindenki máshogy került ide. Van, aki olimpián, világbajnokságon keltett feltűnést, van, aki cirkuszos családból származik, artistaképzős. De olyan is akad, aki besétált az utcáról. Magam jó tizenöt éve láttam először a Cirque du Soleilt, és nagyon megtetszett” – mondja Tamás. – „Szertornával, gumiasztallal foglalkoztam akkoriban, és többet szerettem volna. Nem volt elég számomra az a modell, hogy űzöm a sportot, kiöregszem, és aztán jó, ha elmehetek edzőnek.”
Tamás az állami artistaképző után a Fővárosi Nagycirkusszal számos turnét teljesített Európában: „aranycsapatként emlegettek minket”. Ezután jelentkezett a Cirque du Soleil workshopjára, ami egy kéthetes castingfolyamatot is magába foglalt. „Néhányan kaptunk csak felkérést, de akkor jött a járvány, és félbeszakadt a folyamat. Megígérték ugyan, hogy keresnek majd, de nem igazán hittem el, hogy valóban így lesz.” A pandémia után azonban szükség volt új artistákra, a leállás alatt sokan eltűntek, leléptek, kiöregedtek a cirkuszból. Tamás ekkor utazott ki Montreálba, ahol három hónapon keresztül edzett, szigorú órarend szerint, mint egy iskolában. Ezután mehetett csak tovább a harmadik lépcsőre, amikor „show-körülmények között” is megmutatta, hogyan bírja a fizikális és mentális terhelést. Lassan két éve utazik és szerepel a montreáli társulattal.
Kapitány Olíviát egyenesen a szóba forgó mutatvány, a Russian Cradle ragadta meg, amikor tizenkét évvel ezelőtt először látta a Cirque du Soleil show-ját. Korábban a szertornát gyakorolta, majd légtornász volt. „Beleszerettem, azt mondtam, ezt szeretném, és kész.” Csak 2021 májusában nyílt meg előtte a lehetőség, ugyancsak egy workshopon keresztül, amikor ugyan beválogatták a legjobbak közé, de nem tudott Kanadába utazni. Végül a cirkuszt annak szaúd-arábiai turnéállomásán csípte el, ahol végre megmutathatta a tudását. Tavaly február óta a társulat tagja.
Az Ovo a cirkusz huszonötödik produkciója, amit 2009 óta a világ százhatvan városában mintegy hétmillió néző látott már. A portugál „tojás” szó után elnevezett előadás a rovarokról szól: erre utalnak a hatalmas, szokatlan díszletek, a méteres kavicsdarabok és a kitinpáncélt utánzó jelmezek.
Amikor a Russian Cradle nevű mutatvány veszélyességéről kérdezzük őket, mindketten megnyugtatnak, hogy nem történhet nagy baj. „A biztonságra nagyon figyelnek a cirkuszban, védőháló van alattunk, naponta többször ellenőrzik a színpadi elemeket, és a trükksorozatokat csak hosszú gyakorlás után próbálhatjuk meg élesben” – ecseteli Olívia. „Szigorú validációs rendszer működik, mindent meg kell tudni csinálni kábeles biztosítással, többször” – fűzi hozzá Fülemen. Amikor a köztük lévő bizalomról kérdezzük őket, természetesnek, alapvetésnek veszik. „A bizalom nálam alapvető kellék, én ilyesmit csinálok tizenhét éve” – mondja Olívia. “Máshogy nem is menne.” „Nekünk tényleg csak arra kell figyelnünk, hogy a legjobb formában legyünk a fellépéseken” – mondják. És ha mégis történik valami apróbb hiba, akkor utána videó alapján elemzik a helyzetet. A Russian Cradle mindkettejük számára a pálya csúcsát jelenti.
Az Ovo 2024. február 8. és 11. között összesen hatszor látható a budapesti MVM Dome-ban.