„A bizalom alapvető kellék” – magyar artisták a Cirque du Soleil világhírű előadásában

Interaktív

Februárban Budapestre érkezik a világ leghíresebb cirkusza. A Cirque du Soleil két magyar artistáját arról kérdeztük, hogyan készülnek a show-ra.

Természetesen nem ilyen hangtalan módon zajlik a Cirque du Soleil előadásának egyik leglátványosabb mutatványa: ha nem szólna a zene, akkor ugyanis hallanánk, ahogy dübögnek a lábak az állványokon, csattannak a tenyerek a derékon és fújtatnak a férfiak, ahogy a nőket dobálják. A Russian Cradle című cirkuszi számban erős férfiak, azaz a fogók lélegzetelállító ügyességgel passzolgatják egymásnak a vékony, de ruganyos testű hölgyeket, a forgókat, akik megpördülnek a levegőben, míg a másik állványig elérnek.

A mutatványnak két magyar szereplője is van: Kapitány Olívia és Fülemen Tamás, akik nem is olyan régóta a társulat tagjai.

 
Kapitány Olívia és Fülemen Tamás, a Cirque du Soleil artistái
Fotó: Török Hajni / Live Nation

„Mintegy száz artista dolgozik a társulatban, mindenki máshogy került ide. Van, aki olimpián, világbajnokságon keltett feltűnést, van, aki cirkuszos családból származik, artistaképzős. De olyan is akad, aki besétált az utcáról. Magam jó tizenöt éve láttam először a Cirque du Soleilt, és nagyon megtetszett” – mondja Tamás. – „Szertornával, gumiasztallal foglalkoztam akkoriban, és többet szerettem volna. Nem volt elég számomra az a modell, hogy űzöm a sportot, kiöregszem, és aztán jó, ha elmehetek edzőnek.”

 
Kapitány Olívia és Fülemen Tamás, a Cirque du Soleil magyar artistái
Fotó: Török Hajni / Live Nation

Tamás az állami artistaképző után a Fővárosi Nagycirkusszal számos turnét teljesített Európában: „aranycsapatként emlegettek minket”. Ezután jelentkezett a Cirque du Soleil workshopjára, ami egy kéthetes castingfolyamatot is magába foglalt. „Néhányan kaptunk csak felkérést, de akkor jött a járvány, és félbeszakadt a folyamat. Megígérték ugyan, hogy keresnek majd, de nem igazán hittem el, hogy valóban így lesz.” A pandémia után azonban szükség volt új artistákra, a leállás alatt sokan eltűntek, leléptek, kiöregedtek a cirkuszból. Tamás ekkor utazott ki Montreálba, ahol három hónapon keresztül edzett, szigorú órarend szerint, mint egy iskolában. Ezután mehetett csak tovább a harmadik lépcsőre, amikor „show-körülmények között” is megmutatta, hogyan bírja a fizikális és mentális terhelést. Lassan két éve utazik és szerepel a montreáli társulattal.

Kapitány Olíviát egyenesen a szóba forgó mutatvány, a Russian Cradle ragadta meg, amikor tizenkét évvel ezelőtt először látta a Cirque du Soleil show-ját. Korábban a szertornát gyakorolta, majd légtornász volt. „Beleszerettem, azt mondtam, ezt szeretném, és kész.” Csak 2021 májusában nyílt meg előtte a lehetőség, ugyancsak egy workshopon keresztül, amikor ugyan beválogatták a legjobbak közé, de nem tudott Kanadába utazni. Végül a cirkuszt annak szaúd-arábiai turnéállomásán csípte el, ahol végre megmutathatta a tudását. Tavaly február óta a társulat tagja.

 
A Cirque du Soleil OVO című előadása
Fotó: Max Bocanegra / Live Nation

Az Ovo a cirkusz huszonötödik produkciója, amit 2009 óta a világ százhatvan városában mintegy hétmillió néző látott már. A portugál „tojás” szó után elnevezett előadás a rovarokról szól: erre utalnak a hatalmas, szokatlan díszletek, a méteres kavicsdarabok és a kitinpáncélt utánzó jelmezek.

 
Fotó: Pat Beaudry / Live Nation

Amikor a Russian Cradle nevű mutatvány veszélyességéről kérdezzük őket, mindketten megnyugtatnak, hogy nem történhet nagy baj. „A biztonságra nagyon figyelnek a cirkuszban, védőháló van alattunk, naponta többször ellenőrzik a színpadi elemeket, és a trükksorozatokat csak hosszú gyakorlás után próbálhatjuk meg élesben” – ecseteli Olívia. „Szigorú validációs rendszer működik, mindent meg kell tudni csinálni kábeles biztosítással, többször” – fűzi hozzá Fülemen. Amikor a köztük lévő bizalomról kérdezzük őket, természetesnek, alapvetésnek veszik. „A bizalom nálam alapvető kellék, én ilyesmit csinálok tizenhét éve” – mondja Olívia. “Máshogy nem is menne.” „Nekünk tényleg csak arra kell figyelnünk, hogy a legjobb formában legyünk a fellépéseken” – mondják. És ha mégis történik valami apróbb hiba, akkor utána videó alapján elemzik a helyzetet. A Russian Cradle mindkettejük számára a pálya csúcsát jelenti.

Az Ovo 2024. február 8. és 11. között összesen hatszor látható a budapesti MVM Dome-ban.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.