„A bizalom alapvető kellék” – magyar artisták a Cirque du Soleil világhírű előadásában

Interaktív

Februárban Budapestre érkezik a világ leghíresebb cirkusza. A Cirque du Soleil két magyar artistáját arról kérdeztük, hogyan készülnek a show-ra.

Természetesen nem ilyen hangtalan módon zajlik a Cirque du Soleil előadásának egyik leglátványosabb mutatványa: ha nem szólna a zene, akkor ugyanis hallanánk, ahogy dübögnek a lábak az állványokon, csattannak a tenyerek a derékon és fújtatnak a férfiak, ahogy a nőket dobálják. A Russian Cradle című cirkuszi számban erős férfiak, azaz a fogók lélegzetelállító ügyességgel passzolgatják egymásnak a vékony, de ruganyos testű hölgyeket, a forgókat, akik megpördülnek a levegőben, míg a másik állványig elérnek.

A mutatványnak két magyar szereplője is van: Kapitány Olívia és Fülemen Tamás, akik nem is olyan régóta a társulat tagjai.

 
Kapitány Olívia és Fülemen Tamás, a Cirque du Soleil artistái
Fotó: Török Hajni / Live Nation

„Mintegy száz artista dolgozik a társulatban, mindenki máshogy került ide. Van, aki olimpián, világbajnokságon keltett feltűnést, van, aki cirkuszos családból származik, artistaképzős. De olyan is akad, aki besétált az utcáról. Magam jó tizenöt éve láttam először a Cirque du Soleilt, és nagyon megtetszett” – mondja Tamás. – „Szertornával, gumiasztallal foglalkoztam akkoriban, és többet szerettem volna. Nem volt elég számomra az a modell, hogy űzöm a sportot, kiöregszem, és aztán jó, ha elmehetek edzőnek.”

 
Kapitány Olívia és Fülemen Tamás, a Cirque du Soleil magyar artistái
Fotó: Török Hajni / Live Nation

Tamás az állami artistaképző után a Fővárosi Nagycirkusszal számos turnét teljesített Európában: „aranycsapatként emlegettek minket”. Ezután jelentkezett a Cirque du Soleil workshopjára, ami egy kéthetes castingfolyamatot is magába foglalt. „Néhányan kaptunk csak felkérést, de akkor jött a járvány, és félbeszakadt a folyamat. Megígérték ugyan, hogy keresnek majd, de nem igazán hittem el, hogy valóban így lesz.” A pandémia után azonban szükség volt új artistákra, a leállás alatt sokan eltűntek, leléptek, kiöregedtek a cirkuszból. Tamás ekkor utazott ki Montreálba, ahol három hónapon keresztül edzett, szigorú órarend szerint, mint egy iskolában. Ezután mehetett csak tovább a harmadik lépcsőre, amikor „show-körülmények között” is megmutatta, hogyan bírja a fizikális és mentális terhelést. Lassan két éve utazik és szerepel a montreáli társulattal.

Kapitány Olíviát egyenesen a szóba forgó mutatvány, a Russian Cradle ragadta meg, amikor tizenkét évvel ezelőtt először látta a Cirque du Soleil show-ját. Korábban a szertornát gyakorolta, majd légtornász volt. „Beleszerettem, azt mondtam, ezt szeretném, és kész.” Csak 2021 májusában nyílt meg előtte a lehetőség, ugyancsak egy workshopon keresztül, amikor ugyan beválogatták a legjobbak közé, de nem tudott Kanadába utazni. Végül a cirkuszt annak szaúd-arábiai turnéállomásán csípte el, ahol végre megmutathatta a tudását. Tavaly február óta a társulat tagja.

 
A Cirque du Soleil OVO című előadása
Fotó: Max Bocanegra / Live Nation

Az Ovo a cirkusz huszonötödik produkciója, amit 2009 óta a világ százhatvan városában mintegy hétmillió néző látott már. A portugál „tojás” szó után elnevezett előadás a rovarokról szól: erre utalnak a hatalmas, szokatlan díszletek, a méteres kavicsdarabok és a kitinpáncélt utánzó jelmezek.

 
Fotó: Pat Beaudry / Live Nation

Amikor a Russian Cradle nevű mutatvány veszélyességéről kérdezzük őket, mindketten megnyugtatnak, hogy nem történhet nagy baj. „A biztonságra nagyon figyelnek a cirkuszban, védőháló van alattunk, naponta többször ellenőrzik a színpadi elemeket, és a trükksorozatokat csak hosszú gyakorlás után próbálhatjuk meg élesben” – ecseteli Olívia. „Szigorú validációs rendszer működik, mindent meg kell tudni csinálni kábeles biztosítással, többször” – fűzi hozzá Fülemen. Amikor a köztük lévő bizalomról kérdezzük őket, természetesnek, alapvetésnek veszik. „A bizalom nálam alapvető kellék, én ilyesmit csinálok tizenhét éve” – mondja Olívia. “Máshogy nem is menne.” „Nekünk tényleg csak arra kell figyelnünk, hogy a legjobb formában legyünk a fellépéseken” – mondják. És ha mégis történik valami apróbb hiba, akkor utána videó alapján elemzik a helyzetet. A Russian Cradle mindkettejük számára a pálya csúcsát jelenti.

Az Ovo 2024. február 8. és 11. között összesen hatszor látható a budapesti MVM Dome-ban.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.